Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Tips på Gasbrännare?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 17:25:40, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja ha möjlighet att värma på fastrostade bultar/muttrar, och klara av att anpassa en blocknyckel till rätt form, utan att behöva be andra.
Givetvis är 2 gastuber, alltså en riktig svets de bästa man kan ha.......men det ska vara smidigt och framför allt till en vettig peng, då det är såpass sällan jag är i behov av att värma, men vill ändå ha möjligheten.
Därmed har valet fallit på en smidig gasbrännare med utbytbar behållare. Så kom gärna med tips på vad jag ska köpa!? (nej ingen för 129kr, det fattar jag att det inte fungerar till något vettigt)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



gaffa

#2 » 17:36:55, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Induktionsvärmare är bra och du slipper den osannolikt dyra hyran på gastuberna, men ordentlig gassvets typ AGA x11 kommer man ändå längst med hur man än resonerar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magloman

#3 » 17:49:54, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

X11 med två femliters tuber
Dyrt nytt men brukar finnas beg till bra pris
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#4 » 18:03:17, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog som så att det som är mest användbart är en vanlig gassvets . Kostar bara när man använder den om man har friköpta tuber ,samt att man måste köpa grejorna, vanligast är 5 liters tuber finns väl 10 och 11 liters tuber också .
Kolla gastub ,gassvets på blocket den billigaste tuben jag såg nyss var 500kr
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

G-son

#5 » 19:50:51, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gasolbrännare värmer över ett stort område, och jämförelsevis långsamt (förvisso beroende på brännarstorleken också). Kan vara bra när man vill värma t.ex. ett större lagerläge för att få in ett lager, mindre bra om man vill värma en fastrostad mutter utan att delarna runt omkring hinner bli särskilt varma.

En gassvets ger mycket mer fokuserad värme och högre temperatur, man kan fokusera på en skruvskalle eller mutter utan att metallen runt den blir lika varm. Värmer vanligtvis betydligt snabbare än gasolbrännarna, men åter igen, det beror även på munstycksstorlekar. Med en gassvets kan man även svetsa många metaller, skära stål, hårdlöda, mjuklöda, värma metall för att böja den... Mjuklöda klarar även gasol, viss begränsad hårdlödning och värmning av metall för att forma också.


Jag har en handhållen gasolbrännare med piezotändning av märket Campingaz, har haft den i över 15 år. Den använder billiga engångsflaskor av den typ som inte fungerar vid låga temperaturer (till skillnad från "riktig" gasol i återfyllbara flaskor). I förhållande till sin storlek har den gjort ett bra jobb, betydligt bättre än de billiga biltema/julabrännare jag sett andra använda. Den klarar att värma små föremål (som går hålla helt inne i lågan) tillräckligt varmt för att kunna härda stål, men det gäller att man står inomhus utan onödigt drag som kan kyla. Har till stor del använt den för att värma mopedmotorblock för att lossa/montera kullager, och andra liknande arbeten. Tyvärr börjar piezotändningen ge upp, men den har trots allt fungerat länge.
Kort sagt, en bra brännare som fungerat länge, duger fint när man mekar moppar men när grejer blir större börjar den visa sina begränsningar.

Håller faktiskt på att samla info inför att bygga egna brännarmunstycken när kallgaraget börjar ha mekvänlig temperatur igen. Folk som smider, gjuter metall, bränner keramik o.s.v. på hobbynivå använder ofta hembyggda gasolbrännare i olika storlekar, matade av vanliga (riktiga) gasolflaskor i varierande storlek med en justerbar tryckregulator som kan ge omkring ett par bar. Vanligtvis används kontaktmunstycken för MIG-svets som gasmunstycken i dessa, nackdelen är att dom inte finns i tillräckligt små storlekar när man vill bygga små handhållna brännare som kan matas av en engångsflaska.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 22:17:22, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar er alla för svar! Skulle gärna vilja ha riktiga grejer, men det får bli senare när jag har plats för de. Som det är idag så ska det vara smidigt att ta med sig i bilen, och ta så lite plats som möjligt.
Jag var kanske lite otydlig, men det är något sådant här jag är ute efter. Kanske är lite fel forum, när man frågar efter "leksaker"....men ja gör ett försök ändå ;)
Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 22:26:56, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
Jag har en handhållen gasolbrännare med piezotändning av märket Campingaz, har haft den i över 15 år. Den använder billiga engångsflaskor av den typ som inte fungerar vid låga temperaturer (till skillnad från "riktig" gasol i återfyllbara flaskor). I förhållande till sin storlek har den gjort ett bra jobb, betydligt bättre än de billiga biltema/julabrännare jag sett andra använda. Den klarar att värma små föremål (som går hålla helt inne i lågan) tillräckligt varmt för att kunna härda stål, men det gäller att man står inomhus utan onödigt drag som kan kyla. Har till stor del använt den för att värma mopedmotorblock för att lossa/montera kullager, och andra liknande arbeten. Tyvärr börjar piezotändningen ge upp, men den har trots allt fungerat länge.
Kort sagt, en bra brännare som fungerat länge, duger fint när man mekar moppar men när grejer blir större börjar den visa sina begränsningar.

