Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köping UF-0

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Edholm09 (trådstartaren)

#16 » 08:30:22, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragstången ser hemmagjord ut, så säkert har maskinens tidigare ägare byggt den för att passa BT40 konor. tydligen jobbade han som verktygsmakare på Hägglunds så säkert kommer en hel del av verktygen därifrån.

men då jag vill ha lite högre arbetshöjd så tänkte jag prova om man kan svarva om en hållare till att bli kortare och sitta högre i huvudet. säkert råkar man väl ut för att göra ny dragstång men det såg inte allt för svettigt ut.
jag tänkte som så att jag har ganska många hållare så råkar jag skrota en eller två så är inte det världens undergång.

om någon behöver dessa BT40 konor och tycker jag är världens idiot så får ni gärna säga till så kanske vi kan lösa något.

jag är ganska säker på att hela maskinen har Iso 40 då axlarna för horisontal fräsning hade den konan.

Någon som vet vilken Färgkod det borde vara på en Köping? skulle va roligt att ha färg om man fick suget att måla den någon dag.

Någon som vet vart man kan få tag på oljenipplar i olika storlekar?
till svarven skulle jag behöva några inslagsnipplar 6mm i diameter mätt med skjutmått.
Till fräsens vertikalhuvud sitter det några som ser ut som rejält slitna fettnipplar. osäker om dessa är för olja eller fett.

tack alla för hjälpen.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



peter.i.lekhyttan

#17 » 09:58:56, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej...

Se länken nedan för nipplar......

https://www.wiberger.se/templates/din71 ... nippel.htm

Vertikalhuvudet ska smörjas med olja...

mvh
Peter
peter.i.lekhyttan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:38, 24-11-2013
Ort: Vintrosa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 -66
Grålle -50
Skogis miniskotare
Yamaha Virago 1100 -97
Ford 5600 -79
Örn skolsvarv G-185
Beijer fräs UF2

nimbus

#18 » 10:32:15, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Iso40 och BT 40 har samma kona det som skiljer ( grovt) är halsen för dragstångens gänga. ( båda "passar" men med olika för/nackdelar)

BT40 saknar hals.... ( och är vanligast på styrda maskiner med verktygsväxlare, det ser ut som det är de konorna du har....)


ISO40 har hals... ( och är vanligast på mannuella maskiner och där man byter verktyg själv)


Iso40 Kan ha hals då heter den "din 2080"
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

tortap

#19 » 20:57:53, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter du på en trave BT40 kan jag nog vara intresserad av dem.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Dr. Rob

#20 » 01:20:31, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till en fin maskin. Jag har själv haft en, maskin nr 39 från 1936 om jag minns rätt.

Den hade dock kvar det urprungliga universalhuvudet (vertikalhuvud, men roterbart i två led, med 360* graderad skala). Den satt lite högre, men även så kunde det ibland bli lite tajt om utrymme i Z-led. Den hade för övrigt ISO 40 kona.

Angående matningen i x-led vill jag minnas att det var så, att innanför den bakre kåpan där remdriften bor, finns även två utstickande tappar på vilken man kan montera två kugghjul. Dessa, i samband med spaken D, avgjör matningshastiheten. Det ser du även på att den teleskoperande axel som hör till fallsnäckan (längst ut på bordets vänstra sida) går rakt bakåt och försvinner in genom väggen till detta utrymme och har just en sådan tapp för tidigare nämnt kugghjul.

Ifall du inte råkar ha dessa kugghjul går det alldeles utmärkt att uppfinna en egen variant med kedjedrev och lite cykelkedja.

Maskinen har även mjukstart via en slirkoppling, som spänns medelst stora långa startspaken. Dvs, att huvudmotorn går i stort sett hela tiden. Huruvida spindeln snurrar sköter du med spaken.

Låsbultarna till bordsvridningen vill jag minnas satt åt nåsåinihelvete. Gör dig själv en tjänst och borra & gänga i dess ändar, så att du kan få dit en glidhammare eller avdragare för att lossa på dem vid behov.

Kul maskin. Lycka till.

.
Dr. Rob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:37:45, 26-02-2015

Edholm09 (trådstartaren)

#21 » 08:34:44, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svar!

