Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Julkärlek åt min Arboga EM825

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

jörgen.ottosson

#16 » 10:43:42, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är de man inte vet för man provat (och då är det ev. försent)

Även om du svetsar "kallt" så måste du ju smälta elektroden, så du ligger ju något stans runt 1500°C .....längdutvidgning för gjutjärn och stål är ganska lika (ca 1mm per meter och 100°C för lätt huvudräkning)

så fyller du ett hål som är 20mm i diameter, med en elektrod så vill fyllnadsmaterialet krympa när det kallnar. Även matrialet runt om kring blir varmt och ändrar form, och eventuellt släpper "gamla" inbyggda spänningar av värmen.

20mm och 800 grader (när det har "fast form") .....ger : 0,02 x 8 = ca 0,16mm krympning.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



QV_

#17 » 10:52:22, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla jag vet om svetsning av gjutjärn är uppvärmning innan svetsning och kontrollerad avsvalning.
Så en större keramikugn kan j ta upp godset till önskad temp.

På fabriken här i Mariefred (MAVAB) så förvärms (stål)balkar till rätt temp innan svetsning. Fast då är de till Autoliv´s nya fabrik i Kina
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#18 » 11:16:58, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta är resultatet av hårdlödning av toppslid på min svarv( centrumdelen till verktygsfästet hade släppt, då hade jag inget bättre alternativ)

Förvärmd, hårdlödning, långsam avsvalning inbakad i rockwool.

efter svalning
Bild

Bild

efter att jag tagit lite i planslipen.....här man man se kur lödningen (som är mycket "mjuk" i jämförelse med gjutjärnstråd) har dragit sliden så den är både böjd och vriden.
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Rubert

#19 » 11:51:33, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill instämma i kören av dom som varnar för svetsning och annan värmebehandling.
Det är nog inte bara att man kan skapa spänningar i objektet utan också så att spänningar som redan finns i materialet frigörs med deformation som följd.
Jag hade målat ett ventilpaket och stoppade in det i ett värmeskåp för att torka färgen.
Temperaturen var ca 60 grader.
Efter torkningen var det en slid som inte gick att röra på grund av att att ventilhuset hade ändrat form.
Det är naturligtvis så att toleransen för formförändring är mycket mindre på ett "ventilhål" än på ett fräsbord.
Att fylla igen hålen med någon gjutmassa och att sedan planfräsa bordet med en fräs med med tillräckligt stor diameter för att täcka hela bordsytan (typ en flying cutter).
Med en så vek maskin gäller det nog att välja matningsdata vid fräsningen med stor omsorg.
Om du måste använda den dåliga delen av T-spåret så kan du väl tillverka extra långa T-spårsmuttrar som i viss mån sprider ut belastningen på spåret.

För övrigt
God Jul o Gott Nytt År till dej och alla läsare

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

tkgb

#20 » 12:10:31, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man svetsa gjutjärn med gjutjärnselektroder så är det bara gratulera.

Dom gånger jag har testat så har det blivit skört och spruckit igen även med förvärmning och långsam avsvalning.
Kallsvets och knacka på svetsen har jag aldrig testat,det fungerar säkert bättre.

Hårdlödning har däremot fungerat riktigt bra på ett antal trasiga vevar och fästen i gjutjärn.
Och med bra menar jag inte att det blev så snyggt, utan mest att man kan tappa biten i golvet utan att den går sönder igen :smile:

Iden med att bulta på ett nytt T-spårsbord på det gamla är jättebra,men jag skulle undvika Hardox inte så kul att fräsa T-spår i det matrialet.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Loke

#21 » 13:58:10, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog använda något sånt här för hålen:
https://www.wurth.se/produkter/kemi/lim ... tall-fe-1/

Finns även "knådbart" för att fylla upp kanter, men att få detta att hålla för att hålla grejer i T-spåret blir nog värre. Går ju att fuska till så det ser trevligare ut men för att det ska hålla är nog Ruberts ide med längre T-spårsmuttrar inte så dum.

