Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Induktionsvärmare något att ha? Telwin Smart Inductor 5000

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Hobbyist (trådstartaren)

#16 » 02:56:54, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ryktet spridit sig på stan att jag siktar på SM-titeln i induktion, tydligen, så fick jag erbjudandet att hämta upp en felbeställning som i slutändan kanske handlade om "inte gick åt för att kund ångra sig" utan kostnad. Det ansågs enklare att jag hämtade än att slumpa bort det på blocket, uppfostrad som man är insisterade jag med ett motbud och så blev det win win av alltihop :bira:

Nu har jag alltså 12.5 meter 42 mm hårdkopparrör, 2.5 meter 24 mm och 12 mm kopparör om jag minns rätt samt ett otal kopplingar till detta, kanon.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5MTD/koppar.jpg


Jag har i väntan på den övriga kopparen jag beställt studerat internet om induktion och även om mattematikkunskaperna haltar sedan skolbänken så lär jag mig fortfarande. Jag har kikat på grundläggande fysik till videoklipp från kinakopierare till seriösare (utrustningsmässigt om inte annat) västerländska företag som visar upp sin arsenal.

Trial & error är naturligtvis en melodi men finns det något fiffigt sätt att fastställa effektiv induktion? Drömmen hade varit ett program som man kunde rita upp olika induktionstillbehör/spolar/coils m.m. och få svart på vitt vad de skulle generera men det är förmodligen önsketänkande för en lekman. Jag är nyfiken på att testa hur ett rör fungerar jämfört med spole av lindad koppartråd eller stång, en platta jämfört med en cirkellindad koppartråd eller vad olika tjocklekar, kvalitet och silver ger i jämförelse när det kommer till just induktionseffekt.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Hobbyist (trådstartaren)

#17 » 21:47:49, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Happ, fredag och lite tid över så snurra jag väl ihop en egen spiral av 3 mm koppartråd och gick loss på en trött gammal kniv men ingenting hände. Men det var väl då själva bövelen.. spiralen var kanske lite stor men någon värme ska den i.a.f. mäkta med ändå med tanke på allt jag ljummat till med medföljande. Som sagt, kniven såg bra tråkig ut men jag kom på att den förmodligen är rostfri så därför Aj Aj Aj! Brände nästan fingret av mig på spiralen!? Ok lite dramatisk då jag inte ens fick en blåsa men kopparen hade blivit bra varm och det är halva grejen att den inte ska bli, ju. Hämtade en magnet bara för att kolla så att jag inte fått någon fultysk till koppar eller så men magneten visade inget intresse, innehåller inte någon nickel heller bara för onödigt vetande.

Men 1; Det kan inte vara isoleringsstrumpan som trollar bort värmen 2; Induktionsverktyget ska inte bli varmt, i.a.f. inte utan extern strålning så att säga.

Funderade en stund men kunde inte komma på något matnyttigt i teorin, tog någon m10 till skruv och testade igen.. aha. Bytte till en medföljande spiral och tomkörde den, där ser man den blir också varm då.

Enheten har två lägen, Auto och Manuell, med Auto så startar den inte om den inte känner av något magnetiskt medan Man. skiter i vilket. Med inställt på Man. och utan något att värma så blir kopparen varm men inte om den har något att jobba med.

Säkert grundläggande fysik men jag hade ingen aning i detta fall och kanske kan bespara någon annan ett brännmärke :thumme: Kanske inte helt sunt för maskinen att torrköras, heller.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5TRS/kopp.jpg


Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/H5TRS/kopp2.jpg


Hittade även på en tillverkare av värmebeständiga produkter idag, nu vet jag inte vad oddsen är att dom orkar ha o göra med slutkund men jag drog iväg ett mejl i.a.f. om 3 mm och 6 mm strumpa samt någon kvadratmeter duk. Om inte annat kanske dom vet någon åf av deras produkter där jag är välkommen vilket jag även passade på att fråga.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

mathiast

#18 » 10:53:34, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå den typen av slinga blir rätt varm efter en liten stund.
Sedan tror jag det är ganska viktigt med samma längd och diam som på orginalslingan,du måsteju även ha isolering på för att det inte ska råka bli kortis mellan varven
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Hobbyist (trådstartaren)

#19 » 14:04:28, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.. ang. längd och diameter så är det en del av trial & error för att se vad olika utföranden resulterar i värmeutveckling där de passar in.

