Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köra Arboga B2508 på enfas

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Nadim (trådstartaren)

#1 » 19:04:46, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Första inlägget här så jag hoppas jag skriver i rätt forumdel och tackar ödmjukast om någon kan peka mig i rätt riktning om det finns en mer passande kategori.
Mitt senaste projekt är en fantastiskt vacker gammal bänkborrmaskin som jag lyckades buda hem på auktion. Jag hade researchat en del om att köra trefasmotorer på enfas innan jag slog till och tyckte att det verkade görbart så jag slog till och tänkte att skiter det sig så har man iallafall lärt sig någonting på vägen. Idag har jag äntligen kånkat hem maskinen och nu står den där och tittar på mig. Det är en gammal tingest som jag har haft svårt att åldersbestämma men skulle gissa på 70-tal? Ni kanske har håll?

Jag har en del erfarenhet av småelektronik, har aldrig jobbat med trefas då jag inte haft det tillgängligt och allt jag kan om trefasmotorer har jag lärt mig via sökning på diverse forum och youtube senaste veckorna.

Min plan har varit att driva den på enfas (då jag inte har trefas hemma) genom att d-koppla den med en kondensator mellan två utav lindningarna, en plan B är att skaffa en frekvensomformare och köra det den vägen. Att köra med konding kändes spontant som den enklaste lösningen till att börja med då jag inte kände något behov utav de extra funktionerna jag får med frekvensomformare.

Nu när jag har maskinen på plats så har jag hittat två dosor med kablar i, den ena sitter närmare foten på maskinen och den andra är bakom strömvredet (som även väljer hög eller låg växel)

Att det är en tvåhastighetsmaskin gör mig plötsligt väldigt osäker. Hur funkar det med tvåhastighetskoppling? Går det att d-koppla då? Hur gör jag det? Är det kablarna bakom strömbrytaren som jag ska koppla om eller är det nere vid foten? Är frekvensomformare den bättre vägen (har hört att det endast går att göras med en hastighet isåfall), eller ännu värre är det omöjligt att köra maskinen på enfas?

Är tacksam för all hjälp jag kan få! Det här är skitkul oavsett vad som händer.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Nadim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:59, 18-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 19:11:41, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att det går att D koppla den motorn då det är en tvåhastighetsmotor
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Nadim (trådstartaren)

#3 » 19:27:35, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänkte att det kanske var något sånt. Går det att koppla förbi på något sätt? Så att den bara kör på en hastighet? Hade det gått att använda en frekvensomvandlare då? Eller bara köra de högre hastigheterna med kondensator?
Nadim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:59, 18-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sinusvåg

#4 » 20:44:00, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade precis samma tanke med min 2508 (fullhöjd) för ett par år sedan.

Dahlandervindningen (om jag minns termen rätt) i motorn för två hastigheter gör att du inte har sedvanlig möjlighet att skifta mellan Y/D-koppling som på en "vanlig" trefasmotor.

Min plan var att ta en fet trafo från skroten, transformera upp 230V till 400V och sedan köra in den spänningen i en frekvensomformare som överdimensionerats (de kan då i vissa fall klara sig med 1 istället för tre faser).

Nu föll det projektet eftersom jag fick trefas, men så resonerade jag i vart fall.

En kontakt med en lindarverkstad gav vid handen att det skulle bli dyrt att linda om motorn...

Berätta gärna hur det går!
Sinusvåg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:33, 20-09-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet

Nadim (trådstartaren)

#5 » 20:53:44, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sinusvåg skrev:Jag hade precis samma tanke med min 2508 (fullhöjd) för ett par år sedan.

Dahlandervindningen (om jag minns termen rätt) i motorn för två hastigheter gör att du inte har sedvanlig möjlighet att skifta mellan Y/D-koppling som på en "vanlig" trefasmotor.

Min plan var att ta en fet trafo från skroten, transformera upp 230V till 400V och sedan köra in den spänningen i en frekvensomformare som överdimensionerats (de kan då i vissa fall klara sig med 1 istället för tre faser).

Nu föll det projektet eftersom jag fick trefas, men så resonerade jag i vart fall.

En kontakt med en lindarverkstad gav vid handen att det skulle bli dyrt att linda om motorn...

Berätta gärna hur det går!
Satt och läste om dahlandervindning precis och undrade om det var det den hade! Då vet jag det. När jag skummade på wikipedia så tyckte jag att det såg ut som att på låg hastighet så är den deltakopplad, och på hög så är den y-kopplad. Det hade inte funkat att låta den ligga kvar i den lägre hastigheten och placera en konding mellan lindningarna?

Supertrafo och vfd lät kul. Lär ju hamna där tillsslut, Frankensteina det tills det funkar!

