Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Maho MH300C flyttar in

202 inlägg • Sida 9 av 14
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

tortap (trådstartaren)

#121 » 19:15:29, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått veta lite om historian bakom just min fräs! Det är en Maskinistenmedlem som räddat den från skrotningsdöden. Strömbackaskolan i Piteå har nästan betett sig kriminellt illa mot den i sitt tidigare liv :|

Man hade kört den till skrotbingen för att monitorn la av och de inte kunde fixa den själva. Jag tar mig friheten att lägga in några bilder jag fått på pm.

Man hade separerat dator från maskinen medelst vinkelslip genom kabelstammen och gasbrännare genom armen till datorn. Varför? Det vette fan. Vem gör så?
Bild

Spånlådan var kapad med skärbrännare i två delar och låg i skrothögen. Den andra personen som hade fräsen före mig ville däremot inte ha kvar det nu trasiga tråget så det har gått till skrot tyvärr :ohnej:
Bild

En elare har fått skarva ihop hela härligheten tråd för tråd och man har fått igång skärmen som är en plattskärm på platsen där tjockmonitorn satt.
Bild

Jag är glad att den är så pass välhållen som den är i övrigt men det var nog nära ögat för den stackaren. Möjligen kunde man ha bytt hela styrsystemet men nog måste det vara enklare att utgå från en helt komplett maskin. Hur tänkte man när man satte kapen i den :klia:

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



pevet

#122 » 20:18:29, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det såg inte så kul ut, men ganska så naturligt att det blev som det blev när man tänker efter

Bildskärmen ger upp och den kommunala skolan har inte kontakter som kan fixa den alt. byta ut den till en rimlig kostnad. Man kanske t.ex. bara frågade representanten i Sverige (DMG Mori AB) och då kan man vara säker på att det inte handlar om små pengar om dom över huvud taget vill befatta sig med problemet

Man bestämmer sig då för att lägga ut maskinen på försäljning istället och någon bestämmer att lite pengar är den nog värd även med trasig bildskärm. Men det dyker inte upp någon köpare som vill betala något för den med tanke på en lite speciell maskin med lite speciellt styrsystem och dessutom trasig bildskärm. Fullt rimligt att nollvärdera den med tanke på denna status på maskinen

Då skolan inte får napp på någon som är beredd betala något för maskinen så surnar man till och bestämmer sig för att då får den gå på skroten. I det läget är det bara till skroten på billigast möjliga sätt som gäller och behövs det vinkelslip och brännare för att få delar lättare att transportera alt. för att dela för återvinning så är det inget som man tvekar att använda

Ett öde som många äldre styrda maskiner mött senaste årtiondena. Det som är rätt unikt är ju hur denna maskin trots allt räddades på gravens rand :smile:
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

pevet

#123 » 12:16:13, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur i alla fall att du fått kontakt med Cristofer. Han har ju facit på kylvätsketanken, så du kan åka ner och mäta upp vid tillfälle. Om du någon gång ska sälja maskinen så är det nog klart positivt om kylvätsketanken liknar originalet så mycket som möjligt
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

tortap (trådstartaren)

#124 » 17:19:27, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det hade varit grymt bra att få se en riktig behållare. Men om jag förstod han rätt så har han en öppen maskin? Kanske inte ser likadant ut. Ska se om jag kan göra studiebesök på ett ställe där de har nån Maho. Lite nyare och större men principerna borde vara samma.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#125 » 00:09:28, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara marginellt fräsrelaterat... skulle va snöfräs då, men jag gjorde faktiskt det där kilspåret i axeländen i Mahon. Fick tag i axiallagret som saknats. Ca 2 mm tjockt var det, delarna passade rätt fint, har ju fått gissa måtten och tagit till liten marginal men när den snurrar så vill den åt ett håll och tar upp allt glapp.

