Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Rotationslaser

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Björn.U (trådstartaren)

#1 » 01:24:33, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Håller på och planerar lite inför garagebygge. Var med och gjorde plattan till ett stall i höstas för att suga åt mig så mycket kunskap som möjligt inför mitt eget bygge. Det är enda gången jag jobbat med rotationslaser och "mottagare". Hittade några billiga på ebay.
Tänkte om nån erfaren kunde säga om dom är skräp/för svag för utomhusjobb eller om dom duger för en lekman. Den lite dyrare verkar vara grön laser och den andra röd.
https://www.ebay.com/itm/Nue-Selbstnive ... SwHqdaqjBH

https://www.ebay.com/itm/Rotationslaser ... SwGvhT75wo
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.



bmrobban

#2 » 08:12:59, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom kanske fungerar, men varför kostar en kvalitetslaser 5-6 ggr mer?
Måste ju rimligtvis skilja lite?
Jag köpte en begagnad topcon som var nykalibrerad från Piteå mätcenter, har fungerat perfekt i fem år nu.
Tror jag betalade 4-5 tusen.
Förra året köpte jag ny topcon med lutningsfunktion kostade 14-15 tusen.
Inga direkta råd, men så gjorde jag :)
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Stridis2

#3 » 10:18:00, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den översta, med orange hölje och grön laser, ser precis ut som den jag köpte, bortsett från att jag fick med mätsticka till mottagaren och stativ till lasern. Jag tror du bör satsa på stativ också.
Jag är bara en hobbyanvändare. Har arbetat lite med någon dyr rotationslaser, med en dyr planlaser samt min egna. Kommer inte ihåg så mycket av den dyra RL, men PL har något skarpare stråle. Men min billiga RL fungerar utmärkt även till mer precisionskrävande inomhussnickerier.
När den var ny kontrollerade jag hur väl kalibrerad den var. På 60 meter såg jag ingen skillnad så precisionen är helt tillräcklig för mig. Men glöm att se strålen utomhus. I en halvdunkel industrilokal med rotation på hela varvet så ser jag min ganska svagt på 30 meter. Med mottagare så fungerar det i skarpt solljus så långt jag har provat.
En sak jag saknar med fjärrkontrollen är att man kan inte stänga av lasern med den, man kan bara ställa in hur strålen ska bete sig. Det går att ställa fall, fast inte i procent. Man markerar ett vågplan och räknar ut att man vill ha färdig yta t.ex. 5 cm lägre. Därefter justerar man ner laserplanet så mycket. Marginellt svårare än på dyra lasrar, alltså.
För att sammanfatta så är jag mycket nöjd med min laser. Helt rätt pris /kvalité för mina behov.
Finns en hel del mer skrivet om lasrar här:
[Grävmaskiner] Roterande nivålaser samt mottagare för hobbybruk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Björn.U (trådstartaren)

#4 » 11:04:57, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren och intressant tråd.
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se