Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering Deckel FP2

321 inlägg • Sida 14 av 22
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

nimrod_pro

#196 » 21:21:04, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart ihop monterad och klar ju :rock_on:

Ska bli intressant och se vad den presterar efter genomgången.

Angående lagerspel så hade jag på ett av mina gamla jobb som bland annat tillverkat delar till medecindustrin en Okuma CNC.
När GE bytte till oss som leverantör för en specifik detalj följde även fräsen med. Den fick börja varje måndag med ett uppvärmningsprogram som körde alla axlar och spindel gör att få upp rätt temperatur annars klarades inte toleranserna.

Ganska intressant att man kan mäta skillnad på en kall och en handvarm passbit när vi börjar prata tusendelar tolerans.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



DennisCA (trådstartaren)

#197 » 07:41:09, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm kom inte med alla bilder igår, hade en bild till, då jag mätte spelet:
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/oBKDgEg.jpg


Jag puffade och drog på spindelns yttre sida för att se hur mycket spel det blev.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#198 » 09:40:36, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade just första bilderna på fräsen, jäklar vilket jobb du lagt ner, blir ju hur fin som helst!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#199 » 17:56:14, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det vertikala huvudet och bommen monterad, nu ser den "hel" ut igen:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/omAM74eh.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/E9ySjBXh.jpg


Vad nästa, bordet kanske, eller DRO'n, elcentralen kanske. Eller kanske jag börjar städa ur verkstan nu då jag har ihop det mesta, väntat på att börja med en omorganisering.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

texas5020

#200 » 21:02:59, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sanslöst seriöst projekt du genomfört Dennis, all heder !!! Bara sista lilla spurten kvar nu ! :thummar: :buga: :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

DennisCA (trådstartaren)

#201 » 22:07:52, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har organiserat om verkstan så nu är fräsen och svarven bredvid varandra.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/NyU3wc4h.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/cexBL4Kh.jpg


Idag efter några dar med annat arbete så har jag arbetat med elcentralen till FP2an. Jag bestämde mig att lägga ett till uttag för 3fas i elcentralen, så kan jag koppla svarven dit.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/jZifnHLl.jpg


Det nya uttaget är alltid "live" så fort stöpseln är pluggad i väggen. Bra dåligt jag vet inte, men elcentralen har färdiga terminaler för ett till uttag och dom var inte styrda av brytarna, så det var lättast så.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/BKHPdGU.jpg


Nästan allting är nu tillbaka kopplat förutom brytaren på fräsen. En riktigt konstig sak är den gula kabeln som går till ett vanligt 230V uttag på framsidan. Jag kollade vart terminalerna I och II gick och det är båda faser (!), alltså man får 400V enfas ur det där uttaget... Varför hade dom gjort så? Tur jag kollade iallafall, ska byta ena terminalen till neutralledaren istället så man får 230V.

Och färgschemat innuti maskinen är ju inte enligt rådande standarder, men jag fortsatte på det då jag kopplade mitt egna uttag och använde gamla kablar. Tycker det är bäst allt är enhetligt även om det är gammal standard.

Jag plockade även bort detta, en 230-100V transformator, vet inte om den var orginal, står svensk text på den så jag tror det är något tidigare ägare hittat på. Ingen aning varför någon kan behöva 100V och då bara 100W maxeffekt.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/pH7h1lR.png


Jag vill inte ha någon kabel längs golvet så jag drog om ett uttag och lade det i taket ovanför fräsen, så nära jag fick det, så kopplar jag en skarvsladd som hänger ner istället.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/pvueCb5.png
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#202 » 23:20:43, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen har 110 V använts för maskinbelysning en gång i tiden. 110 V glödlampor tålde vibrationer bättre än motsvarande 220 V-lampor.

Beträffande enfasuttaget: Kan det tänkas att maskinen tidigare har matats från ett 3 x 220 V -nät utan nolla, där alltså alla enfaslaster kopplas mellan två faser? Åtminstone i Sverige har sådana elnät förekommit fram till på 90-talet, dels internt på industrier och dels i fastigheter nära järnvägar som fick sin elförsörjning från järnvägens hjälpkraftledning. Svenska försvarets fältelverk levererade också 3 x 220 V långt fram i tiden. I bl a Norge och Spanien finns 3 x 230 V elnät än idag.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#203 » 06:24:50, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.....har du kollat hur huvudmotorn är kopplad,mot märkskylten, så du inte kör den på för hög spänning?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA (trådstartaren)

#204 » 08:10:35, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har inte kollat det, det vore ganska jobbigt att få ut motorn därifrån. Står inte klart för mig just nu men tycker man bör kunna klura ut om det är D eller Y kopplat med hjälp av en multimeter. Måste kolla upp det....

