Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Svarv Modig 190HF

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

teo (trådstartaren)

#1 » 23:39:07, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska köpa en Modig 190 hf svarv inom kort. Har inte fått hem den ännu. Enda gång jag kört en svarv var på tekniken när man gick i nian...och det var länge sedan ;-)
Det första jag kom att tänka på är att ordna justerbara maskinfötter till den när den kommer hem. Idag står den på en pall. Den har inga maskinfötter idag.
Golvet jag har lutar. Har byggt en verkstad i ett fd stall. Lutningen är 1% eller 1cm/m. Svarven kommer att stå så att tvärsliden kommer att luta.
Svarven har fyra ställen där man kan montera en maskinfot. Vid varje ställe finns det två hål. Ett gängat M12 och ett hål med diam 20mm.
Avståndet mellan dessa hål är lite drygt 40mm.
Vad ska jag tänka på när jag monterar maskinfot?
Läste om någon som upplevde sin svarv som "gungig" när han hade maskinfot med gummi på undersidan.
Ska jag ha någon speciell modell?
Jag kommer att köpa ett maskinvattenpass sedan så jag kan väga in den men första steget är att få hem den och få den på fötter.
Goda råd mottages tacksamt!

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf



PeterR

#2 » 06:56:43, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till den nya svarven!
teo skrev:....Svarven kommer att stå så att tvärsliden kommer att luta.
Svarven har fyra ställen där man kan montera en maskinfot. Vid varje ställe finns det två hål. Ett gängat M12 och ett hål med diam 20mm...
....Jag kommer att köpa ett maskinvattenpass sedan så jag kan väga in den...


Jag är ingen expert, men de gängade hålen kan vara tumgänga. När Du väger in den skall den stå plant i alla riktningar. Glöm inte att dela många bilder.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

teo (trådstartaren)

#3 » 23:15:34, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den hemma! Allting gick bra. Säljaren hade ordnat lasthjälp så det var bara att lasta på och åka. Hemma fick den gamla Deutz'en göra nytta.
Nu står den på pall. Tanken är att jag ska bygga någon slags ställning av plankor så att jag kan lyfta den i mitten. De tvärgående plankorna får gå mellan själva kroppen (vet inte vad det heter) och spånkorgen. Kan nog trycka in en fyrtumsplanka där. Hoppas det håller. Tyvärr kommer det massa annat jobb att göra så det kommer inte att bli så mycket kelande med svarven.....om det inte regnar förståss..;-)

Fick köpa några begagnade maskinskor av säljaren. De är rätt kraftiga. Verkar vara någon slags plast och M20 bult. I maskinen finns det gängade hål med M12 samt
20mm hål utan gängor. Nu glömde jag bort att testa om det verkligen är M12 som det står på ritningen men jag hoppas ändå att det går att använda dessa M20 skor.

Har provkört den lite och både gängning och matning fungerar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

PeterR

#4 » 07:07:15, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg!
Ser lite modernare ut än min från 1971, som för övrigt också fortfarande står på pall. Ser att Du också har en Arboga U2508? Då har Du samma arsenal som jag.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

teo (trådstartaren)

#5 » 13:28:14, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har (också) god smak.... ;-)
Jag är mycket nöjd med U2508 då man även kan fräsa med den. Har ännu inte fräst något vettigt, kommer sen. Provat att fräsa plattjärn från Bauhaus (ganska mjuk) utan problem. Däremot är den bra att borra med och man har bra hjälp av koordinatbordet.
Min Modig är från 1983.

1 person gillar det här inlägget.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

teo (trådstartaren)

#6 » 08:21:41, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fattades 4 kugghjul för gängmatningen. Var och handlade dom av en mycket trevlig herre i Höganäs.
Nu har jag en komplett standarduppsättning av kugghjul. Känns skönt att ha och hoppas på något projekt i framtiden där alla kommer till nytta.
Svarven får vila ett litet tag nu då vi har mycket annat utomhusjobb som måste göras.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

teo (trådstartaren)

#7 » 18:58:37, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag legat i träda alldeles för länge. Har inte hänt så mycket med svarven men kommande årstid betyder mer tid i verkstan.
Jag har med maskinvattenpass ställt in svarven så att den står i våg. Har förstått att man bör efterkolla efter en tid så det får bli lite senare.
Jag har några funderingar. Vilken smörjning brukar man ha till glidytorna mellan släden och bädden?
Fick med några skydd till släden som ser ut att behöva bytas. Viket materiel ska man ha?

Bild

Stoppade in en pinnfräs (det enda "runda" jag har hemma) i chucken och mätte hur mycket den "kastar". Ett par tre hundradelar var det! Om jag förstått det hela rätt så är det rätt bra.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

nimbus

#8 » 20:49:04, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några hundradelar är ovanligt bra! Gejderolja skall det vara till det du pratar om. Men till en sån som knappt används kan du ta nån olja du har på hyllan bara det inte är torrt. Kolla så avstrykarna är bra, byt annars
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

teo (trådstartaren)

#9 » 10:42:48, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta dumma frågor men det här med mekanisk verkstad och maskiner är rätt nytt för mig...
Intresset är dock stort!

Avstrykare. Är det dom V formade bitarna på bilden ovan?
Vilket meteriel är det och finns det att köpa?
Läste en annan tråd om maskinfilt. Kanske det är det jag ska ha?
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

JHM

#10 » 11:32:33, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder sågkedjeolja på geidrarna i mina maskiner, har nån gång hört att det är i stort sett samma.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#11 » 15:56:43, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

teo skrev:Ursäkta dumma frågor men det här med mekanisk verkstad och maskiner är rätt nytt för mig...
Intresset är dock stort!

Avstrykare. Är det dom V formade bitarna på bilden ovan?
Vilket meteriel är det och finns det att köpa?
Läste en annan tråd om maskinfilt. Kanske det är det jag ska ha?

Inga frågor är dumma. Ja det är dom och dessa håller bort skiten ifrån glidytorna. Brukar vara gjorda av plåt och gummi.Filt var nog mer vanligt förr
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

teo (trådstartaren)

#12 » 18:54:10, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Tack. Då fixar jag till gummibitar.
Har problem med längdmatningen. Mätningen startar bra när jag drar upp spaken. Dock så vill den glida ner efter en stund. Den liksom trillar sakta ner för att slutligen åka helt ner och mätningen stängs av.
Någon som också råkat ut för det?
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

teo (trådstartaren)

#13 » 23:29:07, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett år har gått men svarven har inte alls blivit så mycket använd....
Upptäckte nyligen ett missljud från Nortonlådan. Låter som dåligt lager. Uppmärksammade det när jag skulle köra på de högsta hastigheterna. Nu när jag vet om det så hör jag ju det även vid lägre hastigheter.
Om jag kopplar ur matning så försvinner lageroljudet. Endast spindeln snurrar och maskinen låter bra.
I manualen framgår det att det ska finnas smörjställe för Nortonlådan. Nr 2 i bilden. Det är bara det att dessa smörjställen inte finns på min maskin.

Bild

I manualen står det att att det finns några kullager i Nortonlådan av storlek 6002-2RS.
Dessa är ju kapslade. Det går ju inte att smörja dom.
Kan det vara så att man har bytt till kapslade lager och därmed tagit bort smörjställen för lagren?
Är det någon annan som också haft detta problem och i så fall hur gjorde ni?
Antar att man får demontera Nortonlådan och byta lagren. I så fall vore jag tacksam för goda råd.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf

teo (trådstartaren)

#14 » 19:39:14, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade "felet"!
Det var inte fel på maskinen....det var fel på han som använder den. :aaargh:

Sist jag körde med maskinen så gängade jag. Bytte kugghjulen för rätt gängstigning. Körde långsamt.
Tyvärr så spände jag fast kugghjulen i en position så att det inte blev någon spel emellan dem.
Om man gör så kommer det att låta otrevligt från kugghjulen....har jag lärt mig.

Justerade kugghjulen så jag fick lite spel löste problemet. Oljudet borta. :razz:

2 personer gillar det här inlägget.
teo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:11, 20-02-2012
Ort: Skurup
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Modig 190 hf


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se