Funderade på att fräsa ur ett stycke och peta ner en slags kil motsvarande det som var pressat i originalbussningen. Men en stopskruv och lite dremel i huset kändes enklare.
Bild

Monterar ihop hela vinkelväxeln och när jag drar åt bultarna nyper det nånstans. Får kladda o greja med biltemas röda packningssilikon. Hade som tur var kvar den gamla torra packningen, med den i blir toleranserna rätt.
Bild

Gör en liten nippel för fett och fyller genom pluggen. Lagerfett får det bli, det jag hade.
Bild

Jäklar vad dåligt slungan funkar i den här torra snön, håller på att bli tokig men våldar på en halvtimme. Den lämnar strängar och får jobba genom snön jag precis skottat ihop... Nån som ser felet?
Bild

... jo det gick visst att sätta dem fel hö/vä :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

igelkottar

#126 » 13:52:52, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips, fixa ett stag mellan vinkelväxeln och uppåt, så håller axeln mycket bättre när den tuggar is och sten.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

tortap (trådstartaren)

#127 » 14:33:03, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tack för tipset. Har noterat att det ibland sitter stag där på andra slungor. Tror jag ska göra det när jag vänder skovlarna.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

CristoferB

#128 » 22:50:41, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket jobb de gjort som räddade maskinen från det ödet! :uupps:

pevet skrev:Tur i alla fall att du fått kontakt med Cristofer. Han har ju facit på kylvätsketanken, så du kan åka ner och mäta upp vid tillfälle. Om du någon gång ska sälja maskinen så är det nog klart positivt om kylvätsketanken liknar originalet så mycket som möjligt


tortap skrev:Ja det hade varit grymt bra att få se en riktig behållare. Men om jag förstod han rätt så har han en öppen maskin? Kanske inte ser likadant ut. Ska se om jag kan göra studiebesök på ett ställe där de har nån Maho. Lite nyare och större men principerna borde vara samma.


Stämmer bra att min är öppen, men den är utrustad med kylvätsketank (som lägligt nog inte är monterad för tillfället). Skissade upp den lite fort åt dig, här nedan kommer info. Har du pumparna kvar?

Pm:a din mejl om du vill ha modellerna i STEP-format.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
Cristofer
Senast redigerad av CristoferB 18:48:29, 17-01-2019, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
CristoferB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:04, 20-02-2017
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap (trådstartaren)

#129 » 23:49:07, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

CristoferB skrev:Vilket jobb de gjort som räddade maskinen från det ödet! :uupps:

pevet skrev:Tur i alla fall att du fått kontakt med Cristofer. Han har ju facit på kylvätsketanken, så du kan åka ner och mäta upp vid tillfälle. Om du någon gång ska sälja maskinen så är det nog klart positivt om kylvätsketanken liknar originalet så mycket som möjligt


tortap skrev:Ja det hade varit grymt bra att få se en riktig behållare. Men om jag förstod han rätt så har han en öppen maskin? Kanske inte ser likadant ut. Ska se om jag kan göra studiebesök på ett ställe där de har nån Maho. Lite nyare och större men principerna borde vara samma.


Stämmer bra att min är öppen, men den är utrustad med kylvätsketank (som lägligt nog inte är monterad för tillfället). Skissade upp den lite fort åt dig, här nedan kommer info. Har du pumparna kvar?

Pm:a din mejl om du vill ha modellerna i STEP-format.

Bild

Mvh
Cristofer


Din skiss är bättre än mina ritningar. Det här var riktigt grymt. Tyvärr var pumparna helt saknade när maskinen räddades och spånlådan i två delar som sedemera gick till skrot. Möjligen att plåten till spånfällan finns kvar hos förste ägaren, blev inte riktigt på det klara med vilken del exakt det var som fanns kvar.

Blir inte riktigt klok på principen här. 10 slamlåda samlar den mesta dyngan och 11 kylmedelsbehållare är bara för att få mer volym i systemet?
En kammare innan pumparna, där en flottörsug ska sitta och oljeavskiljaren efter pumpen, hur funkar den? In i labyrinten till vänster, hur går det i retur?
Sen överrinningsbehållaren när kommer det nåt dit? Den antar jag saknas hos dig, kan va en enkel bunke bara?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

CristoferB

#130 » 19:04:48, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Kul om det kan vara till hjälp. Uppdaterade föregående inlägg med info om pumpar.

Vet faktiskt inte hur anläggningen är tänkt att fungera, men det låter som att du tänker rätt. Det finns en bunke till min maskin men den ser ut som ett hemmabygge, Flottörsugen trodde jag först var något gammalt skrot från en tvättmaskin eller dyl. Misstänker att denna saknar ett par delar (lagt till bilder på den också i föregående inlägg). Osäker om luckorna delvis också är utformade så att det kan sedimentera i tanken.

