Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köping GS8A Svarv årsmodell 1913

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Parpet (trådstartaren)

#1 » 12:18:30, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! När min bror köpte hus för några år sedan ingick i lösöret bl.a. en svarv; Köpings Mek. Verkstad. Typ:GS8A. År:1913. Dim: 1,5 meter. Den står hemma i verkstaden och används emellanåt. Nu söker jag efter instruktionsbok eller liknande dokumentation då jag tänkte ge mig på en översyn av svarven. Jag har sökt på downloads på denna sida, men hittar inte något för denna modell. Är det någon som kan tipsa mig var jag skall söka? Jag har hittat en tråd med samma maskin årsmodell 1916 som ser i stort sett likadan ut, men skulle verkligen uppskatta en instruktionsbok. Med vänlig hälsning, Pär Petersson
Parpet
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:00, 28-09-2018
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Valmet



swecnc

#2 » 17:06:41, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Pär,
Det är en svensk industri-kulturskatt ni sitter på!
Om ni någon gång tröttnar på den borde den bevaras. Det finns ett flertal industrimuseum i Sverige och de borde vara intresserade.
Jag vet att mekaniska verkstaden på Skansen i Stockholm har ett krav på att maskinerna skall vara äldre än 1920.
Köping tillverkade svarvar från mitten av 1800-talet till 1974. Deras svarvar anses vara bland de finaste som fanns på marknaden och de bästa som tillverkats i vårt land!

Nu till din fråga. Du skall kontakta Hans Åhsgren på Storebro Industrier http://storebro.eu/foretaget
Om någon har dokumentation och reservdelar så är det han.

Lägg gärna upp ett par bilder på

Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
swecnc
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:22, 10-03-2014
Ort: Stockholm
Sverige

Parpet (trådstartaren)

#3 » 17:38:42, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej swecnc!

Tack för svar om svarven. Det var roligt att höra. Just nu befinner jag mig i Tyskland fram till jul, men då skall jag se till att ta lite bilder och lägga upp. Svarven går fint och vi använder den lite då och då till husbehov. Det finns dock lite som behöver göras. Det saknas en oljekopp eller vad det heter på ett av spindellagren, så där sitter ett hemmabygge. Skulle vara roligt att hitta en original. Sedan skulle jag gärna vilja gå igenom hela svarven och smörja upp och se över. Ett kul långsiktigt projekt som skulle underlättas med en sprängskiss eller handbok. Jag skall följa upp ditt råd och kontakta Storebro för att se.

Tack igen!

Med vänlig hälsning, Pär P
Parpet
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:00, 28-09-2018
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Valmet

Holger

#4 » 17:47:28, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på Köping i downloads, det KAN finnas något.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se