Undvik svetsning/lödning i första skedet, vore ju bedrövligt om det skulle slå sig "för mycket". Om Ingenting annat skulle funka så jag måste köra med någon typ av svetsning för att få bordet funktionsdugligt så skulle jag nog välja hårdlödning med bronslod i t-spåret genom att det inte krävs lika mycket värme. Men jag skulle nog trots detta tillverka längre muttrar för att använda på den delen av bordet, blir en jäkla belastning på T-spåren när man avverkar metall, i synnerhet om verktygen blir slöa eller skadade, inte roligt om grejerna kommer lösa när man kör sista passet på något man lagt ned timmars jobb på.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade gjort för mycket knådbart och det tog jag och tryckte in i de gamla skruvhålen på verkstadsbordet och detta har hållit bra, verkar inte reagera på varken våld eller kemikalier.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

BM 4 ever

#22 » 14:03:21, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Jag vill instämma i kören av dom som varnar för svetsning och annan värmebehandling.
Det är nog inte bara att man kan skapa spänningar i objektet utan också så att spänningar som redan finns i materialet frigörs med deformation som följd.
Jag hade målat ett ventilpaket och stoppade in det i ett värmeskåp för att torka färgen.
Temperaturen var ca 60 grader.
Efter torkningen var det en slid som inte gick att röra på grund av att att ventilhuset hade ändrat form.
Det är naturligtvis så att toleransen för formförändring är mycket mindre på ett "ventilhål" än på ett fräsbord.
Att fylla igen hålen med någon gjutmassa och att sedan planfräsa bordet med en fräs med med tillräckligt stor diameter för att täcka hela bordsytan (typ en flying cutter).
Med en så vek maskin gäller det nog att välja matningsdata vid fräsningen med stor omsorg.
Om du måste använda den dåliga delen av T-spåret så kan du väl tillverka extra långa T-spårsmuttrar som i viss mån sprider ut belastningen på spåret.

För övrigt
God Jul o Gott Nytt År till dej och alla läsare

Konstigt tycker jag. 60 grader runt ett ventilpaket e ju inte just mer än en solig sommardag bakom en glasruta. :klia: När det gäller oljetemp på hydraulolja e ju inte 60 grader heller att betrakta som mer än driftsvarm
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Konstorsråttan (trådstartaren)

#23 » 12:27:47, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj. Mycket diskusion runt bordet och svetsning. :smile:
Som en del har konstaterat så är det mest kosmetiskt men även renhållning, plus styrka. Köpte för några månader sen kemisk metal och tänkte fylla upp men det har inte blivit av, som sagt så har man ju oftast skruvstycket där Jag har svetsat gjutjärn med pinne med framgång tidigare. Finns nån tråd när jag reparerade stöddockan till svarven. Mycket mindre skala såklart men det funkade bra där, dock med andra krav på planhet efteråt. Jagar beggade bord på blocket men än så länge har jag inte fått nått napp.
Gejderna är justerade och löper bra. Har planer på en ny mutter för att ta upp en del av glappet.

MEN, det kommer senare, prio nu är att få ihop allting med nya lager i pinolen. Ingen som vågade sig på mina andra frågor i första inlägget?
Framförallt om rotorn, skulle väldigt gärna vilja ha loss den för rengöring men är livrädd för vad det skulle kosta att lämna in hela klumpen för omlindning om jag klantar mig. Enl manualen ser det inte ut som att det ska vara några konstigheter:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga/20171225_112246.jpg


/ Råttan
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#24 » 14:05:37, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag antar att rotorn bara sitter i lagret på nedersidan (troligen lätt presspassning) så den borde gå bra att dra upp ev. med hjälp av lämplig avdragare eller glidhammare..... men jag har inte provat att demontera en sådan från din modell av borrmaskin så jag vet inte säkert...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

braha

#25 » 14:55:26, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort kåpan som skyddar fläktvingarna
Ta bort fläkten.
Om du tagit bort vxllådan kan du nu knacka försiktigt på motoraxeln uppåt, så släpper den från nedersta lagret. Ev följer lagret med, eftersom det är ipressat i B1889 på skissen.
Du kan också ev med hjälp av morakniv o skruvmejslar först ta bort B1889. Glöm inte att först ta bort 4 skruv som håller den.

