Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Induktionsvärmare något att ha? Telwin Smart Inductor 5000

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 04:34:47, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många ggr funderat på induktionsvärmare men aldrig gjort slag i saken som man säger. Användningsområdet är främst för hobbybruk, lossa skruv/mutter och en o annan glidbult men jag vill såklart ha ett dugligt verktyg oavsett.

Hittade tillslut just Telwin Smart Inductor 5000, finns tre olika utrustningsnivåer från tillverkaren och den enklaste hitta jag hos Clas i sjön till överaskande bra pris mot de andra åf i landet.

Men men, det är fortfarande 8000 pengar och dom modellerna som kanske frontas mest i dessa sammanhang är något billigare men då 1-1,5kW medan denna specar 2,4kW. Att hitta nåot test/rescension för just denna verkar bra svårt så om någon mot förmodan har erfarenhet av märket så är jag bra nyfiken :grin:

Går det att säga något generellt om livslängden för dessa enheter? Hobbybruk som sagt och tar hand om utrustningen så mer drifttid än hur stryktåligt det är.

http://www.telwin.com/en/prodotti/?fase ... &ysotc=305
Senast redigerad av ja-bond77 12:32:46, 18-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrikkomplettering
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Hobbyist (trådstartaren)

#2 » 10:35:24, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som roar sig med induktion i den här klassen, säg 1-3kW?
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

joakim72

#3 » 12:53:22, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobbyist skrev:Ingen som roar sig med induktion i den här klassen, säg 1-3kW?

Om du tycker om elektronik så hittas mycket häftigt på nätet och tuben i den storleksklassen.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Hobbyist (trådstartaren)

#4 » 13:43:48, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut men det är ofta "jihuu titta det glöder" och kanske inte så mycket recension =) Man kan även läsa omdömen från verkstäder som att verktyget snabbt betalade sig självt, inte alltid men det kan gälla någon värre pjäs än vad jag tittar på.

Precis som andra reviews för allehanda verktyg så tycker jag det är intressant att informeras om: Funktion, tillbehör, olika användningsområden eller hur det fungerar vid olika besvär så att säga, livslängd/hållbarhet ur ett längre perspektiv än ett filmklipp på 10 min o.s.v..
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

mathiast

#5 » 21:40:42, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en handhållen 1200w och den är en bra kompis för bultar etc.
En m12 blir röd ganska fort
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

kimmen

#6 » 22:33:53, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tyvärr bara säga, det går utan..
Men då har jag aldrig provat en sådan och därför ingen erfarenhet
Kan man hårdlöda med den?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stridis2

#7 » 22:44:26, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från annan tråd här på M har jag lärt mig att det finns olika värmeavgivande kroppar. Den modell som syns på CO-sidan måste man hålla runt det som ska bli varmt. Jag hade önskat en kropp som man höll mot det som skulle bli varmt, men dessa var mycket mer komplicerade och ännu mycket dyrare.

Den modell av värmare du länkade till finns som byggsatser på AliExpress för en bråkdel av pengarna. Kan vara värt att prova en sådan för att se om du har användning av den. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hobbyist (trådstartaren)

#8 » 01:15:33, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken på 1200W är det som avses?

Att det går utan har man väl fått erfara men att borra ut pinnbultar till grenrör m.m. är skittråkigt så.. =)

Friskt kopplat hälften brunnet eller hur var det nu igen? Var det någon särskild byggsats du tänkte på, hittade mest småttingar (ok ännu mindre den jag länkat) eller dyrare dito. Tror dock jag siktar på något ihopskruvat =) Ang. spiral, platta eller annat är en tillbehörsfråga. Den jag länkade är som sagt det set med minst tillbehör men finns att köpa till. Nackdelen med just denna kan vara att de använder en specifik kontakt medan andra använder mer universal som kläms fast med två skruv.

