Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Biltemas Momentnycklar?

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

fretchi

#16 » 11:57:05, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på hur utnyttjat skruvförbandet är. Normalt har man ju en säkerhetsmarginal, just för variationer i förspänning och därmed klämkraft. Ett friktionsförband kräver mer omsorg än en axiellt belastad skruv eller ej förspänt förband t.ex.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



tortap

#17 » 13:30:26, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Jag skulle vilja påstå att vinkeldragning används då det verkligen är noga. Spridningen i klämkraft mellan skruvarna i ett förband som dragits på bara moment är/kan vara rätt stor, mycket små friktionsskillnader i gängorna eller under skruvskallar gör stor skillnad på klämkraft.
Vinkeldrar man så kommer det att klämma i princip lika på alla skruvarna. Jobbade på Volvoverkstad när FH12 modellerna var rätt nya och vi hade en hel del oljeprovsbilar som motorerna revs på för kontroller. Jättetoppen på den vinkeldrogs och det utan att skruvarna byttes vilket väl tyder på att dom inte sträckts.

Sen så är det väl inte riktigt jäkla noga med åtdragningsmoment som en del vill tro. Vi frågade en av Volvoteknikerna hur petigt det egentligen var och hans svar vara att det inte var noga, men att dom alltid angav moment för alla förband för att en knappt läskunnig mulle meck i någon mörk djungel skulle få ihop grejerna bara han kunde följa handboken. Personligen drar jag ofta större grejer mer på känn och tar fram momentnyckeln då det ska dras smågrejer där jag annars oftast drar för hårt.


Fast där tycker jag väl du ger exempel när det faktiskt kan vara noga. Kanske inte på just lastbilstoppen. Men dieseln i L200 hade ett tag väldigt känslig topp där man bytte sträckbultar på garanti. Kallstart funkade, varm motor funkade men i gränslandet med olika utvidgningskoefficienter så kunde de tappa klämkraft och man fick problem med toppen, eller pitting i blocket rent av. Man sätter då ett körnslag i bultskallarna när man drar åt och sen får man återanvända dessa 3 eller 5 ggr sen kasseras de. Viktigt då att vinkeldra så man inte översträcker bultarna.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

roddjer

#18 » 15:56:35, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:... att vinkeldragning är ansett exaktare då 90 grader är 90 grader men 60Nm är ett vridförhållande som bara bevisar hur tungt mutter/skruven går att snurra...

Hört liknande beskrivningar ett flertal gånger men jag fattar ändå inte riktigt vad som blir skillnaden mellan en momentnyckel med "klick" och en med gradskiva. Det hela handlar väl om friktion. Hur blir det annorlunda på för vis beroende på vilket av de två verktygen man använder?

:klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#19 » 16:23:05, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
Edholm09 skrev:... att vinkeldragning är ansett exaktare då 90 grader är 90 grader men 60Nm är ett vridförhållande som bara bevisar hur tungt mutter/skruven går att snurra...

Hört liknande beskrivningar ett flertal gånger men jag fattar ändå inte riktigt vad som blir skillnaden mellan en momentnyckel med "klick" och en med gradskiva. Det hela handlar väl om friktion. Hur blir det annorlunda på för vis beroende på vilket av de två verktygen man använder?

:klia:


Den som skriver verkstadshandboken och åtdragningsanvisningarna vet ju vilken förspänning han vill ha på sin skruv när åtdragningen är färdig. Om det inte fanns någon friktion i gängorna och under skruvskallen, hade det ju räckt med att veta gängstigningen och bläddra i fysikboken från högstadiet för att räkna ut vilket åtdragningsmoment som krävs. Men i praktiken finns det ju friktion med i skruvförbandet. Om man vet exakt hur hög den är, kan man också (med lite mer möda) räkna ut och ange ett bestämt moment. Men om man inte vet hur hög friktionen är just vid åtdragningstillfället så blir det en stor osäkerhetsfaktor. Man vet ju t ex inte hur torra eller välsmorda gängorna är, man vet inte om ev ytbehandling finns kvar eller är bortnött, osv osv.
Men om man nu först drar åt lite lätt så att skruvförbandet "sätter sig", och därefter drar en viss vinkel, dvs förspänner skruvarna en viss sträcka, så blir det bättre noggrannhet i slutänden.