Om du inte demonterat vxllådan, börja med ovanstående.
Lossa de 4 skruvar som håller vxllådan på undersidan.
Nu kan du lyfta hela det tunga paketet i ett stycke.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Konstorsråttan (trådstartaren)

#26 » 15:39:08, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:Ta bort kåpan som skyddar fläktvingarna
Ta bort fläkten.
Om du tagit bort vxllådan kan du nu knacka försiktigt på motoraxeln uppåt, så släpper den från nedersta lagret. Ev följer lagret med, eftersom det är ipressat i B1889 på skissen.
Du kan också ev med hjälp av morakniv o skruvmejslar först ta bort B1889. Glöm inte att först ta bort 4 skruv som håller den.

Om du inte demonterat vxllådan, börja med ovanstående.
Lossa de 4 skruvar som håller vxllådan på undersidan.
Nu kan du lyfta hela det tunga paketet i ett stycke.


Där har vi killen som varit med! :hurra:
Det du skriver är som jag förstod beskrivningen i manualen, men jag var lite fegis så jag krånglade isär allt på plats istället. Har du några tips för hur man får ihop det sen? Som du säger är det presspassning och när växellåda-rotor sitter ihop i ett paket kommer man inte åt att knacka/pressa ner den?

Jörgen: Rätt så, tack för ditt svar.

Nya rullagret på plats nu och rengöring av pinol och diverse delar pågår. Det var altså övre skruven i kuggstången som gängat ur och begränsade rörelsen:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga/20171225_134937.jpg


Den undre satt inte direkt hårt heller Under kuggstången satt nån sorts packningspapper, eller är det en distans för att få rätt spel mellan kuggstång och drev?
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga/20171225_140810.jpg


Den var trasig och dubbelvikt redan när jag tog isär den. Känns som att nån annan varit inne här och pillat tidigare och inte varit jättenoga vid återmontering... Det rör sig frammåt iaf!


/ Råttan.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

braha

#27 » 16:43:46, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pappersremsan - vet ej, men kan vara enkel ljudisolering mellan spindeln o resten av maskinen.

Om du har möjlighet att lyfta hela hopsatta tunga paketetet en bit ovanför maskinen, är det bästa sättet. Du bör dessförinnan ha monterat lagret i den löstagna B1889.
Använd travers, motorlyft e likn.. Klumpen är TUNG, och bör sänkas med försiktighet. (Om du har sådan lyftapparat, kan du lyfta av hela huvudet för isärtagning/rengöring/kontroll av dessa bitar också.)
När du sen har vxlklumpen med motoraxel på plats, knackar du försiktigt upp B1889, så hamnar lagret på rätt höjd. Sätt fast fläkten, och kolla för hand att allt snurrar lätt. Sätt dit skyddskåpan och provkör på lägsta hastighet först.
Glöm inte att kolla/ev byta de dubbelradiga kullagren i fiberdreven innan du skruvar ihop lådan.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Konstorsråttan (trådstartaren)

#28 » 20:31:38, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotor och stator, ser ju inte så vackra ut. Vågar och kan man göra nått som lekman eller är det bäst att försöka få lite nytt fett i lagren och förtränga det? Gissar att det här är ett tillfälle där bromsrengöring och tryckluft gör mer skada än nytta?

Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga/20171225_184758.jpg

Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga/20171225_184826.jpg


/ Råttan.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#29 » 20:40:14, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ju hemskt ut, men det gör ju inget att det är smuts på lindningen...viktigast är ju att rotorn kan snurra fritt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tkgb

#30 » 22:32:22, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett gammalt maskinskruvstycke som när jag fick tag i det hade en massa borrhål som var igensvetsade.
Man hade svetsat som tusan i hålen och sen slipat det lite halvjämt med vinkelslip :smile:

Undersidan som man spänner mot bordet hade slagit sig som en banan, kommer inte ihåg hur mycket men ca 3 mm.
Det var nog svetsat med helt fel elektroder med, för svetsen var stenhård.
Jag gjorde så att jag gav det svetsade området ett par slag med en mindre slägga,då sprack det runt svetsen och man fick bort hela "svetskakan"
Då släppte även spänningarna efter svetsningen och det blev mindre krokigt.

Sen kunde man ge sig på att fräsa det rakt igen, alla frästa ytor är ombearbetade.
Jag fräste bort hela området där det varit sönderborrat och satte en högre back där istället.
Man fräste ju bort en stor del av styrningen till den rörliga backen,men det har funkat ok ändå.

Bild
Bild
Senast redigerad av tkgb 23:41:34, 25-12-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se