Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stanley invertersvets star 7000 200A

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Ludde eriksson (trådstartaren)

#1 » 21:44:53, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att Jula har dessa till riktigt förmånligt pris,men är de något att ha? Black friday-erbjudande som går ut om några timmar.
Har en Kjellberg 150A i dagsläget, inte jättenöjd, men den funkar.
Har den placerad i arbetsbilen, där den får komma till användning vid förekommande reparationer, typ stallinredning o dyl.
I verkstan har jag en Luna 250 nånting likriktare, som är betydligt trevligare.
Ska man chansa på att den funkar, eller satsa på en beg Lincoln eller dylikt?
Tacksam för synpunkter ikväll, sen är ju vitsen borta liksom.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk



lagun49

#2 » 01:49:38, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slog till på en sådan Stanley 7000 idag. Har tidigare svetsat med grannens ESAB LHF 250. I.o.f. sig en mycket bra pinnsvets, men vem vill släpa på en 130 kg. svets, när jag kan få samma svetsdata från en 5 kg. inverterklump? Jag svetsar mycket sällan över 100A, jag svetsar aldrig på grävskopor och fartygsplåt. Dessutom tar ESAB:en upp mycket plats; c:a 1 m² i min carport, som jag använder vid svetsning. Stanley´n är inte större än en gammaldags transistorradio. :buga: :buga: Jag kommer att mata Stanley´n från ett 16 A uttag med minst 2,5 mm² kabel för att slippa spänningssänkningar.

Det finns en tråd på maskinisten, Biltema, pinnsvets, SIP, Weldmate 140 där maskinister köpt denna svets, och de verkar vara nöjda! :thummar: :thummar:

Det kanske är för sent nu, att utnyttja rabatten, men den har tidigare reats för ungefär samma pris.

Jag har också undersökt möjligheterna att köpa direkt från Kina, men med frakt kommer man upp i samma pengar som Stanley´n med reapris. Dessutom tror jag, att den byggs i Italien (lite närmre än Kina) och Jula lär väl ha lite reservdelar, om olyckan skulle vara framme (även om elektroniken i svetsen säkert kommer från Kina).

Lycka till med ditt svetsinköp; jag kommer att rapportera i tråden om hur Stanley´n fungerar! :rock_on: :rock_on: :dancing_geek:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Ludde eriksson (trådstartaren)

#3 » 06:43:28, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, lite sent, men som du säger kanske den dyker upp igen.
Jag svetsar sällan mer än 2,5mm elektroder men vill kunna ta 3,2 också med fullgod inbränning och där börjar den jag har att krokna.
Tack för input :thummar:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

östemann

#4 » 19:00:56, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett infall i att skaffa en sån där invertersvets här i början av veckan så det blev en Jasic pro arc 180.Billigt kinakrafs men de verkar vara välgjorda. :thumme: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ctID=40311
Det var ytterst nära att det inte blev en Wallius i1690 i stället men men.....
Testade den i dag i några skrotbitar med diverse olika pinnar av olika sorter o dimensioner och...det första som slår en är att en sån där svets skulle man ha haft för många år sen! :idee3: :thumme:

Nu blev plötsligt de där andra gamla asen till pinnsvetsar här lite smått överflödiga.
Så här ser de ut på typskylten:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

lagun49

#5 » 19:20:11, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra söndagen beställde jag Stanley´n. Jula bekräftade den på måndagen och den skickades då. På torsdagen kom den till Postens utlämningsställe, och jag hämtade den där. Såg mycket bra ut! Jag gjorde lite provsvetsningar igår, och den funkade OK! Jag hade bara (sura) OK48:or att tillgå, men skall köpa 2,0 och 2,5 som är OK. 3,25 vet jag ej om jag kommer att använda någonsin.

Så långt kan jag bara vara nöjd! :thummar: :thummar:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se