Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Biltemas Momentnycklar?

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Edholm09

#31 » 02:15:11, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man ska dra en momentnyckel sakta, jag minns inte exakt hur sakta men det går säkert att kolla upp om man har det intresset.
Dra normalt och "knycka" eller slit inte i slutet. Vill du känna en extra gång så var noga med att nyckeln avlastas gärna att den får ta omtag bakåt om det är spärrhuvud på den.

Jag anser att det viktigaste inte är att du drar bultarna 49Nm utan om du drar 50 eller 45 så kommer det att funka, momentnyckelns jobb är att se till att förbandet/kåpan dras åt plant/likadant.

Intressant med felavikelsen i % det visste jag inte.

1 person gillar det här inlägget.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#32 » 02:16:22, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en Röd +-3% 40-200nm från Verktygsboden :thumme: Kanske inte lika "snygg" som en dyrare, men enligt butiken så är funktionen densamma, även om jag hade köpt en dubbelt så dyr. Litade på det och slog till :thumme: "made in Taiwan" står de....trodde allt var från Kina nuförtiden!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#33 » 02:21:35, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:Ja man ska dra en momentnyckel sakta, jag minns inte exakt hur sakta men det går säkert att kolla upp om man har det intresset.
Dra normalt och "knycka" eller slit inte i slutet. Vill du känna en extra gång så var noga med att nyckeln avlastas gärna att den får ta omtag bakåt om det är spärrhuvud på den.

Jag anser att det viktigaste inte är att du drar bultarna 49Nm utan om du drar 50 eller 45 så kommer det att funka, momentnyckelns jobb är att se till att förbandet/kåpan dras åt plant/likadant.

Intressant med felavikelsen i % det visste jag inte.


Tackar! :thumme:
Nej jag trodde ju att det var på inställt värde.....och inte på Maxvärde....dock såg jag Någonstans att det stod något just om detta på en nyckel då jag letade....men Tack Torbjörn för upplysningen!
Som flera har skrivit, så borde man ha 2 nycklar för att dra så exakt som möjligt, men det är ofta 3/8 i de lägre registren.....och jag är lite "allergisk" mot 3/8 av någon anledning!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Ivar Risslén

#34 » 02:24:34, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Formosakina kallades det ett tag och var känt för sina billiga saker med sämre kvalitet. Nu verkar det som om kvaliten är bättre och priserna har blivit högre.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ivar Risslén

#35 » 02:27:01, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat att gilla 3/8" mer och mer nu när det har börjat att komma verktyg i bättre kvalitet till lägre priser i den storleken.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#36 » 02:48:44, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag har börjat att gilla 3/8" mer och mer nu när det har börjat att komma verktyg i bättre kvalitet till lägre priser i den storleken.

Ja Biltema har ett spärrhandtag som känns riktigt bra, där man kan vinkla den övre delen.....men med 3/8 fattning, annars hade jag köpt en direkt, då den verkar väldigt smidig att komma åt med i trånga utrymmen.....men tycker det blir för många hylsor att hålla reda på.....och med adapter så känns de som att finessen försvinner. Men verkar bli mer vanligt med 3/8 helt klart.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

nordsjöklättrarn

#37 » 06:56:39, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sthalwille är kanonfina momentnycklar men ruggigt dyra...
det viktigaste med en momentnyckel är ju att nolla den när man är färdig så inte fjädern ligger spänd.

Hade vart intressant att se % på en välanvänd biltema moment nyckel efter nått år. Det är ju egentligen det som är intressant. % vid leverans bör ju vara ok...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#38 » 07:19:53, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör inse att alla sådana verktyg ska behandlas som instrument!
Kuriosa man kan skratta som när Pelle 3 köpte nytt elek. skjutmått å glömde nollställa från felvisning, ska också ses som instrument vid användning!
Vi är bortskämda nu för alla fina grejer finns att köpa å billigt men vad hjälper det om köparen inte är normal/vettig? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#39 » 08:14:57, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liite udda är vårat beteende ändå, dyra momentnycklar är bra, billiga är dåliga.. ansvarsfrånskrivning om kalibrering är gjord innan och kopplat till verktygsindividen.

Har vi ingen utrustning att kontrollera momentnyckeln, då går det bra utan, eftersom det är fjolligt att veta vad man drar eftersom någon har klistrat på skalstreck i fyra former (med diffusa breda streck) som vi inte använder i detta land.

fot per tumme, tumme per kvadratfot och fot per kvadrattum samt en som jag alltid får ont i huvudet av.. den kallas för Kilo rätt å slätt och återfinns aldrig i en tabell för korrekturläsning, dom andra finns förklarade någonstans, det jag kommer ihåg var att ursprungligen utgick man från fotbollsplaner, all storlek jämfördes med fotbollsplaner och hur mye kraft det utvecklades av Shirestuten för att lyfta en fotbollsplan.

Momentskaft med utbytbara huvuden (U lr Ring istället för fyrkant) vänds fel, eftersom då slipper man bry sei om resultatet, man har ju använt sei av momentnyckel, finns skaft med gradering åt fel håll ! lr ingen gradering alls, det enda som är noga är att åtminstonde en gång om arbetsdagen.. släppa på fjädern för det är viktigt, sedan hur denna fjäder agerar i arbetsordningen är inget viktigt bara man kommer ihåg att nollställa den mödosamt inställda skalan i tid, gärna när verktygsförråd är igenbommade.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

osla

#40 » 21:23:57, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:Sthalwille är kanonfina momentnycklar men ruggigt dyra...
det viktigaste med en momentnyckel är ju att nolla den när man är färdig så inte fjädern ligger spänd.

Hade vart intressant att se % på en välanvänd biltema moment nyckel efter nått år. Det är ju egentligen det som är intressant. % vid leverans bör ju vara ok...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Fast just stahlwille behöver man inte bry sig om att släppa på efter användning om man får tro stahlwille själva, som jag fattat det är det ingen fjäder på samma sätt i dom mot för vanliga. Nu släpper jag ändå på den då det säkert inte skadar men det ska inte behövas.
Sen kan jag bara hålla med om att dom är fina, har en själv samt en tengtools, bra tydlig skala för att ställa in, kraftigt knärt vid inställt moment och inte som tengtoolsen som man knappt ser vad man ställt in den på, klent knärt som knappt känns/hörs vid uppnått moment samt känns allmänt racklig. Men gratis i jämförelse med den gröna
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se