Har skickat två STEP-filer nu, hoppas de går att öppna (packade inte ner dem så jag hoppas de ingående delarna kom med ändå).
CristoferB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:04, 20-02-2017
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap (trådstartaren)

#131 » 21:19:02, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Postprocessorn är tredjeparts som jag googlade fram men den verkar funka stabilt. Klarat alla olika operationer jag har provat. Bara kört med vertikalhuvudet så allt är G18. Däremot har jag inte provat helical än, det är ett option i inställningarna som var urkryssat per default.


Jag försöker mig på en bore milling operation i fusion 360. Jag hade nästan förväntat mig en helical av det när man sätter helical till true. Men icke, det verkar inte finnas stöd för det i post-processorn.

Kod: Markera allt
function onCycle() {
  writeBlock(gPlaneModal.format(getPlane()));
  expandCurrentCycle = false;
 
  switch (cycleType) {
  case "drilling":
  case "counter-boring":
... massa kod här...
    break;
  default:
    expandCurrentCycle = true;
  }
  if (!expandCurrentCycle) {
    forceXYZ();
  }
}


Jag hittade en bug i den där switch/case som alltid krashade min post där man glömt ett par " fnuttar. Sen finns inget case för operationen bore-milling från Fusion 360 så den kommer trilla ner till defaulten som verkar vara "expandCurrentCycle = true; och sen blir det en forceXYZ. Jag kan bara gissa men jag antar att den då bara expanderar en operation som borde ha varit en rad G2/G3 till att bli alla punkter som behövs för att approximera en helix. Så jag får ca 200 rader av en enkel cirkulär borrfunktion istället för en rad. Jag antar att det här gäller fler rörelser och att jag därför får så långa program. Om jag gör en zig-zag rampning i en pocketoperation får jag säg 7-800 rader, men om jag gör en helical blir det 2500 rader. Men egentligen borde det bli färre rader.

Jag var inte så sugen på att börja hacka postprocessorn. Jag har en del jag skulle vilja göra där ett hål behöver hamna ganska exakt så tänkte göra en helical men då fastnade jag i det här träsket istället :klia:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

pevet

#132 » 16:56:28, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiljer mycket på olika postprocessorer hur bra anpassade dom är beroende på hur mycket tid som är lagt på dom. Riktigt bra postprocessorer brukar ofta kosta en hel del och är nog lättast att få ta del av i samband med att man köper en CAM-mjukvara. Men det bästa är ju att också lära sig handknacka styrsystemets fasta cykler i den mån dom inte stöds av postprocessorn

Lite oklart vad som föranleder problemet

tortap skrev:Jag har en del jag skulle vilja göra där ett hål behöver hamna ganska exakt


Läget för ett hål bestäms ju av hur bra maskinen kan positionera oberoende på vilken metod man sen ska använda för att få till hålet. Eller är det problem med snäv tolerans och/eller höga krav på rundhet du egentligen menar. Det problemet löser man ju i så fall på annat sätt. Lämpligen med att använda en finuppborrningscykel
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

tortap (trådstartaren)

#133 » 23:07:22, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag håller på med en väldigt liten grej som skall ha ett hål på 3.3 mm. Operationerna som jag använder har redan 2 eller 3 mm pinnfräsar och jag skulle vilja förborra med säg 2.5 mm (nån borr vilken som helst som är mindre än 3.3) utan att först byta till en 90 graders spotting drill och sen fräsa upp hålet. Varför jag vill göra det här? Mest för att göra det krångligt :)

Låt säga att vi har en sån här del med ett hål i. Fusion vill då med en bore-milling operation snirkla neråt och sen göra två varv på botten och en halvrund lead out innan rapid out. Hålet är 25 djupt och jag har satt stigningen till 6.25 mm, dvs 4 gånger mindre än djupet, verktyget är 10 mm. I verkligheten skulle man inte vilja göra nåt sånt här annat än i skumplast men det kanske blir tydligt såhär.

Bild

Kod: Markera allt
function onBoreMilling(cycle) {
   writeComment("onBoreMilling");
   expandCurrentCycle = true;
}


Jag la till bore-milling i min post-processor och aktiverade helical = true. Men den gör inte så mycket annat än expandera operationen. Då kan vi se vad Fusion tycker att bore-milling cykeln ska vara. Flera hundra rader G-code.

Så jag måste hacka onCircular, dvs alla bågar den vill fräsa.

