Simnil skrev:Jag skulle vilja påstå att vinkeldragning används då det verkligen är noga. Spridningen i klämkraft mellan skruvarna i ett förband som dragits på bara moment är/kan vara rätt stor, mycket små friktionsskillnader i gängorna eller under skruvskallar gör stor skillnad på klämkraft.
Vinkeldrar man så kommer det att klämma i princip lika på alla skruvarna. Jobbade på Volvoverkstad när FH12 modellerna var rätt nya och vi hade en hel del oljeprovsbilar som motorerna revs på för kontroller. Jättetoppen på den vinkeldrogs och det utan att skruvarna byttes vilket väl tyder på att dom inte sträckts.
Sen så är det väl inte riktigt jäkla noga med åtdragningsmoment som en del vill tro. Vi frågade en av Volvoteknikerna hur petigt det egentligen var och hans svar vara att det inte var noga, men att dom alltid angav moment för alla förband för att en knappt läskunnig mulle meck i någon mörk djungel skulle få ihop grejerna bara han kunde följa handboken. Personligen drar jag ofta större grejer mer på känn och tar fram momentnyckeln då det ska dras smågrejer där jag annars oftast drar för hårt.
Edholm09 skrev:... att vinkeldragning är ansett exaktare då 90 grader är 90 grader men 60Nm är ett vridförhållande som bara bevisar hur tungt mutter/skruven går att snurra...
roddjer skrev:Edholm09 skrev:... att vinkeldragning är ansett exaktare då 90 grader är 90 grader men 60Nm är ett vridförhållande som bara bevisar hur tungt mutter/skruven går att snurra...
Hört liknande beskrivningar ett flertal gånger men jag fattar ändå inte riktigt vad som blir skillnaden mellan en momentnyckel med "klick" och en med gradskiva. Det hela handlar väl om friktion. Hur blir det annorlunda på för vis beroende på vilket av de två verktygen man använder?
roddjer skrev:Hört liknande beskrivningar ett flertal gånger men jag fattar ändå inte riktigt vad som blir skillnaden mellan en momentnyckel med "klick" och en med gradskiva. Det hela handlar väl om friktion. Hur blir det annorlunda på för vis beroende på vilket av de två verktygen man använder?
Simnil skrev:Andreas.karlsson skrev:Behöver en ny momentnyckel för hemmaskruvning, dock en man kan lita på.
Tar emot att köpa ett sådant verktyg på Biltema.....men 10 års garanti, och +-3% för 500kr då blir man ju lockad! Ska visst ingå ett intyg från kalibreringen också.
Duger den, eller ska man köpa en dyrare från t.ex Swedol??
När det gäller intygen som följer med vissa saker kan man fråga sig om det är vad dom utger det för. Fick med ett testprotokoll med generatorn sambon köpte till sin 142a, fint papper med grafer och allt man kan tänkas behöva........ men dom hade glömt montera laddregulatorn, den följde inte ens med i lådan. Så man kan ju fundera hur dom burit sig åt för att prova just denna enhet.....
torbjorn_forsman skrev:Beträffande dyrare eller billigare märken av momentnycklar så kan jag nämna en intressant sak.
För många år sedan köpte jag en helt märkeslös momentnyckel på Jula. Den ligger i en svart plastlåda. Jag fick senare tillfälle att jämföra den där med en Kamasa momentnyckel. Kamasa har ju ansetts vara av lite bättre klass, men i praktiken är det helt enkelt grossistfirman KGK:s varumärke på importerade verktyg.
Jula- och Kamasa-nycklarna var absolut identiska in i minsta detalj. Plastlådorna skilde sig ut genom designen på utsidan och dessutom var Kamasalådan grön.
MEN: om man tittade noga på insidan av plastlådorna så syntes det tydligt att innerdelen måste ha varit pressad i samma verktyg. Gjutskägg, märken efter repor och slagmärken i pressverktyget mm var identiska!
Det tycker jag är tillräckliga bevis för att Jula- och Kamasa-momentnycklarna måste ha tillverkats i samma fabrik.
När det gäller noggrannheten på momentnycklar så ska man komma ihåg att den anges i % av nyckelns maxmoment, inte i % av det moment man har ställt in för tillfället. Vill man ha bra noggrannhet ska man alltså använda en momentnyckel som inte är onödigt stor för det moment man ska dra med.
T ex är en nyckel som går upp till 200 Nm inte mycket att lita på under 60 Nm även om den skulle vara graderad ner till 20 Nm.
Edholm09 skrev:Biltemas momentnyckel tycker jag funkar bra. Inställningen är lite mindre exakt än de dyrare nycklarna jag använt.
Det jag fått lära mig är att vinkeldragning är ansett exaktare då 90 grader är 90 grader men 60Nm är ett vridförhållande som bara bevisar hur tungt mutter/skruven går att snurra. Ett mått som duger för de flesta men vinkel är oftast exaktare. De flesta momentnycklar påverkas också av hur verktyget vinklas samt hur snabbt du drar och om förlänger används eller inte. Momentdragning är egentligen en hel vetenskap men vad jag och säkert många fler nöjer sig med är att ha en momentnyckel som repeterar bra, och det tycker jag Biltemas gör.
Har du hyfsat nära till ett Biltema så tycker jag du ska kolla på nyckeln.
Jag gillar min 40-200Nm 1/2 tapp. Det enda negativa är inställningsratten i bakkant som kan vara lite jobbig att peta ut, samt att skalan är lite för liten 40-200Nm på typ 2cm.
Har även testat min i en momenttestare och den stämmer bra va lite för stark upp till 80Nm men bara någon enstaka Nm.
Mvh/Edholm
Janson1 skrev:Ang TS frågeställning om Biltemas momentnyckel så är det bara att köpa. Jag har köpt flera stycken genom åren och testat dom vid det värde som jag behövt genom att sätta dom i skruvstycket, hänga en spann under och fylla på vatten tills dom klickat. Samtliga har legat lite, lite över inställt värde vid ca 40-50 Nm. som är mitt huvudsakliga momentområde. Sen skall man inte stirra sig blind på valt moment och dess exakthet, beroende på hur man bär sig åt så kan man få ganska stora variationer om man "gör fel" precis som nån mer påpekat...
Edit: Verktygsboden är förmodligen lika bra.
edit 2: nu är det några före med ungefär samma budskap
torbjorn_forsman skrev:När man ser moment angivna med många värdesiffror så kan det ju vara värt att tänka på att siffran en gång i tiden kan ha varit avrundat till ett jämnt och bra tal i någon helt annan enhet (t ex ft-lb), sedan räknats om till Nm och skrivits in i handboken av någon som inte hade begrepp om rimligt antal värdesiffror osv. Riktigt illa kan det bli om det är en gammal uppgift som har räknats om och avrundats fram och tillbaks flera gånger. Kanske även räknats om fram och tillbaks mellan kpm och Nm, ibland med faktorn 10 och ibland med faktorn 9,81 .
tempmtx=$(curl -s http://signalvaljaren/nortxe_status.html | \
awk -F\' '/^xPower/ {
split($2,values," ");
printf "%.2f",(5/9)*(values[6]-32);
};')
Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster