Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Så ska en slipsten dras

82 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

G-son

#76 » 10:42:10, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att det som du säger har att göra med olika stenar, och olika önskemål om hur det ska slipa. På rakknivsbrynen där "slurry" används förekommer väl en arbetsmetod att börja med tjock sörja för att efter hand spä den med mer vatten för att till slut ha rent vatten bara, för att först slipa snabbt & grovt (nåja, så grovt man nu kan kalla det på dessa mycket fina stenar) och sedan göra en långsammare och finare "polering".

Som jag nämnde högre upp är det stor skillnad mellan naturstenar från olika platser, och det skiljer mycket mellan personlig smak och stil när det gäller hur man vill slipa och vilket resultat man vill ha. Så länge man får det resultat man vill ha kan man väl inte direkt säga att någon metod är fel, även om det inte passar en själv eller de stenar man själv har.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



JD400

#77 » 13:16:34, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

DennisCA

#78 » 05:44:18, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till jag undrar, Tormek har en graderingssten, är det bara ett bryne eller, ser ut som ett billigt bryne av silikonkarbid. Och skulle det funka på en sandsten tro?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

G-son

#79 » 14:55:04, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vanliga brynen kan man få en mindre aggressiv yta efter en tids användning när de värsta topparna på "slipkornen" blivit nernötta, och betydligt råare och aggressivare direkt efter att ha slipat av brynet med något grovt när nya "slipkorn" kommer fram. Antar att det är samma princip som gäller Tormekstenen, men jag är lite skeptisk till att sandsten svarar särskilt bra på det - den brukar vara såpass mjuk att ytan slits ner snabbt även vid normal användning, alltid ny frisk grov yta framme.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#80 » 12:32:16, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett till exempel på hembyggd slipsten. Växellådan kommer från en Vespa.

Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tompa1976

#81 » 14:24:07, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet om det går att köpa stenar till sådana här äldre maskiner där stenens diameter är närmare 50cm?! Jag har själv köpt en maskin för några hundralappar på auktion och den maskinen är producerad (inget hemmabygge). Frågan är om det går att köpa en ny sten till den om man vill byta?!
Har sökt lite på nätet men det enda jag kan hitta är stenar som är 250mm i diameter och 40mm breda, vilket är betydligt mindre stenar än vad min maskin är gjord för.
MVH
Tommy
tompa1976
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:11, 24-03-2008
Ort: Blekinge

G-son

#82 » 18:33:37, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.orsasten.se/sten-inne--ute
"Slipstenar finns i storlekar från 250 mm till 650 mm i diameter. Kontakta oss för prisuppgifter eller mer information."
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se