Kortis mellan varven vet jag inte riktigt hur du menar mer än om det skulle kunna påverka hur effektivt en spiral fungerar?
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Henric Johansson

#20 » 16:44:57, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder induktionsvärmare på jobbet, lite större grejor, säkringarna är 200 amp.
Våra spolar har vattenkylning, annars smälter dom.
Kul att du testar, är själv sugen på en värmare, men får nog nöja mig med gas, har en gammal aga som behöver nya slangar mm.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Hobbyist (trådstartaren)

#21 » 17:45:53, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ambitionen är det inget fel på då detta är den roligaste leksaken just nu =)

Samtidigt som jag klurar på hur jag ska forma verktyg rent tekniskt så försöker jag läsa på om olika förutsättningar för induktion, do & don't o.s.v.. Hittat två böcker som går att förhandsgranska helt ok online, mycket att ta in men just nu sitter jag och slår på specifika funderingar vilket alltid resulterar i att man även läser lite runtom och tar in även sådant jag själv inte börjat klura på:

Handbook of Induction Heating - Second edition

Failure Analysis of Heat Treated Steel Components
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#22 » 17:59:47, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letat med ljus o lykta efter värmetålig strumpa värd att nämnas i sammanhanget och tillslut så fann jag Karnag som har en fiffig på 6 mm. Jag frågade efter 3 och 6 mm men blev informerad om att den är korsflätad och blir således smalare om man sträcker på den o vice versa, skulle kunna fungera och med spec. på 600°C konstant(!) kontaktvärme bör den räcka till.

Hittade även något som heter "slang av glassilke" vilket finns hos Elfa och då även i mått om 3 mm, denna specar dock 280°C men står i.a.f. 480°C kortvarigt så kanske. Man brukar säga att man ska hålla silikon borta från lackerade ytor, denna är enl. uppgift impregnerad med silikonharts så frågan är om det kan ställa till otyg..?
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

QV_

#23 » 20:02:35, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobbyist skrev:Man brukar säga att man ska hålla silikon borta från lackerade ytor


Man skall hålla silikon borta från ytor som man skall lacka, vilket då inte är riktigt samma sak.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Hobbyist (trådstartaren)

#24 » 21:16:36, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sant och jag är novis om olika sorters silikon men har för mig att det finns fler knepiga egenskaper. Ungefär att det kan ta sig genom lack och ställa till med oreda, rost och så men vetenskapen bakom denna teori låter jag vara osagt :vissla:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

aasmilyy

#25 » 06:33:41, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul och informativ tråd,

såg att denna fanns som tillbehör för att slippa spiralen som man trär över mutter/skruv, men den har du kanske tittat på

https://www.clasohlson.com/se/Kontaktverktyg-f%C3%B6r-induktionsv%C3%A4rmare,-Telwin/41-1431
aasmilyy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:26, 15-05-2007
Ort: sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ih584, Volvo 620, Komatsu truck

Hobbyist (trådstartaren)

#26 » 10:19:38, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut men till en prislapp =) Visst jag har köpt apparaten, så ambitiös är jag inte men tillbehören är ganska enkla att konstruera av internet att döma. Köper man ett verktyg för dyra pengar så blir det vad det blir, kan jag själv knåpa ihop egna för 5 spänn styck så finns det naturligtvis utrymme till förbättring, kanske :grin:

Tror man ska kunna boosta effekten med ferit också men så långt har jag inte kommit ännu.

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

dea

#27 » 18:46:05, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med värmaren? Var precis inne på clas och beställde en sån, var 20% på köp nu i helgen.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Joe

#28 » 20:44:35, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev också en nu när det var 25% på classe

Smart Inductor 5000:
Pinnar:
1 Lidning X
2 Gemensam för lindningarna X/Y på transformatorn
3 Lindning Y
4 Till
5 Signaljord
6,7,8 identifieringen av vilket verktyg som är anslutet.
"jord" Ceramic Disc Capacitor 10nF (KH103M X1Y2) i serie till chassiejord

Verktyg
Twister 801412:
Sladd: 3x4mm2+1x2x0,5mm2
Kontakt: Han Q 8/0 Male Artikel nummer: 09 12 008 3001
Pinnar:
2 & 3 till spolen
4 & 5 till knappen
5,6,7,8 & "jord" är byglade i kontakten (Ut3)

Wonder Pen II 801420:
Ut5
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Tias BM

#29 » 09:56:16, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar den värmare bra? Såg att den finns att köpa än!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Hobbyist (trådstartaren)

#30 » 01:50:16, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, min makapär har snurrat på utan trubbel faktiskt. Sist jag värmde på lite mer för någon månad sen resultera i lite patina på handtaget :nikka: Jag snickrar ihop egna spiraler och kunde väl gjort det längre denna gång, dock inte säker på att det var strålningen från själva arbetsstycket som var hela sanningen. Kan alltså varit kopparn i sig som ljumma på lite väl mycket eller en kombination.

Värmde på och böjde 5 bitar 3mm plattstång i båda ändarna, glödde alltså stål 10 gånger efter varann. Är nog det mesta jag värmt på med korta intervaller mellan bitarna, maskin fläkta iaf på utan att strejka.

Här syns en del av det, först väldigt snabbspolat sen lite långsammare:



Patinan:

Bild

Fungerar fortfarande fint men ett nytt handtag är förmodligen orimligt dyrt så jag funderar på att knåpa ihop någon avskärmning.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se