Och när vi nu är i den situationen att vissa konstruktörer föredrar att bara ange ett moment och andra föredrar vinkeldragning, så får vi som tar isär och sätter ihop produkterna vackert finna oss i att följa respektive konstruktörs egna idéer och hålla oss med verktyg för att klara båda metoderna.

Just när det gäller topplocksskruvar bör man komma ihåg att det kan gälla olika åtdragningsanvisningar beroende på materialet i topplockspackningen. Om man har köpt en ny packning och det följer med åtdragningsanvisningar som skiljer sig från VHB, så är det packningstillverkarens anvisningar som gäller. Framför allt får man se upp med detta på äldre motorer (tillverkade före slutet av 80-talet) som ursprungligen hade asbest i topplockspackningen, men de packningar som finns som reservdel idag är asbestfria. Möjligen kan det också vara lömskt för en del 90-talsmotorer som hade tidiga, mindre lyckade asbestfria packningsmaterial från början.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#20 » 20:45:04, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Hört liknande beskrivningar ett flertal gånger men jag fattar ändå inte riktigt vad som blir skillnaden mellan en momentnyckel med "klick" och en med gradskiva. Det hela handlar väl om friktion. Hur blir det annorlunda på för vis beroende på vilket av de två verktygen man använder? :klia:


Utan att veta om jag har rätt så misstänker jag att ett moment på 30 nm är lättare att få exakt än ett moment på 120nm.
Detta för att då friktionen i gängan är "mindre" vid lägre moment och därmed påverkar förbandet mindre.
Så om man drar till ett lågt moment och därefter vinkeldrar xx grader så kommer man närmare det önskade värdet som konstruktören vill ha oavsett vilken friktion man har i gängorna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#21 » 22:43:48, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
Andreas.karlsson skrev:Behöver en ny momentnyckel för hemmaskruvning, dock en man kan lita på.
Tar emot att köpa ett sådant verktyg på Biltema.....men 10 års garanti, och +-3% för 500kr då blir man ju lockad! Ska visst ingå ett intyg från kalibreringen också.
Duger den, eller ska man köpa en dyrare från t.ex Swedol??



När det gäller intygen som följer med vissa saker kan man fråga sig om det är vad dom utger det för. Fick med ett testprotokoll med generatorn sambon köpte till sin 142a, fint papper med grafer och allt man kan tänkas behöva........ men dom hade glömt montera laddregulatorn, den följde inte ens med i lådan. Så man kan ju fundera hur dom burit sig åt för att prova just denna enhet.....

:uupps: :uupps: :skratta3: ...ja när det gäller generatorer, som i detta fallet jag antar gäller en av billigare modell, så tror ja inte så väldigt mycket på dedär siffrorna!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 23:02:26, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Beträffande dyrare eller billigare märken av momentnycklar så kan jag nämna en intressant sak.
För många år sedan köpte jag en helt märkeslös momentnyckel på Jula. Den ligger i en svart plastlåda. Jag fick senare tillfälle att jämföra den där med en Kamasa momentnyckel. Kamasa har ju ansetts vara av lite bättre klass, men i praktiken är det helt enkelt grossistfirman KGK:s varumärke på importerade verktyg.
Jula- och Kamasa-nycklarna var absolut identiska in i minsta detalj. Plastlådorna skilde sig ut genom designen på utsidan och dessutom var Kamasalådan grön.
MEN: om man tittade noga på insidan av plastlådorna så syntes det tydligt att innerdelen måste ha varit pressad i samma verktyg. Gjutskägg, märken efter repor och slagmärken i pressverktyget mm var identiska!
Det tycker jag är tillräckliga bevis för att Jula- och Kamasa-momentnycklarna måste ha tillverkats i samma fabrik.

När det gäller noggrannheten på momentnycklar så ska man komma ihåg att den anges i % av nyckelns maxmoment, inte i % av det moment man har ställt in för tillfället. Vill man ha bra noggrannhet ska man alltså använda en momentnyckel som inte är onödigt stor för det moment man ska dra med.
T ex är en nyckel som går upp till 200 Nm inte mycket att lita på under 60 Nm även om den skulle vara graderad ner till 20 Nm.


