Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Tips på Gasbrännare?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

G-son

#16 » 07:32:27, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du har en Dillonsvets till flaskorna också, precis som jag. Fina grejer (även om man nog klarar sig minst lika bra med en billigare X11 om man bara ska ha den till det trådskaparen beskriver).

Däremot skulle jag nog inte vilja släpa omkring en komplett gassvets i bilen i onödan. Gasflaskor och bilolyckor kan vara en obehaglig kombination, särskilt när det gäller acetylen, så svetsen får stå säkert i garaget tills den verkligen behöver transporteras någonstans.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#17 » 18:47:52, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Har för mig att min skulle nå 1750 grader, eller om det var högre. Hur som helst, lågans temperatur har inte så mycket att göra med verklig temperatur på det man värmer med lågan. Baserat på att det preciiiis går hårdlöda små saker med mässingslod och härda stål med den skulle jag säga att jag i bästa fall når upp till något mellan 800 och 900 grader - inomhus, vindstilla, perfekta förutsättningar, dra av hundra grader om du står ute och känner att luften rör sig alls.

Brinntiden är mycket bra, svår att få koll på eftersom man kör en stund här och en stund där, men flera timmar på en stor flaska i alla fall - men då är det justerat efter hur stor låga som behövs, inte på fullt flås hela tiden. Någon gång när jag hade en flaska som det bara skvalpade lite på botten i tände jag brännaren, ställde in en relativt liten låga och efter en halvtimme släckte jag den för att plasten intill munstycket började smälta, fortfarande med gas kvar i flaskan.

Glömde svara på var jag köper flaskorna. De senaste åren har jag köpt på Jem & Fix, innan det på Harald Nyborg, runt 30kr styck för stora flaskor till deras ogräsbrännare. Järnhandeln säljer också flaskor av denna typen, men för närmre hundralappen. Har aldrig testat dom - möjligt att det är en lite bättre gasblandning i dom men jag är skeptisk - och skulle gasen vara bättre är det nog ändå mer prisvärt att kompensera med större brännare för att få några grader extra.


De var billigt de! Jag har fastnat lite för denna faktiskt :Bild
Billigast på tuber/flaskor verkar Jula vara, 229kr och ska då hålla runt 4h i brinntid. Tror nog att den skulle duga gott till mig tillsvidare! Någon som har en hemma kanske?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#18 » 18:51:28, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Nu har jag en RiMac men den är bara till för småjobb och skall det bockas ringnycklar så åger X11 fram. DC Lindberg köpte väll ett RiMac gassvets som torde vara "bättre" än RiMac med MAPPgas och han var inte nöjd. Har min som varmluftspistol och då är det drag i dom!

dc_lindberg @ Gassvetsning, vilken tur och ordning mm?


Priset är det ju inget fel på.....och Jula verkar återigen vara billigast, men jag gissar att även om det skulle fungera, så är det nog ingen vidare kvalité på slangar och dyl. Sen vet jag inte om det paketet är så lämpligt att ha i bilen de heller....även om de är små grejer!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#19 » 18:58:18, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En sån här tar inte så mycket plats.
Göran i Björnarbo

Klart man blir sugen! Men det får bli den dagen jag slipper frakta något i bilen. Visst de finns i många service-bilar ute på vägarna, men ja tycker de är lite annat, än i en vanlig kombi.
I dagsläget ska jag kunna ta med mig värmaren/brännaren i bilen när jag skruvar med en plog ja nyss har köpt. Byta skär osv, och till det borde en gul Rimac duga åt...
Men för nyfikenhetens skulle.....har slangpaketet något bästföre-datum på Riktiga grejer?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#20 » 19:01:40, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Och du har en Dillonsvets till flaskorna också, precis som jag. Fina grejer (även om man nog klarar sig minst lika bra med en billigare X11 om man bara ska ha den till det trådskaparen beskriver).

Däremot skulle jag nog inte vilja släpa omkring en komplett gassvets i bilen i onödan. Gasflaskor och bilolyckor kan vara en obehaglig kombination, särskilt när det gäller acetylen, så svetsen får stå säkert i garaget tills den verkligen behöver transporteras någonstans.

Precis.....det är lite det jag är rädd för. Dessutom har jag ingenstans i dagsläget att förvara riktig gas på. Sen ska man väl ha skyltar och tillstånd från räddningstjänsten, över en viss flaskstorlek va?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

mats_o

#21 » 19:30:20, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
G-son skrev:Har för mig att min skulle nå 1750 grader, eller om det var högre. Hur som helst, lågans temperatur har inte så mycket att göra med verklig temperatur på det man värmer med lågan. Baserat på att det preciiiis går hårdlöda små saker med mässingslod och härda stål med den skulle jag säga att jag i bästa fall når upp till något mellan 800 och 900 grader - inomhus, vindstilla, perfekta förutsättningar, dra av hundra grader om du står ute och känner att luften rör sig alls.

Brinntiden är mycket bra, svår att få koll på eftersom man kör en stund här och en stund där, men flera timmar på en stor flaska i alla fall - men då är det justerat efter hur stor låga som behövs, inte på fullt flås hela tiden. Någon gång när jag hade en flaska som det bara skvalpade lite på botten i tände jag brännaren, ställde in en relativt liten låga och efter en halvtimme släckte jag den för att plasten intill munstycket började smälta, fortfarande med gas kvar i flaskan.

Glömde svara på var jag köper flaskorna. De senaste åren har jag köpt på Jem & Fix, innan det på Harald Nyborg, runt 30kr styck för stora flaskor till deras ogräsbrännare. Järnhandeln säljer också flaskor av denna typen, men för närmre hundralappen. Har aldrig testat dom - möjligt att det är en lite bättre gasblandning i dom men jag är skeptisk - och skulle gasen vara bättre är det nog ändå mer prisvärt att kompensera med större brännare för att få några grader extra.


De var billigt de! Jag har fastnat lite för denna faktiskt :Bild
Billigast på tuber/flaskor verkar Jula vara, 229kr och ska då hålla runt 4h i brinntid. Tror nog att den skulle duga gott till mig tillsvidare! Någon som har en hemma kanske?


ser rätt mycket ut som den här va?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-218540/
Jag har en sån och ja den blir varm ;)
Skaffade min för att värma lite 20X20 fyrkantrör för att göra det lättare att räta dem, Till det jobbet så skulle det nog ha varit något lite varmare men för att värma mindre saker så funkar den helt klart. Har inte testat att hårdlöda nått med den

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 19:38:35, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej men denna

https://www.jula.se/globalassets/catalo ... olor=white

Är det den Blå du har alltså??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

QV_

#23 » 20:16:46, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:De var billigt de! Jag har fastnat lite för denna faktiskt :Bild
Någon som har en hemma kanske?


Jo det är den jag har hemma.
Har inte gjort någon större utvärdering på den men skall jag värma stål till rött så kommer x11 fram utan tvekan..... Det blir varmt och hett men inte snabbt.
Nu har jag inte försökt värma till rött men jag försökte smälta is en gång och det var mycket is och jag gav upp. Det var liksom inte värt tidsåtgången.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Robham

#24 » 23:01:38, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här har jag använt till fastrostade hjulbultar, finkande finfint. https://m.verktygsboden.se/mappgasbraen ... kcQAvD_BwE


Skickat från min LG-H850 via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Robham
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:52, 12-05-2015
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 6300

igelkottar

#25 » 13:35:48, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den såg intressant ut. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#26 » 14:33:04, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robham skrev:Den här har jag använt till fastrostade hjulbultar, finkande finfint. https://m.verktygsboden.se/mappgasbraen ... kcQAvD_BwE


Skickat från min LG-H850 via Tapatalk


Den fungerar garanterat Bättre.....men jag är tveksam till att slangarna håller särskilt länge innan de spricker/börjar läcka.....är väl kina-prylar som allt annat.....och jag antar att det är svårt att hitta nytt slangpaket Löst? Blandgas....alltså ingen acetylen?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#27 » 17:38:57, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en sådan sats har jag lött ett helt pannrum! Gav bra värme och att byta slangarna var inget problem, de första vi gjorde var att byta till 3m långa slangar. Vanlig dubbel svetsslang blev perfekt! Men den skulle ha större syreflaska för att det skulle stämma bättre. Gick åt två gas och en jäkla massa syreflaskor. Att det inte är acetylen ser i vart fall jag som enbart en fördel, acetylen ger mycket värme men är en oerhört lömsk gas som det är skönt att slippa hantera!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#28 » 19:50:56, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Med en sådan sats har jag lött ett helt pannrum! Gav bra värme och att byta slangarna var inget problem, de första vi gjorde var att byta till 3m långa slangar. Vanlig dubbel svetsslang blev perfekt! Men den skulle ha större syreflaska för att det skulle stämma bättre. Gick åt två gas och en jäkla massa syreflaskor. Att det inte är acetylen ser i vart fall jag som enbart en fördel, acetylen ger mycket värme men är en oerhört lömsk gas som det är skönt att slippa hantera!


Deklart, man kan ju alltid byta ut mot riktiga grejer :thumme: Men vad säger du om klockorna/handtaget.....leksaker?
Har förstått det, då jag hört det från flera håll nu att det går åt mycket syre.....som också verkar vara dyrast!
Slippa acetylen är helt klart en fördel Ja, och det är också en av anledningarna till att köpa något av dessa billigare alternativ.......men vi får se vart de slutar! :grin:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

QV_

#29 » 22:56:36, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:[Slippa acetylen är helt klart en fördel Ja, och det är också en av anledningarna till att köpa något av dessa billigare alternativ.......


En del personer kör Gasol/Syrgas istället
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Trondos

#30 » 14:13:37, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en sånn brenner fra BT, den har blitt mye brukt til å varme rostade muttrar og lignende. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets- ... 000020057/

I forhold til prisen, syns jeg den fungerer bra. Etter et par minutter kan den også snues i alle posisjoner uten å bli en flammekaster. :mrgreen:

Men den fra verktygsboden så bra ut, jeg har sneglat på noe sånt lenge. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se