Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Rexvalter VF-140 oljeläckage

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Sodster (trådstartaren)

#1 » 21:40:25, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister!

Jag köpte en VF-140 för en tid sedan. Känt oljeläckage från växellådan som jag trodde mig kunna fixa.

Eftersom nästan all olja rinner ur, endast ca 3 mm kvar på botten, så letade jag efter lägst placerade genomföring vilket verkade vara backslaget (heter det så?).
Det var "fixat" av någon tidigare ägare/användare och hade en löst sittande o-ring i ett repigt lopp samt kass fjäder för kulan som ger lägena i försänkningar i axeln.

Honade genomföringen och bytte o-ringen mot en som gav lite mer motstånd att montera. Ny fjäder också naturligtvis.

Eländet läcker fortfarande! :ohnej:

Har någon VF-140-ägare erfarenhet av läckage och åtgärder?

Hälsningar
Patrik
Sodster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:59:02, 07-11-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



insve

#2 » 09:41:55, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarven kan läcka från många ställen, det är inte säkert att det är lägsta stället som läcker, oljan kastas omkring av kugghjulen och växelhuset töms med tiden tills oljenivån är lägre än största kugghjulet.
På min läckte den mest vid spindelaxelns bakre lager och i övrigt över allt där det finns genomföringar pga. slitna o-ringar.
Spindelaxeln är tätad med o-ringar som är svåra att montera, speciellt innanför bakre lagret så om man har tagit bort eller lossat ringarna för lagerinställningen så är det lätt att o-ringen hamnar hel. Se bild pos 73 och 108. Dessutom hade lagringen för matningsaxeln (blå ring på bilden) lager med enbart plåttätningar så de ersatte jag med heltätade lager.

Min tråd om renovering av svarven https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=279528&lv=0

Bild

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Sodster (trådstartaren)

#3 » 22:18:24, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Insve,
Tack för hjälpen!!! Jag ska kolla dessa ställen och din tråd. Min svarv har läckt all olja stillastående så jag misstänker o-ringar men vill byta till täta lager precis som du
Återkommer med bilder från resan. :smile:
Hälsningar Patrik
Sodster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:59:02, 07-11-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

DennisCA

#4 » 08:52:33, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något jag tror kanske behöver servas på min VF-118 också.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Sodster (trådstartaren)

#5 » 10:46:16, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Nu har jag honat loppet för växelföraren (135 i handboken) och bytt o-ring. Detta minskade läckaget markant men stoppade det inte helt.
Jag har som Insve påpekat även läckage i de tätade lagren till axeln 84 som driver matningen.

Så det är väl bara att demontera, mäta och beställa nya.

Har passat på att mäta lite på chucken och jag har inte kunnat se något glapp i axellagren. Lite goda nyheter ändå!

Ha't
Sodster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:59:02, 07-11-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tronde och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se