Kod: Markera allt

function onCircular(clockwise, cx, cy, cz, x, y, z, feed) {
  if (pendingRadiusCompensation >= 0) {
    error(localize("Radius compensation cannot be activated/deactivated for a circular move."));
    return;
  }
  writeBlock(gAbsIncModal.format(90));
  if (isHelical()) {
   writeComment("isHelical");
   
  } else
   writeComment("is not Helical");

  if (!properties.useRadius) {
    switch (getCircularPlane()) {
    case PLANE_XY:
      xOutput.reset();
      yOutput.reset();
     if(isHelical()){
      writeBlock(
        gMotionModal.format(clockwise ? 2 : 3),
        xOutput.format(x),
        yOutput.format(y),
        zOutput.format(z),
        iOutput.format(cx),
      (properties.vertical ? jOutput.format(cycle.pitch) : kOutput.format(cycle.pitch)),
      (properties.vertical ? kOutput.format(cy) : jOutput.format(cy)),
        feedOutput.format(feed)
      );
.... mer kod nedanför...


Jag la till kommentarerna och if(isHelical) samt lite grejer för att få in J eller K värdet. Nu spottar Fusion ur sig.

Kod: Markera allt
%PM
N9001
N1 G54
N2 G98 X-80 Y-25 Z-35 I80 J25 K35
N3 G99 X-80 Y-25 Z-35 I80 J25 K35
N4 G90
N5 G18
N6 G71
N7 T10 M6
N8 S1200 M3
N9 G54
N11 G0 X-40 Z-17.5
N12 Y18.7
(ONBOREMILLING)
N14 X-32.5
N15 Y8.8
N16 Y7.7
N17 G1 Y0 F100
(ISHELICAL)
N19 G3 X-32.5 Z-17.5 Y-6.25 I-40 J6.25 K-17.5
(ISHELICAL)
N21 X-32.5 Z-17.5 Y-12.5 I-40 J6.25 K-17.5
(ISHELICAL)
N23 X-32.5 Z-17.5 Y-18.75 I-40 J6.25 K-17.5
(ISHELICAL)
N25 X-32.5 Z-17.5 Y-25 I-40 J6.25 K-17.5
(IS NOT HELICAL)
N27 X-32.5 Z-17.5 I-40 K-17.5
(IS NOT HELICAL)
N29 X-32.5 Z-17.5 I-40 K-17.5
(IS NOT HELICAL)
N31 X-40 Z-17.5 I-36.25 K-17.5
N32 G0 Y8.8
N33 Y18.7
N34 M30


4 st isHelical (maxgrader verkar vara 360) och 2 varv på botten, sen en liten båge för att avsluta? Verkar det stämma? Kanske är nåt på spåren iaf :thumme:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

pevet

#134 » 19:00:10, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att det där sista ser lovande ut :smile:. Du får ta och testa i luften och se hur det blir

Bara som info om du någon gång har krav på tolerans / rundhet som inte klaras med borrning / fräsning så finns det finuppborrningsverktyg som klarar ner till håldiameter 3 mm
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

tortap (trådstartaren)

#135 » 20:13:05, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ett bekymmer. Det började med att jag skulle starta fräsen. Jag noterar att den inbyggda lampan inte lyser, men den startar kontrollen och verkar ok. Försöker starta hydrauliken och trycka clear, maskinen kontrollerar nödstopp, sen trycker igång igen för att starta. Men den slår bara ifrån hydrauliken och jag kommer ingen vart. Trycker på alla knappar, som man gör, sen slutar hydrauliken att klicka igång. Tar en taktikskitning och rensar skallen. Kommer på att svärmor kopplade in värmen i en husbil och löste ut huvudsäkringen på inkommande el förra veckan. Kontrollerar elskåpet och mycket riktigt en automatsäkring som löst ut i garaget. Ingen hydraulik, men lampan lyser nu. Men hittar en knapp bakom elen i fräsen som löst ut.

Den siemens längs till vänster hade löst ut. Återställer den och sen funkar faktiskt hydrauliken. Hinner referenköra axlarna och allt verkar ok. Men...
Bild

Efter kanske en minut får jag en felkod. Och längre kommer jag inte. M01 Checksum-fel MC-minne (EPROM-minne) det kan jag läsa i felkodslistan men vad betyder *05?
Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se