Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering Deckel FP2

321 inlägg • Sida 16 av 22
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#226 » 19:12:44, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat plocka isär skaftet, för att få bort det måste jag ta bort locket på framsidan som hyser diverse muttar som håller skaftet på plats. Jag tillverkade ett eget verktyg också. Fast på lite annorlunda sätt... Tog två borrar i 4mm och klämde fast dom mellan två stålbitar, jag satte det mot locket och orienterade borrarna så dom passade in i hålen och sen låste jag allting i den positionen genom att skruva fast bitarna genom hålen med bultar. Kapade bort överflödig borr som stack ut och och TIG svetsade ihop allting i den positionen, sen svetsade jag fast det i en stor bult jag hittade på skroten som passade den 38mm hylsa jag redan hade från förr. Med denna setup fick jag upp locket. Det satt som fan!

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/DnXKpsD.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/B4YVwcf.jpg


Sen ska den här muttern bort, detta är nån sorts låsmutter tror jag
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/DYK4f1W.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/hEh0aJW.jpg


Och efter det en sista mutter som lär vara den som håller fast skaftet, nu kan det tas ut bakifrån, har nyss fått lite info av en som haft isär en FP2a som säger detta.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/Z8WSL1l.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/ZJKmZZK.jpg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#227 » 19:20:41, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag haft min första succé med att få dreven att röra på sig, dom har suttit fast som fasiken på skaftet. Jag gjorde "expanderare" av M8 skruv och en kopplingsmutter, jag lyckades med två sådana, placerade ca 180 grader mot varandra på skaftet få de två första dreven att röra sig utåt. Jag fick dom att röra sig ända tills det blev slut på rum, kanske en 15-20mm totalt. Det jag märker efter jag tar bort skruvarna är att det tredje drevet är låst axialt ännu trots det är fritt att rotera, det är väl kilen som ligger emot. Den ser sprucken ut och jag tror inte den går att linjera upp ens, tror jag måste försöka plocka ut bitarna eller nåt.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/wMycAUjh.jpg


Närbild av nyckeln
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/6ahfyiyh.jpg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#228 » 09:29:15, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter fast ännu, har borrat ut mycket av kilen från under de två dreven som jag flyttade på, jag kan konstatera kilen inte sitter fast hårt på den sidan och kan flyttas i spåret väldigt lätt. Även lirkat ut lösa bitar från under det tredje drevet men det vill inte röra sig alls i axiell riktning. Skaftet har förmodligen deformerats under drevet och kanske framför det så att det sitter fast i spår.

Jag har några nödlösningar i fickan som jag nu ser ut att få prova:

-Fila framför det tredje drevet, ifall material framför drevet har "svampat" sig och håller fast det, kanske har tur och det lossnar om jag kan avverka lite material från skaftet där.

-Ifall material under drevet har deformerat sig är det värre. Då kan jag fortfarande prova slipa bort material i framändan på drevet för att blotta kilspåret framifrån, ta bort alla rester av kilar och för in en sandpappersstång under det tredje drevet och rotera drevet för att avverka material. väldigt väldigt sakta... tills det lossnar lite.

Men snart ser det ut som man får hyra en magnetborr och borra ut majoriteten av skaftet under dreven för att få ut det. Skaftet verkar inte vara gjort av något vidare hårt material, om jag förstår rätt är endast tänderna på dreven härdade. Jag tänker jag kan svarva till majoriteten av skaftet själv och sen outsourca delarna som kräver en fräs till en lokal verkstad. Suck och jag som trodde jag hade det värsta bakom mig då jag fick lös kilen från bordet förra hösten...

Jag antar man har fått lära sig mycket om maskinreparation dock, och ev. tillverkning.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

nimrod_pro

#229 » 12:52:12, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag ju inte exakt hur det sitter ihop, men det går inte svarva till en avdragarhylsa att montera på skaftets ände där låsmuttern satt och med hjälp av den dra loss axeln om det nu bara är ett kugghjul som håller emot?
Istället för att borra ur axeln, går det att spräcka kugghjulet på plats?

Bara lite input...tråkigt när man stöter på patrull vid målgång.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#230 » 14:24:09, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slipper inte åt kugghjulet, och det jag fick rekommenderat var att rädda kugghjulen över axeln. Men vi ska se. Det är ganska omskrivet och debatterat på ett annat forum där det finns andra deckelägare och experter. Och det du beskriver går inte, skaftet ska ut bakåt, puffas ut framifrån. Men det var inte meningen kugghjulen skulle vara fast på det här viset för då kommer all kraft på en gjutjärnsribba i maskinen och trycker jag för hårt på den så då har jag ännu värre problem än i dagsläget.