I denna video har man träffsäkert valt ut förband där man myntat svordomar, börjar lite enklare men någonstans känner man nog igen sig om man skruvat. Enheten i sig är tyvärr i dyraste laget för mig trots den minsta i serien, fiffigt i.a.f. att man kan ställa in A för säg mobilt ändamål eller klent proppskåp:

Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#9 » 19:42:59, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahopp, ingen enhet hemma ännu men det lutar i vilket fall åt den tråden är tillägnad då jag inte hittar någon till bättre pengar med samma spec. på pappret åtminstone. Läst instruktionsboken online, kollat på de klipp jag hittat, mejlat tillverkaren med några frågor jag inte kunnat lista ut utan fysisk apparat och kontrollerat tillgängligheten = 3-6 dagars leveranstid. Inget svar på frågorna ännu men hoppas på morgondagen i vilket fall, instruktionsboken var helt ok men alltid stöter man på någon tveksam google translate; "Lossa muttrarna i de rostiga bultarna och i dörrarnas rostiga kardanaxlar." Det är inte det att jag Inte vill ha kardanaxeldrivna dörrar men.. :klia:

..i övrigt trovärdigt dock, moving on - Jo jag missuppfatta tillbehöret med värmespiral tidigare, alltså skyddsisolerad koppar som denna:

Bild

Handtaget med sladd har en specifik kontakt men själva värmespiralerna byts sedan ut efter behag på handtaget och dessa ser ju inte särskilt avancerade ut = göra egna. Dom har ett gäng till synes mer avancerade tillbehör även om jag börjar misstänka att det inte är mycket mer avancerat än lite koppar med plasthölje utformat för olika ändamål, visst aktiveringsknappen kräver väl viss finess men men. Värmespiraler finns åtminstone färdiga för några hundralappar medan de andra tillbehören kostar ca 1800-2500 pengar st :insomnia: Skulle man själv kunna klura ihop något med lite koppar och en gammal datormus så finns det naturligtvis pengar att spara.

Hur som helst, planen är att i steg ett börja knåpa ihop egna värmespiraler vilket inte borde vara så avancerat, finns det någon erfarenhet i denna svartkonst? Med apparaten hemmavid vet jag vilken diameter det ska vara men i övrigt då?

Kopparstänger eller rör, spelar det någon roll?

Lämpligt att isolera själva kopparen med? De som säljs ser ut att han en fin måttanpassad strumpa fäst med krympslang, någon kvalificerad gissning ang, material, vart man kan handla eller alternativ?

Att dessa är utformade som en dragfjäder och att det som ska värmas placeras mitt i är helt logiskt men jag har även sett platta eller kupade motsvarigheter från andra tillverkare och hemmapulare. Finns det något särskilt att ta i beaktning för att induktionseffekten ska fungera/bli optimal när man värmer mot plan yta utan att det som värms hamnar mellan två delar av koppar?

Sen finns det istället för säg kopparstänger en ledlös tråd som man enkelt lindar runt det som ska värmas, vad har man skapat detta av? Isolerat även här och jag klämde lite på en induktionsvärmare i butik som hade detta tillbehör, minns det som att tillbehöret var som ett skosnöre så jag uppfattade det inte som en kopparsladd men vad använder man då tro?

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

christianmoller

#10 » 19:55:50, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:huh: Kantaltråd kanske..... :huh: :huh:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

QV_

#11 » 20:53:22, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket mångtrådig kopparledare skulle jag gissa på. typ några hundra kardeler per mm2

Till spiralerna har jag tänkt mig bromsrör i koppar för då kan man få kylning också ifall det behövs.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mathiast

#12 » 21:54:14, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom vanliga spiealerna är grov koppartråd och den flexibla är typ kabel utan pvc hölje.
Hade mycket nytta av min i helgen när det byttes stötdämpare på en 80tals jeep cherokee
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Hobbyist (trådstartaren)

#13 » 15:19:33, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kool, tack för info :thummar:

Vad är den huvudsakliga fördelen med vattenkylning i verktyget? Alltså om vi delar upp ex. kopparspiral som verktyget, handtaget med aktiveringsknapp och aggregatet. Känns som en påkostad kylning för att rädda lite koppar men jag antar att det inte är hela sanningen =)

Nu är den i.a.f. hemklickad och med lite tur o bra väder blir det leverans på fredag, skoj skoj. Ingår två spiraler och funderade på att lägga till värmetråden men bestämde mig för att se hur bra verktygsmakare jag är först, hoppas.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#14 » 00:49:32, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite spännande det här..

