Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hur skall en låsringstång vara härdad?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 21:13:26, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver en speciell låsringstång för att kunna byta lagret i variatorratten på mitt Elu MVA 34 matarverk.

Eftersom ingen låsringstång med lämplig längd och krökning på käftarna gick att få tag på så smidde jag den här av en avbruten spiralfjäder från en bil. Det är alltså fjäderstål och förmodligen mer eller mindre krom-vanadiumlegerat. Att stå och trampa ässjan och smida var bra utbrändhetsterapi så tången blev bättre än nödvändigt.
Bild

Så fort jag har filat till spetsarna som skall passa ihop med låsringen så skall de förmodligen härdas.
Frågorna är:
Skall de härdas i olja eller i vatten?
Hur mycket skall de anlöpas?....hur hårda skall spetsarna vara för att varken krökas eller brytas av?

13 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



nimbus

#2 » 21:26:46, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin tång du har gjort! det är ju inte lätt att härda när du inte vet vad det är för material men jag skulle gisssa på 45HRC som lagom hårdhet
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

jörgen.ottosson

#3 » 21:31:50, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det "fjäderstål" så brukar det härdas i olja seghärdnings temperatur. ca 850°C .....anlöpning måste ske direkt, jag skulle tro du kan anlöpa vid 400°C ( borde ge en brottgräns på ca 1800Mpa, med en sträck gräns på runt 1500Mpa )

Fjäderstål kan anlöpas vid mycket högre temperaturer (upp mot 600°C) jämfört med seghärdningsstål där man som regel ligger mellan 200-300°C som max. Anlöper du vid för låg temperatur, eller dröjer för länge från härdningen, så kan stålet spricka. (av sig självt eller vid användning )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#4 » 21:46:18, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

torbjorn_forsman

#5 » 23:18:12, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligen kan man dra lite mer slutsatser om materialkvalitet om man har en aning om märke (eller åtminstone tillverkningsland) och ungefärlig årsmodell på bilen som fjädern kommer ifrån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert

#6 » 06:55:45, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta fasta på Jörgens inlägg när det gäller härd- och anlöpningstemperaturer.
Härda och anlöp några provningarbitar av samma stål.
Hårdheten bör du kunna få en uppfattning om med en fil eller ett körnslag.
Genom att sätta bitarna i skruvstädet och med en hammare försöka böja dom får du en uppfattning om "segheten".

Om du inte har en ugn med termometer så kan du använda en bit termoelementtråd typ K eller J och mäta termospänningen med en digitalvoltmeter.
Med hjälp tabeller för respektive elementtyp får du fram temperaturhöjningen. Lägg till värdet på temperaturen där multimetern är placerad och du får en hyfsad uppfattning om temperaturen.
Använd en bit av en gammal sandfyld elvärmeslinga som skydd för termoelement tråden.

Numera har en del lite dyrare digitalvoltmetrare en termoelementingång och visa absoluttemperaturen (mättemperatuer + omgivningstemperaturen) direkt.

Edit: Rättat rättstavningen
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

heimlaga (trådstartaren)

#7 » 09:03:40, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack skall ni ha!

Jag har varken termometer eller termoelementtråd men bara jag vet ungefär så berättar ju anlöpningsfärgerna vilken temperatur jag har.

Fjädern hittade jag i skrothögen vid en bilverkstad för 20 år sedan och tänkte att den kan vara bra att ha..... och det var den!
Stålet visade sig vara litet lufthärdande till och med. Yttersta ändorna som ju är tunnast hade tagit härdning när de svalnade i luft efter att jag hade smidit det sista.

Jag skall experimentera med biten som blev över av samma fjäder och börja experimenten från Jörgen Ottossons anvisningar.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se