Där ser man.....ja det är nog väldigt mycket fler prylar som är exakt samma grejer, fast de säljs under olika varumärken, även om det cirkulerar mycket kopierade grejer från Kina osv.
Att det utgår ifrån maxmoment hade jag ingen aning om, och givetvis kan det bli stor diff på den lägre skalan.
Har slagit Biltema ur hågen, hade läst fel/blandat ihop..... +-4% hade den visst.
Hittade dock denna som jag blev lite intresserad utav. För att skruva ihop motorn som jag nu har isär så behöver jag dra moment mellan 49-130 nm max. (JD 1120/1630 VHB anger 150nm på ramlagren, och 1130 anges det 120nm, vilket isig är märkligt att de isåfall sänkte momentet med hela 30nm efter ett par år :uupps: )
Men givetvis blev ja ändå lite fundersam, även om denna är på +-3% ....det lär ju bli en del feldragning ändå när jag t.ex ska dra trans-kåpan som ska vara just 49nm....men det kanske inte är så jäkla känsligt som jag trott! https://verktygsboden.se/momentnycklar/momentnyckel-12-40-200-nm
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#23 » 23:10:18, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man ser moment angivna med många värdesiffror så kan det ju vara värt att tänka på att siffran en gång i tiden kan ha varit avrundat till ett jämnt och bra tal i någon helt annan enhet (t ex ft-lb), sedan räknats om till Nm och skrivits in i handboken av någon som inte hade begrepp om rimligt antal värdesiffror osv. Riktigt illa kan det bli om det är en gammal uppgift som har räknats om och avrundats fram och tillbaks flera gånger. Kanske även räknats om fram och tillbaks mellan kpm och Nm, ibland med faktorn 10 och ibland med faktorn 9,81 .

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#24 » 23:12:02, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:Biltemas momentnyckel tycker jag funkar bra. Inställningen är lite mindre exakt än de dyrare nycklarna jag använt.

Det jag fått lära mig är att vinkeldragning är ansett exaktare då 90 grader är 90 grader men 60Nm är ett vridförhållande som bara bevisar hur tungt mutter/skruven går att snurra. Ett mått som duger för de flesta men vinkel är oftast exaktare. De flesta momentnycklar påverkas också av hur verktyget vinklas samt hur snabbt du drar och om förlänger används eller inte. Momentdragning är egentligen en hel vetenskap men vad jag och säkert många fler nöjer sig med är att ha en momentnyckel som repeterar bra, och det tycker jag Biltemas gör.

Har du hyfsat nära till ett Biltema så tycker jag du ska kolla på nyckeln.
Jag gillar min 40-200Nm 1/2 tapp. Det enda negativa är inställningsratten i bakkant som kan vara lite jobbig att peta ut, samt att skalan är lite för liten 40-200Nm på typ 2cm.
Har även testat min i en momenttestare och den stämmer bra va lite för stark upp till 80Nm men bara någon enstaka Nm.

Mvh/Edholm


Tack till er alla för svar! :thumme: Jag får se vad det slutar med, men köper helst något nytt oavsett, som man vet hur det är hanterat.
Du skrev om hur snabbt.....Jag antar att man skall göra som jag brukar göra -Dra sakta?
Bra att du tog upp det med förlängare :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Janson1

#25 » 23:17:03, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang TS frågeställning om Biltemas momentnyckel så är det bara att köpa. Jag har köpt flera stycken genom åren och testat dom vid det värde som jag behövt genom att sätta dom i skruvstycket, hänga en spann under och fylla på vatten tills dom klickat. Samtliga har legat lite, lite över inställt värde vid ca 40-50 Nm. som är mitt huvudsakliga momentområde. Sen skall man inte stirra sig blind på valt moment och dess exakthet, beroende på hur man bär sig åt så kan man få ganska stora variationer om man "gör fel" precis som nån mer påpekat...
Edit: Verktygsboden är förmodligen lika bra.
edit 2: nu är det några före med ungefär samma budskap
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BM 4 ever

#26 » 23:28:42, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överdrivet noggrann momentdragning ( några procent hit eller dit) är helt betydelselös.
(Hjälm på) :help:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

nimbus

#27 » 23:45:38, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ang TS frågeställning om Biltemas momentnyckel så är det bara att köpa. Jag har köpt flera stycken genom åren och testat dom vid det värde som jag behövt genom att sätta dom i skruvstycket, hänga en spann under och fylla på vatten tills dom klickat. Samtliga har legat lite, lite över inställt värde vid ca 40-50 Nm. som är mitt huvudsakliga momentområde. Sen skall man inte stirra sig blind på valt moment och dess exakthet, beroende på hur man bär sig åt så kan man få ganska stora variationer om man "gör fel" precis som nån mer påpekat...
Edit: Verktygsboden är förmodligen lika bra.
edit 2: nu är det några före med ungefär samma budskap