Håller faktiskt på att samla info inför att bygga egna brännarmunstycken när kallgaraget börjar ha mekvänlig temperatur igen. Folk som smider, gjuter metall, bränner keramik o.s.v. på hobbynivå använder ofta hembyggda gasolbrännare i olika storlekar, matade av vanliga (riktiga) gasolflaskor i varierande storlek med en justerbar tryckregulator som kan ge omkring ett par bar. Vanligtvis används kontaktmunstycken för MIG-svets som gasmunstycken i dessa, nackdelen är att dom inte finns i tillräckligt små storlekar när man vill bygga små handhållna brännare som kan matas av en engångsflaska.


En Handhållen kanske jag borde ha nämnt! Något liknande är det jag är ute efter....men det är inget man kröker blocknycklar och värmer bultar med alltså? Vart köper du flaskorna?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

G-son

#8 » 22:35:44, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man KAN kröka blocknycklar med den, i alla fall så länge man inte ger sig på de största storlekarna. :P Är väl mest det att det tar lite mycket tid att få grejerna tillräckligt varma där man vill ha värmen, lågan avger för lite energi så en hel del av värmen leds bort av omgivande metall istället för att den fläck man vill värma blir varm direkt. En större brännare skulle minska det problemet, frågan är bara hur stor brännare dessa engångsflaskor kan hantera. Jag minns att det fanns fler brännarmunstycken att köpa till campingazbrännaren jag har, men jag har aldrig forskat mer i den saken.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#9 » 22:59:46, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Man KAN kröka blocknycklar med den, i alla fall så länge man inte ger sig på de största storlekarna. :P Är väl mest det att det tar lite mycket tid att få grejerna tillräckligt varma där man vill ha värmen, lågan avger för lite energi så en hel del av värmen leds bort av omgivande metall istället för att den fläck man vill värma blir varm direkt. En större brännare skulle minska det problemet, frågan är bara hur stor brännare dessa engångsflaskor kan hantera. Jag minns att det fanns fler brännarmunstycken att köpa till campingazbrännaren jag har, men jag har aldrig forskat mer i den saken.


Okej, tack! Jag är helt med på att riktiga grejer är de bästa, som sagt......men jag läste att någon kunde bli upp över 1900 grader, men det är på en väldigt lite yta antar ja?
Beror väl på flaskans storlek, och munstycket antar ja.....men hur lång brinntid har du på din?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

G-son

#10 » 23:10:41, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att min skulle nå 1750 grader, eller om det var högre. Hur som helst, lågans temperatur har inte så mycket att göra med verklig temperatur på det man värmer med lågan. Baserat på att det preciiiis går hårdlöda små saker med mässingslod och härda stål med den skulle jag säga att jag i bästa fall når upp till något mellan 800 och 900 grader - inomhus, vindstilla, perfekta förutsättningar, dra av hundra grader om du står ute och känner att luften rör sig alls.

Brinntiden är mycket bra, svår att få koll på eftersom man kör en stund här och en stund där, men flera timmar på en stor flaska i alla fall - men då är det justerat efter hur stor låga som behövs, inte på fullt flås hela tiden. Någon gång när jag hade en flaska som det bara skvalpade lite på botten i tände jag brännaren, ställde in en relativt liten låga och efter en halvtimme släckte jag den för att plasten intill munstycket började smälta, fortfarande med gas kvar i flaskan.

Glömde svara på var jag köper flaskorna. De senaste åren har jag köpt på Jem & Fix, innan det på Harald Nyborg, runt 30kr styck för stora flaskor till deras ogräsbrännare. Järnhandeln säljer också flaskor av denna typen, men för närmre hundralappen. Har aldrig testat dom - möjligt att det är en lite bättre gasblandning i dom men jag är skeptisk - och skulle gasen vara bättre är det nog ändå mer prisvärt att kompensera med större brännare för att få några grader extra.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

ac tc

#11 » 23:25:43, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MAP gas brännare av samma typ som på bilden, finns på swedol tex.
- inte alls som ett riktigt gas paket men rätt så ok ändå.
Ett annat alternativ är ju att köpa ett leksaks gas paket med engångs flaskor, dyrt att använd- ja..
men behövs det bara ibland så funkar det.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_

#12 » 23:31:16, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag en RiMac men den är bara till för småjobb och skall det bockas ringnycklar så åger X11 fram. DC Lindberg köpte väll ett RiMac gassvets som torde vara "bättre" än RiMac med MAPPgas och han var inte nöjd. Har min som varmluftspistol och då är det drag i dom!

dc_lindberg @ Gassvetsning, vilken tur och ordning mm?
Senast redigerad av QV_ 23:37:05, 29-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#13 » 23:31:40, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla priset på flaskorna, oavsett om det gäller mappgasbrännare eller "leksakssvetsar" med engångsflaskor. Gasol är billigt, annat är det inte.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Skrukke

#14 » 03:24:48, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en slik Sievert Turbojet, den virker i kulden også. Ulempen er at gassen er dyr til den, men det er propan, og varmer veldig godt. Ikke problem å få stål rødt med den. Selvfølgelig ikke for tykt stål. 10 mm bolter går fint.

1 person gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Göran Ekman

#15 » 07:25:44, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här tar inte så mycket plats.
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P806 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se