Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Antika maskiner som jag såg utanför en begagnathandel.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

heimlaga (trådstartaren)

#1 » 16:21:37, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var till När-Motor i Närpes och köpte nya kol till fräsmotorn på min Haffner sl100 och på väg dit såg jag de här maskinerna som stod utanför en köp- och försäljningsaffär invid riksväg 8 i Pörtom.
Handlaren var borta över dagen så jag vet inga priser men det mesta han har på gården brukar vara till salu. Det han inte kan sälja brukar han lasta på något skrotflak och sälja till nedsmältning.

Jag hoppas att någon intresserad skall ta hand om åtminstone kipphyveln och den bästa borrmaskinen och räddar dem för framtiden..... förutsatt att gubben säljer dem billigt förståss. Själv har jag redan en 14 tums kipphyvel och en Arboga pelarborrmaskin.

Maskinerna är

-En mycket gammal kipphyvel med kuggstångsdrift. Antingen 12 eller 14 tums slag. Flatremsdrift. Tillverkad av Kallion Konepaja i Helsingfors. Rostig och i behov av omskavning men sannolikt renoverbar.
-Resterna av en pelarborrmaskin. Bara skrot.
-En pelarborrmaskin. Okänd tillverkning. Så gott som komplett men rostig. Automatisk matning.
-En pelarborrmaskin tillverkad av Ferd.&A. Schm.... i Köpenhamn. Ser ut att vara komplett och i skapligt skick
-En pelarborrmaskin med sönderkapad stomme. Troligen bara skrot.

Jag har inga affärsintressen i det här jag hoppas bara att någon skall bevara vårt kulturarv så det inte rostar bort eller hamnar på gubbens skrotflak.
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.




Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se