Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpråd verkstadspress

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

FRS05 (trådstartaren)

#1 » 11:59:13, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tänkte köpa en verkstadspress att ha i garaget för att kanske byta något hjullager på bilen eller att rikta någon plåtbit. Krav är att jag vill ha en golvstående modell. Eftersom jag inte ska använda den så ofta så är pris viktigt. Vill dock ändå ha en bra press men kan tumma lite på funktioner. Som vanligt så har biltema och jula varsin variant. Sen har jag hittat två andra varianter som är billigare. Just nu lutar det åt den från TecTake. Tar visserligen bara 12 ton men det borde väl räcka för min del? Den är fraktfri också vilket inte den från KNT är utan där kostar frakten 850:- vilket gör att biltema pressen inte kommer SÅ långt ifrån i pris och då känns nästan den mer prisvärd för den verkar mer robust.

TecTake pressen verkar väldigt prisvärd. Den är dock lite lägre än de andra pressarna men eftersom jag inte ska använda den varje dag spelar det inte så jätte stor roll. Så länge den kan stå på golvet så är jag nog nöjd. Den är som sagt fraktfri också vilket gör den väldigt billig. Är det värt 2000:- extra för att få en lite högre press, en som klarar 8 ton till i presskraft och en som verkar mer robust? Det är trots allt dubbla priset och är lite tveksam. Hade den från KNT inte varit så dyr i frakt hade jag tagit den. Men med tanke på den så står det nog mellan Biltema och TecTake.

Vad säger ni om det hela? Finns det någon mer billig press som jag missat?

Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040883

Jula: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 040/#tab02

KNT: https://hjulochverktyg.se/verkstadspres ... odell.html

TecTake: https://www.tectake.se/verkstadspress-12t-401670
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Martin.Eriksson

#2 » 12:22:09, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hade satsat på biltema. Blir de nått så finns ju biltema i var å varenda stad så lätt å få tag i delar kanske. Å känns som 20 ton är minimum om man ska få till nått..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#3 » 12:24:10, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag välja mellan de fyra hade jag tagit Biltema-pressen alla dagar i veckan. Med en press, som så mycket annat, så är den alltid för liten. Skaffa en 100-tons press med 150 cm öppning så hittar du snart något som du inte får in eller den inte orkar... :djaevul:

Men Bilemapressen har en sak som i alla fall de båda billigare inte har, nämligen flyttbar kolv i sidled (ser ut som Julas också har detta men står inget om detta). Behöver du ha in något stort som inte ska pressas mitt på så har man större möjlighet att lirka med så man kan klara jobbet. Julas press är lättare (mindre massa = klenare byggd), men den verkar vara bredare än BT:s. Slaglängden är också viktig, BT och Jula skiljer bara 5 mm men 50 mm till de båda billigare (30 % mindre...)

Mint två ören om dessa pressar...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Henric Johansson

#4 » 13:45:43, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duabhuset har en som är likvärdig med Biltemas. Fri frakt.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

DrBengt

#5 » 14:11:33, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har julas. Den läckte vid leverans så fick en ny hydrualenhet. Fungerar nu utmärkt för vanliga garagesysslor. Jula rest ju majoriteten av sitt sortiment någon gång under året så håll utkik om det inte är bråttom.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#6 » 14:50:34, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper du något på postorder från DUAB och det strular, är du rökt då finns det ingen hjälp att få ,bor man i närheten av Mönsterås så att man kan åka dit ok. Biltema har i vart fall varuhus man kan åka till , handlar man billiga Kina prylar kan kvalitén vara lite varierande.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Grottulf

#7 » 14:55:23, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp aldrig något med hydraulik från Jula!
Det är ofta fel på det, och de har ju dessutom helt värdelös kundservice.

Jag har julapressen, och den funkade en gång, sen la den av.
Jag plockade isär den och hittade en feltillverkad hållare till en kula i en kulventil.
Jag tog med hållaren till affären och undrade om jag kunde få en ny, då den helt uppenbart var feltillverkad.
Men det gick inte, de ville att jag skulle plocka ner hela pressen igen så de kunde skicka in hela skiten till deras verkstad.
Dessutom skulle jag få skriva på ett papper som gjorde mig skyldig för frakten ifall de inte skulle hitta något fel.

Jag tillverkade en ny kulhållare istället, det gick betydligt snabbare.

Jag tror det finns någon bild på eländet i någon tråd, om man har lust att se det.

Den enda andra hydrauliska produkt jag köpt från jula var en domkraft, den funkade inte heller...

Och jag har hört många likadana historier så jag är inte den enda.




Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

QV_

#8 » 15:03:53, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en press i ren ilska över bilverkstädernas ständiga komenterer och det vart denna https://verktygsboden.se/hydraulpressar ... press-20-t

Så här i backspegeln så skulle man köpt en press tidigare.
Jag har varit uppe vid 12 ton någon gång men oftas under 10 ton.
Ju bredare ju bättre! Denna har känts smal ett antal gånger, man löser bekymret men bredd är bra
Höjden har alltid varit OK
Den har tvåstegspump, vilket gör att kolven rör sig typ 5mm per slag obelastad. Detta är en funktion som jag uppskattar eftersom man då inte alltid behöver justera om bordshöjden.
Du behöver massor med grov plåt för att rigga objektet som skall pressas.
5mm plåt är inte grovt. Det ger vika redan vid några ton... Skall man ha någon större yta som håller emot så är det 20-25mm som gäller

Har byggt pressmothåll i just 5mm tjockt L järn och för just hjullager är det klent. Men i sin tur går det inte in tjockare så vad gör man.
Förut hade Verktygsboden ett gäng pressdorn till sin press för 700 kr som jag uppskattar mycket.
Denna är flyttbar i sidled vilket används var gång. I några fall så har det varit ett krav för att pressningen skall bil "bra".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ove.G

#9 » 16:31:51, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duabhuset har god service, iallafall på kompressor.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

mimeck

#10 » 16:33:37, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 30 tons press som kan vara köpt på Jula för kanske 15 år sedan. Tror det är en Pela. Den har funkat riktigt bra. Några småfel bara med ventilerna,
Köpte mycket på Jula i samma veva som verkstan blev byggd. Tror dom hade bättre grejjer förut innan varuhusen spred ut sej över landet och man fick handla på postorder.

Går inte att klara sej utan en press!

Funderar på om pressen kan vara köpt på Duab men jag handlade skitmycket på Jula till verkstan.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FRS05 (trådstartaren)

#11 » 18:46:13, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla goda råd och tips. Den från verktygsboden har jag kollar lite på med och den verkar rejäl. Fast så börjar det närma sig summor som jag tycker är för stora för mitt ändamål.

När det gäller pressen från duab eller biltema så tar jag den från biltema alla gånger i veckan. Den från duab har en placering av pumpen som jag inte gillar eftersom det tar plats. Biltema har jag även närma till och kan lätt handla reservdelar till den om det skulle behövas.

Det hela var inte ett lätt val, jag får nog fila på det ett antal dagar.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#12 » 18:47:57, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en 50ton från knt för nåt halvår sen. Anabint hade inga hemma just då annars brukar han ha bra priser

Nöjd med min iaf. Vajerspel för att höja o sänka bordet är trevligt sen två olika pumpar. Går o köra snabba på lätta grejer. Följde med två stora järnbitar men man skaffar fort en arsenal med mothåll mm för att lyckas pressa.

Har varit uppe på 37ton som mest i kraft. Det var bultarna mellan ett s45 fäste och hundbenet som satt fast.

Kan finnas nån tråd om den... :klia:

Länk till anab

http://anabint.se/Produkter_verkstad_Pressar.html
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#13 » 19:03:47, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pela är väl verktygsbodens eget varumärke .
När det gäller DUAB och service kan jag bara konstatera att deras verkstads killarna har lite otur när dom tänker. Kommer inte att köpa något mera där.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#14 » 20:40:03, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vajerspel är något jag saknar på min. För har man möjlighet till 20 ton så blir "bordet" tungt. De måste rensas först innan man kan höjdjustera...

Just bordet måste jag bygga mig ett eget extra till. Det befintliga har lite för stora förstärkningar invändigt. Det är svårt att få ner bärarmar i hålet så man måste bygga mothåll på höjden istället.

Kollar på något rullbart skåp att förvara alla bra att ha pressbitar i. Många blir det och det saknas alltid någon iallafall
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Andert

#15 » 12:02:12, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Köper du något på postorder från DUAB och det strular, är du rökt då finns det ingen hjälp att få ,bor man i närheten av Mönsterås så att man kan åka dit ok. Biltema har i vart fall varuhus man kan åka till , handlar man billiga Kina prylar kan kvalitén vara lite varierande.
Göran i Björnarbo

Jag håller helt med, jag har alltid fått bra hjälp på biltema, dock lite lång väntan om det är många i kön ibland.
Sen har jag samma erfarenhet av DUABHUSET, fullständigt kaos där den ena arbetaren vet inte vad den andra gör, fungerar kanske om man kan gå in i butiken fysiskt.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lasse A och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se