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Nadim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:59, 18-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 21:15:30, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, den dahlanderkopplade motorn är ju i det här fallet gjord för 380 (eller 400) V huvudspänning vid både hög och låg hastighet.

Om du kör den på 230 V så kommer den visserligen att gå, men den blir mycket svag. Troligen får du bara en tredjedel av tilltänkt vridmoment.
En möjlighet skulle förstås vara att skaffa en enfastransformator 230/400 V, så att du får 400 V enfas att köra den på, då tillsammans med en startkondensator. Men då gäller det att kondensatorn tål den spänning som hamnar över den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#7 » 21:54:56, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ganska övertygad om att du har trefas hemma, möjligen bara inte där du tror. Proppskåpet finns det säkert i, troligen även bakom spisen. Det låter mycket billigare i mina öron att ta dit en elektriker som drar fram ett trefasuttag (eller ännu bättre en undercentral) än superdupertrafor och kryptonitfrekvensare.
Om jag skulle lösa detta problem och det var fysiskt omöjligt att få fram trefas hade jag skapat det. En enfasmotor som driver en trefasgenerator som driver borrmaskinen. Hur svårt ska det vara? :klia: Inte så fancy som en massa elektronik, men ibland kan en enkel och tråkig lösning vara bäst. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Nadim (trådstartaren)

#8 » 22:55:12, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Torbjörn
Ja såklart! Låter ju väldigt logiskt när du säger det.

@stridis, trefas vore ju drömmen men jag bor i en hyresrätt (ja jag är idioten som kånkade in en 100kgs bänkborrmaskin i min etta) och spisen är en gasspis helt utan eluttag bakom (har redan tänkt tanken). Så tror dessvärre det är utslutet att få in trefas.

Frågan är ju om det är ett hopplöst race då. Någon med en idé dum nog för att funka?
Nadim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:59, 18-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#9 » 23:08:45, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer vi få se kanske världens första gasdrivna pelarborrmaskin i den här tråden? :mrgreen:
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2

#10 » 23:15:58, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nadim skrev:Frågan är ju om det är ett hopplöst race då. Någon med en idé dum nog för att funka?

Stridis2 skrev:...En enfasmotor som driver en trefasgenerator som driver borrmaskinen...


Fast jag tror fortfarande att du har trefas i proppskåpet. För du har väl ett proppskåp i lägenheten? Är där minst tre säkringar så är det troligt att det är alla tre faserna. I yttersta nödfall så får du göra en fuling. OBS! Helt på egen risk, och du måste veta vad du håller på med. Leta upp tre enfasuttag som ligger på olika faser. Ta fasen från varje uttag och koppla samman till en trefas, plus jord så klart.
Jag har behövt göra liknande kopplingar när man kom ut på spelningar och var lovad trefas men det bara fanns vanliga enfas vägguttag. Kommer ihåg en bygdegård där jag snabbt kunde hitta två av faserna, men den tredje fick bli via en kabel som hängde ut genom fönstret och ner i källaren. Jag behövde dock inte koppla samman det hela till trefas, jag behövde bara en massa enfasström.

Hur får du varmvatten i lägenheten? Central VVB eller elberedare i varje lägenhet? Då kan det finnas trefas där. Har du även en elpanna för värme i lägenheten så är sannolikheten ännu större att hitta trefas. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#11 » 23:22:52, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket vanligt i äldre lägenheter att man bara har enfas indragen i varje lägenhet. Förekommer till och med i miljonprogramshus från 60-talet och tidigt 70-tal.
Ett enkelt sätt att kolla saken är att titta på den senaste elräkningen (från nätbolaget, inte elhandlaren). Där står det om det är ett enfas- eller trefasabonnemang man betalar fast avgift för.

Få se nu, gasdrift ... skulle man kunna tänka sig en Briggs&Stratton-motor konverterad för stadsgas?

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#12 » 08:02:08, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I källaren till huset, inkommande från nätägaren, där finns trefas, finns det något utrymme där som du kan använda ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Nadim (trådstartaren)

#13 » 09:25:53, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är ju helt fantastiska. Gasdriven pelarborr

Kikar lite i propskåpet och blir inte helt klok på om jag har tre faser eller inte. Att köra tre kablar från olika uttag känns nästan som en rimlig lösning i nuläget (förutsatt att jag har tre olika faser). Blir ni något klokare av det här?BildBildBild

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Nadim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:59, 18-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nadim (trådstartaren)

#14 » 09:36:00, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det här vara något? Dosa på väggen innanför garderoben. BildBildBild

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Nadim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:59, 18-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#15 » 09:38:56, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har full förståelse för att du vill ha igång den men vad borrar du som gör att du har behovet av just den där? Arboga maskiner är alltid eftertraktade så om det inte är nåt speciellt med just den där maskinen så skulle jag sälja den och skaffa nåt rimligare som fungerar under gällande omständigheter.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se