Nipplar på Wiberger är köpta och monterade, tror dock att jag får plocka ner vissa axlar då de verkar vara smorda med fett och vad jag kan hitta så ska de nog vara oljasmorda.

jag har 2st drev för matningen, tror det är 76 och 30, skulle vilja komplettera med 14, 2st 53 och 92 Tänder. framförallt 2x53 då det känns som att det är där jag vill ligga med matningen.
76&30 är kombinationen som ger högsta och näst lägsta matningen högsta går för fort och den lägre tar för lång tid så 53x53 känn som den vore lämpligt.

Någon som sitter på drev? eller tror ni det är möjligt att skära ut? svärfar kör laser, men innan jag lägger över böket på honom skulle jag vilja veta om dessa saker går att finna. eller om det finns någon självklar anledning att inte försöka skära ut dem.

jag har även testat lite med fräsar med insatser men inte riktigt fått dem att funka. nu köpte jag billigaste på Ebay så jag är inte jätteförvånad över att de gick sönder. men hur vet man hur man ska köra med en insatsfräs? Carbide Indexable end mill tror jag är det engelska ordet då insatsfräs säkert är fel.
Frågan lyder hur vet man om man ska skära med sidan eller med undersidan?
kan man köra fräsen förbi insatsen eller begränsar storleken för hur djupt ner man kan fräsa.

förövrigt så kan jag slå ett slag för Ingenjörens svarta bok. jag har sökt lite på skillnaderna mellan verkstadshandboken och ingenjörens svarta bok och som nybörjare så tycker jag bättre om ingengjören då den tar upp matningar och hastigheter på pinnfräsar i olika material. det kanske finns i verkstadshandboken med, men jag såg det inte.


Mvh/Anders

1 person gillar det här inlägget.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dr. Rob

#22 » 19:52:12, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

... skulle vilja komplettera med 14, 2st 53 och 92 Tänder. framförallt 2x53 då det känns som att det är där jag vill ligga med matningen.... Någon som sitter på drev?


Sådär... Ganska osannolikt att någon bara råkar ha just de kugghjulen, som de dessutom inte själva använder. Men man vet aldrig.

eller tror ni det är möjligt att skära ut? svärfar kör laser, men innan jag lägger över böket på honom skulle jag vilja veta om dessa saker går att finna. eller om det finns någon självklar anledning att inte försöka skära ut dem....


Nja... Kugg är inte så lätta att rita har jag förstått, och är väldigt precisa i sitt utförande. I regel använder man en spånskärande arbetsprocess att framställa kugg. Det är ganska många tänder sammanlagt, och jag vill minnas att de är i storleksordningen Modul 2, så det blir ganska stora bitar, av en icke ringa tjocklek. Det blir inte billigt, även för svärfar.

Så, nja.... vänta lite du tills du får igång maskinen och själv får se vad du önskar för matning. Sedan kan du fundera på det jag sa om cykeldrev. Allvarligt, svarva några nav, ett snabbstopp på Cykelkraft.se, och sen är du på banan.

Sen såg jag nyss, en märklig grej... Din maskin går otroligt långsamt. Den måste vara ombyggd på nåt sätt. Du ser på spindelhastighetstavlan, att kolumnen med hastigheter är övertäckt av en graverad skylt. Skruva loss den och titta under, så ska du se att ursprungliga hastigheterna var snarare från 90 till 900 RPM.

I de hastigheterna får man inte ut den ökade prestandan hos indexable carbide verktyg; du kan lika gärna använda snabbstål, såvida det inte är exceptionellt hårda material du tänkt arbeta med.

.
Dr. Rob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:37:45, 26-02-2015

Edholm09 (trådstartaren)

#23 » 20:16:49, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut osannolikt. Men varför anta när man kan fråga??

Svårt att rita drev kan det säkert vara, jag har faktiskt aldrig provat.

Maskinen är igång. Egentligen har den aldrig stått stilla. Det är därför jag har kunnat prova matningahastigheten och fått känslan av att 76 nere 30 uppe ger för snabbt och 30 nere 76 uppe känns för långsamt.

Tipset med cykelkedja va bra och kanske blir det den lösningen men jag vill gärna ge originalet en chans först.

Varvtal skyltarna har jag faktiskt stått och funderat på och tykt att de inte stämmer in. Undra varför den blev ombyggd.