Fick ett sms i förmiddags, yes Clasan! Tänkte jag men.. nää, reklam... hmm vänta nu, se där ja:

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEA/20180126-183213.png


Jahopp nu gäller det bara att dom får hem den idag också för på måndag är jag rökt på rabarber, hoppas!

Grejjen var att produkten bara finns online och det går inte att beställa till butik från hemsidan. Postmord och deras utkastare är enda alt., möjligen hemleverans men det har jag inte tid att misslyckas med. Jag hörde av mig till kundtjänst i tisdags och fick förklarat att de kunde ordna med beställning till butik, toppen, men då hade jag inte fått svar från tillverkaren på några frågor jag inte listat ut utan maskinen. På onsdagen besvarade Luigi, true story, mina funderingar till den grad att jag kände mig nöjd. Kontaktade återigen kundtjänst för beställning, på tisdagen sades det 3-6 dagars leverans och nu 2-5 dagar när jag uttryckt min önskan om fredagsmys.

Fredag idag, kundtjänst förklarar att paketet står som levererat till butik och att dom troligtvis inte hunnit packa upp det ännu, Victory! 13:49 får jag leveransbeskedet i ett ytterligare sms.

Rabatterbjudandet uttryckligen informera "gäller i butik" och här hade jag fått en "onlinevara" levererad till butik. Kundtjänst hade dock nöjt sig med namn o telefonnummer för att fullborda leveransen så köpet skulle ske just "i butik", kände mig säker på min sak ganska.

Tog med mig en kundvagn light o stövla självsäkert in där, -Hejs svejs jag har ett paket att hämta. Efter ödmjukt ha uppgett att jag var Kungen, utan krav på legitimering, kila han iväg o hämta kartongen och la den i min vagn. -Jag tar den här lappen o registrerar att du hämtat paketet. Happ.. nu kändes det som att jag kunde vänt på klacken och kilat därifrån, mest ett tips om att inte alla är ärlige Erland som jag. -Tack o bock, går in o kollar om jag hittar fler varor till supererbjudandet jag fick idag.

20% hmm en Gopro 6 blir billigare än ebay men femman är bara några månader i min ägo, Oneblade Pro är hajjpad men dom jag har fungerar ändå. Ett par fin-H7'or då? Äh jag kommer säkert skaffa extraled från helvetet men jag måste ju ha två varor till hmm..

1600 i rabatt på redan lägsta pris jag kunnat frambringa :thumme: Kartongen såg ut som om den vore ny från kartongtillverkaren next door:

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEA/20180126-173142.jpg


Välpaketerat som en appleprodukt faktiskt, riktigt bra i kartongen också

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-1.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-2.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-3.jpg


Hyggligt tung och gedigen

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-4.jpg


Närmsta skjutmått ligger nog i bilen jag inte orka gå till så det fick bli en mikrometer, 6mm, beställde 3 meter CW004A nu ikväll

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-5.jpg


Hygglig kontakt, låsbygel på aggregatet

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-6.jpg


Det som ingick

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-7.jpg


Tillbehör

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-8.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-9.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MEF/telw-10.jpg


Kommer bli kul att experimentera lite, fortfarande nyfiken på tips om skyddsisolering av kopparen.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

10 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#15 » 05:43:56, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick den bekänna färg f'ör första gången, helnöjd :thumme:

Jag har dock inte gjort någon doktorsavhandling ännu, väntar fortfarande på material för att meka ihop egna verktyg och lite så. Beställt 6 mm rundstång som sagt och sen blev det även en order på 1kg 3 mm koppartråd så får vi se vad man kan knåpa ihop. Handtaget tar uppskattningsvis 4-5 mm men medföljande tillbehör är 3 mm och tycker det ska bli intressant o se om tjockleken har någon betydelse i sammanhanget.

Skruva lite på bilskrället under kvällen så nu är den bremboiserad, bra tryck i hejdarna med två st tvåkolvsok i fram efter att ha skrotat runt med ungefär ett enkolvsok så att kärva:

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MN8/brembo.jpg


Passade även på att byta krängningshämmarstagen eller stabilisatorstag om någon känner sig väldigt förvirrad :myzsko: med och utan induktionsvärmare:

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MN8/krang.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

7 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se