Ja endel tror ju att man måste lämna i momentnyckeln på kalibrering men det är ju faktiskt väldigt enkelt att kolla själv. Spänn fast fyrkanten i skruvstycket, låt skaften hänga vågrätt, häng en känd vikt i änden. Ta det vågräta avståndet mellan vikt och centrum av fyrkant i meter gånger vikt i kilo gånger 9.8= Nm
Så kan man kalibrera själv i veboon
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

2 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mansaxel

#28 » 23:56:40, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När man ser moment angivna med många värdesiffror så kan det ju vara värt att tänka på att siffran en gång i tiden kan ha varit avrundat till ett jämnt och bra tal i någon helt annan enhet (t ex ft-lb), sedan räknats om till Nm och skrivits in i handboken av någon som inte hade begrepp om rimligt antal värdesiffror osv. Riktigt illa kan det bli om det är en gammal uppgift som har räknats om och avrundats fram och tillbaks flera gånger. Kanske även räknats om fram och tillbaks mellan kpm och Nm, ibland med faktorn 10 och ibland med faktorn 9,81 .


:off_topic:
Hoho, jag måste bara hoppa in och dra ett exempel på när det kan bli knasigt, på precis samma sätt, men i en helt annan kontext. Jag har en signalväljare i min stereo hemma som jag kan styra via nätverket, och den har en webserver i sig. Man kan bland annat fråga den hur varm den är. Tittar man på websidan så anger den temperaturen i Fahrenheit och Celsius. Tittar man under huven på vad som kommer åkande på sladden, så är det bara Fahrenheit. Det är ett litet program i websidan som räknar om.

Jag vill inte ha Fahrenheit, alltså skrev jag ett program som jag kör varannan minut, frågar signalväljaren hur varm den är och räknar om det till Celsius, och stoppar in det i en databas.

Jag grävde fram några exempel på F -> C -formeln ("(5/9)*(Fahrenheit-32)" ger Celsius) och implementerade den i "awk". Typ så här:
Kod: Markera allt
tempmtx=$(curl -s http://signalvaljaren/nortxe_status.html | \
               awk -F\' '/^xPower/ {
               split($2,values," ");
          printf "%.2f",(5/9)*(values[6]-32);
          };')


Programmet frågar efter en websida, och söker sedan genom den efter en rad med "xPower" i, delar upp andra fältet på den raden i småbitar och kör sedan F -> C -formeln på sjätte småbiten, samt skriver ut värdet med två decimaler.

Det var det där med två decimaler. När jag sökte genom databasen som ju efter ett par timmars körning hade 30 värden per timme, fann jag att _varenda_avläsning_ var på ett exakt helt gradtal; decimalerna var alltid "00".

Först så trodde jag att jag hade gjort fel och avrundat för tidigt :ohnej: . Klassiker, liksom. Men nej, testdata inkastat på programmet skrev ut fina decimaler. Så jag letade mig bakåt. Det visade sig, att _varenda_ avläsning från maskinen var ett antal grader Fahrenheit, med decimaler och allt, som när man räknade om dem till Celsius _varenda_gång_ blev ett heltal. Slutsats?

Maskinen mäter internt i Celsius, som räknas om till Fahrenheit innan värdet presenteras. Ridå. :lmao:

:back_to:
/Måns, som inte har någon Biltema-momentnyckel, men väl två ISI-Werkzeuge, en Proxxon och två Wiha momentskruvmejslar. Jag tror på Tyskland. Om inte i fotboll eller Eurovisionen, så åtminstone när det gäller verktyg.

7 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

igelkottar

#29 » 23:29:35, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har oxså momentnyckeln från Biltema som Edholm09 skrev om, och för min del har det funkat fint.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

63an

#30 » 00:14:49, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OJ,oj så svårt det verkar, vid högre värden så tar jag ett långt rör (nån meter) å segdrar försiktigt när den klickar är de klart å man slipper ont i armen dan efteråt! Använder den taktiken gärna när motorn är mont. i maskin å måste stå diverse hjul osv. Förr i tiden då hade man inga finesser att tillgå då gällde de att känna hur hårt bultarna var tilldragna å minnas ungefär vid tilldragning! Gamla sexor då gällde de att vara noga med rensning av topp å block å sen dit med den gamla packningen inge mer med det! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se