Jag får gå igenom den olika lösningarna och se om något funkar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#231 » 09:29:19, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen lyckades jag äntligen få drevet att röra sig. Metoden som äntligen funkade involverade läppningspasta, jag spädde ut läppningspasta med WD40, pastan är av en speciell typ som inte bäddar in sig i metallen och eventuellt nöts ner så pass att den inte längre har någon slipande effekt, sprutade in det i kilspåret under det tredje drevet. Sen roterade jag skaftet medan jag höll fast drevet och tryckte det framåt. Detta för att slipa ner alla grader som förmodligen är vad som höll fast drevet. Efter flera dagar med detta så lyckades jag äntligen.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/QKmLjJ1h.jpg


Jag lyckades nästan pressa av dreven med verktyget jag tillverkat men fick bara av det första. Jag kommer kanske behöva designa om verktyget för att fortsätta, eller så går det på något annat vis. Men det känns hoppfullt nu då saker och ting äntligen börjat röra på sig.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

MrCrankyface

#232 » 12:11:01, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se att det går framåt igen!
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

DennisCA (trådstartaren)

#233 » 10:16:36, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen fått bort skaftet. Men jag får inte ut alla drev, det första drevet sitter fast (för stort) och det är så man måste plocka bort båda skaften för att få ut allting. Jag tror det är något jag måste göra, för att rengöra alla delar, det har fallit mycket slipdamm och grejs i växellådan.

Såhär ser skadorna ut, gängorna där framme blev helt förstörda... Jag ser ingen annan lösning än det jag redan ponerat. Kapa skaftet och gänga fast en ny del, eller svetsa på nytt material och svarva ner allting på nytt och göra nya gängor. Ta noggranna mått först såklart...

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/fWBZDvz.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/lgITn9w.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/sv3zTkW.jpg


P.S.
Dreven är praktiskt taget oskadda annars, en grad kände jag på ena drevet men inget annat.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#234 » 08:37:39, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ritat en CAD modell och gjort en ritning.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/ea256aS.jpg


Finns väl flera metoder att reparera denna och jag har flera i tankarna. En sak jag undrar över är vad för sorts material som passar bäst.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

nimrod_pro

#235 » 09:05:56, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hård är axeln som sitter där idag? Tar filen på axeln? Ta en titt på EN16NiCrS5 (SS 2511) som kan bearbetas i "mjukt" tillstånd och sedan värmebehandlas till slutliga egenskaper.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#236 » 09:26:20, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker man kan ju från bilderna att det inte är vidare hårt material från början, inga problem att borra eller fila och den klippta biten av kilen har ju gjort djupa spår i axeln och sen mera spår då jag tryckt av dreven. Jag undrar ju själv om det innebär det kan passa med vanligt mjukt stål. Men förvisso det kan ju ha andra egenskaper kanske som gör det inte är ett bra val.

Jag har en axelstump som är hårdkrommad på utsidan, jag undrar om det som finns på insidan skulle duga, kanske nån form av automatstål.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Holger

#237 » 10:58:45, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag sträckläst den här tråden. Ojojojojoj, mycket fint! Tack för att du delar med dig! :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Verktygsmakaren

#238 » 11:25:09, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog gjort den i 2541, ett seghärdat stål som får bra yta vid bearbetning.
Fördelen är att ytan blir tåligare än om man använder automatstål som är mjukt.
Om det går att rädda gängorna skulle det väl gå att fräsa ett nytt kilspår 180° mot det gamla. Minsta möjliga insats :smile:
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#239 » 12:43:45, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Materialval för mig är dock inte det lättaste då jag inte har nånstans att köpa ifrån. Även verkstäderna runt mig verkar säga dom använder mest olegerat stål, då jag köpte diverse "off cuts" från dom. Finns inget bra ställe här att köpa bitar från av specifika sorter. Såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#240 » 13:47:23, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Om det går att rädda gängorna skulle det väl gå att fräsa ett nytt kilspår 180° mot det gamla. Minsta möjliga insats :smile:


Det vore kanske en möjlighet, man skulle väl behöva ta bort hela gängan egentligen och sen borra och gänga för att fästa en ny del och svarva om den. Med vänstergänga och röd loctite bör det hålla. Det är den proceduren jag har funderat på, fast att ta bort hela vägen upp till 30mm sektionen där ett lager ska vara. Då skulle man få hela den delen av axeln nytillverkad. Med vänstergänga och det faktum att Deckeln alltid går åt ett hål så bör den bli självlåsande.

Jag funderar om det isåfall vore värt att göra två kilspår, 180 grader från varandra och göra extra kilspår i kugghjulen. Dubbel låsning.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se