Enligt originalschemat så använder sig maskinen av alla fem ledare inklusive nollan för att fungera och alla kontakter från väggen in till elcentralen så leder korrekt alla faser, jord och nollan in i centralen. Klottat lite på detta schema men det bör gå att läsa. Man kan utröna att transformatorn som skapa 42V manöverspänning så är kopplad mellan en fas och nolla, om detta hade varit i en sån situation som Torbjörn säger kunde man väl se att den istället är kopplad mellan två faser. Är den kopplad till nollan så kan man ju vara ganska säker dom hade normal el.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/53lE8gk.jpg
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#205 » 09:07:28, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn går på för hög spänning (alltså D-kopplad fast den borde vara Y-kopplad) så bör man märka att den brummar mycket kraftigt och blir varm snabbt. Förmodligen drar den då så hög ström redan i tomgång att motorskyddet (om det fungerar och är rätt inställt) löser ut inom någon minut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#206 » 09:17:02, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om schemat stämmer med verkligheten så är den ju kopplad för 3x380 50Hz. Bara jämföra med hur det är kopplat i skåpet. Beroende på vilken motor som sitter i så kan det ju även vara så att den inte är omkopplingsbar, fast det gäller kanske mer maskiner med integrerad motor typ vissa pelarborrar etc.

Vad är det för DRO till maskinen, är det modellen som är kopplad till matningsmotorn?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#207 » 09:40:03, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått hjälp med att gå igenom schemat och jag hade missförstått funktionen igår! Det blir inte 400V enfas ur det där uttaget (14,15 och 16 på schemat), jag testade med multimetern igår och fick utslag mellan 6 och 14/15 alltså trodde jag 14/15 var kopplat till en fas. Orsaken det fick utslag är visst p.g.a. transformatorn, dom sitter ihop via primärsidan på transformatorn, men det är visst OK ändå?

Det finns på schemat en bygel mellan 4 och 5 som inte finns i verkligheten.

nimrod_pro skrev:Vad är det för DRO till maskinen, är det modellen som är kopplad till matningsmotorn?


Det är en heidenhain DRO och den har eget 230V sladd som kan kopplas i väggen. Kanske den har kopplats till schuko uttaget i lådan.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#208 » 12:18:51, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första testkörningen med allt mer eller mindre monterat.





Överföringen till den vertikala spindeln har ljud vid högre hastigheter men det kunde jag notera redan då jag hade isär det, två raka kugghjul som för ljudet.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

nimrod_pro

#209 » 13:01:45, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
Överföringen till den vertikala spindeln har ljud vid högre hastigheter men det kunde jag notera redan då jag hade isär det, två raka kugghjul som för ljudet.


Ja typiskt ljud för rakskurna drev. Hur är smörjningen ordnad i maskinen? Går de i oljebad med stänksmörjning eller sitter det en mekanisk oljepump med rör till smörjställena som sedan rinner i retur till oljetråget? På den gamla grova tjeckiska fräsen jag ägde var det pump.

Det är gott med borrande pinol även om det inte råkar vara någon jätteslaglängd. Hur tjock är pinolen och vad är det för kona? Har för mig att på min var den runt 180mm med iso40 i spindeln, kändes väldigt gedigen, tror du inte blir missnöjd med din.

Blir ju bra det där. Har du något skjyst maskinskruvstycke till maskinen nu när du gjort iordning den så fint?

Går det justera ev vinkelfel på bordet? Mätte du upp innan isärplockning hur det såg ut?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#210 » 15:24:27, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns andra ställen i fräsen som har raka drev men dom har inte lika mycket ljud, just den här delen så har extra mycket ljud av någon orsak, kan hända något där bör ses över men det får vänta... Smörjningen är det lite konstigt med, ovanpå finns en smörjnippel för olja, men enligt de instruktioner jag fått ska dreven smörjas med Kluber NBU-15 fett också. Det är alltså fet och olja, låter udda. En som bor i Tyskland ska fråga dom på Franz Singer när han dit i person nästa gång om detta så kanske det blir lite klarhet i det.

Bordet är av den justerbara modellen och kan vinklas i flera riktningar så jag mätte inte upp något innan isärplockning, allt var så skitigt och äckligt ändå, man hade bara läst av smuts och fettlagret.

Inget maskinskruvstycke har jag men funderar starkt på en modell som egentligen hör till en slipmaskin, typ som Stefan Gotteswinter har på sin fräs, dom lär hålla väldigt bra, var en som sade hans Hilma 125 hydrauliska släppte där hans 70mm skruvstrycke höll fast ordenligt. Tänkt jag skulle skaffa en först, sen en till så kan man spänna upp långa ämnen. Maskinen har 40 kona, med deckels egna dragtappssystem. Går att göra andra konor kompatibla också.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se