torbjorn_forsman skrev:...Men motorskydd kan man ju klara sig utan om man alltid är i närheten när motorn är igång och kan stänga av själv om något märkligt händer...
Ungefär så resonerade jag tidigare. Lånade ett transportband för att gräva ut grus ur källaren, men jag tröttnade på att dra ur stickproppen var gång jag skulle stanna. Hade fått en del gamla fläktar med motorskydd på från dåvarande arbetsgivare så jag monterade på ett sådant på transportören, vilket var en herrans tur. Jag fastnade i transpotbandet, armen drogs med ett halvt varv runt en 15 cm tjock stålrulle (så många leder har man inte i armen, inte innan i alla fall...
) innan axeln tog emot i stativet. Motorn var bara på en hästkraft, men det var en utväxling på 1:100 så det var riktigt starkt drag. Efter en hel evighet så löste motorskyddet ut. Jag gissar på att det tog kanske en kvart innan jag lyckas slita mig lös och ringa efter hjälp.
Jag klarade mig under omständigheterna riktigt bra. Bröt underarmen och nyckelbenet, slog av någon bit i handleden och slet av den senan som gör att man kan lyfta tummen. Men utan motorskyddet så är jag övertygad om att jag inte hade suttit här idag. Så, vis av erfarenheten, så brukar jag montera motorskydd med nollspänningsutlösare på nästan alla maskiner. Men var och en gör som denne vill.