Anledningen till att jag gillar carbide insert stället för snabbstål är att de är relativt enkla att få tag i samt att de är enklare att byta ut än att slipa pinnffäsar. Att det inte är lämpligt med de varvtal samt matningahastigheten jag kan uppnå har jag förstått, men tänkte ändå höra om någon testat.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dr. Rob

#24 » 21:49:31, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, men dåså-- du har ju full koll. Kör bara, gasen i botten!

Förresten VET jag inte heller att det är svårt att rita kugg; bara hört det. Kanske är det bara specialprofiler som är knepiga; det kanske finns nåt program man bara laddar ner till standardmoduler. Vetefan. Körba.

.
Dr. Rob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:37:45, 26-02-2015

DennisCA

#25 » 10:50:11, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett en liknande maskin på blocket, dom ser inte så fruktansvärt stora ut. Fräsen som TS har är en UF-0 men detta verkar bara vara F0, ser ut att vara litet annorlunda, är detta endast en vertikalfräs och inte en universal?

https://www.blocket.se/vastmanland/Fras ... ?ca=11&w=3

Vid närmare granskning tror jag det är samma maskin, vertikalhuvudet är av annorlunda design dock.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Dr. Rob

#26 » 11:01:24, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dennis, fräsen du länkade till är helt klart en UF-0, inklusive tillhörande vertikalhuvud.
Bra pris dessutom.
Nej, inte sådär fasansfullt stor till kroppshyddan sett, men TUNG. Räkna med det och mer därtill vid eventuell transport.
.
Dr. Rob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:37:45, 26-02-2015

DennisCA

#27 » 11:06:52, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dagsläget känns det för tidigt, har inte verkstan i sån ordning att jag kan ta emot en fräs, utrymmet är dessutom extremt begränsat så det är små fräsar det gäller. Kanske till 2019 nån gång, men det stoppar inte en från att bläddra igenom auktionssidorna efter intressanta kandidater.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#28 » 05:44:51, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håhå man säger en sak och gr en annan frågat säljaren på storlek och den är 1200x1650mm och cirka 1000kg så det låter ju som den eventuellt kan passa, kanske litet i överkant för min verkstad om man räknar in att bordets rörelse åt båda hållen.... Min idealmaskin vore en Deckel FP1 eller klon, även en VF600 skulle funka.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#29 » 07:59:55, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frakten var väl överkomlig, 320€ med moms till dörre, så totalpris 1130€ vore väl ett OK pris för en fräs, fast inga verktyg och den är kanske snäppet för stor... Bordet kan vinklas även på denna antar jag. Och den kan nyttjas som horisontalfräs. Känns ju som det kan vara en kapabel fräs.

Jag tror annars att TS har så litet utrymme på höjden för huvudet är inte orginalt, det är det på denna fräs och man kan se det sitter högre upp och är integrerat i bommen. Kunde det vara möjligt att få den där manualen uppladdad?

Måste funderas hårt på detta, hur ska man få något arbete gjort nu.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

X-IL

#30 » 08:51:05, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag för en gångs skull svara på nånting här, inte bara läsa.
Kugghjul är väl aningen svåra att rita ja, men som tur är finns det kuggeneratorer som plugins till CAD-program och även som lösa program som producerar en vektor/cad-fil. Själv har jag använt det inbyggda i CAMBAM när jag behövt göra hjul. OM trådskaparen vill ha hjälp med att få kugg i nåt lämpligt format kanske jag kan hjälpa till, men jag tror inte det är ett problem att fixa själv. Bara man vet modul eller DP samt ingreppsvinkel eller vad det heter. Modul är lätt att räkna fram om man har antal tänder och diameter på kugghjulet.
Sen ska man inte underskatta plastdrev, många kör det i svarvar, jag har själv gjort det (egenfrästa i min hembyggda CNC-fräs) utan problem. Men har man mäöjlighet att få dem utskurna med laser i stål så visst är det väl aningen bättre.
Hade jag inte haft min Christenbrandade Aciera F3 hade jag nog allvarligt funderat på den där fräsen i Hallstahammar, då jag bor där. Det hade blivit ett j*vla jobb att få in den hemma, men nu behöver jag som tur inte tänka på det :)
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se