Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering Deckel FP2

321 inlägg • Sida 6 av 22
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

jörgen.ottosson

#76 » 15:05:13, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfarenhet att fylla med epoxi, så om det fungerar eller ej har jag svårt att uttala mig om....

....jag misstänker att det inte gör någon större skillnad med epoxin där efter som den är mycket mjukare än grundmatrialet, så den bär ingen last (så även om du har nära noll spel obelastat så ger epoxin vika när den belastas. (i alla fall i större mån än gjutjärn ) .....och den kommer också att samla på sig partiklar som är hårdare än den själv (= i princip allt du bearbetar, och spånor där av + slipkorn från slipskivor/smärgelduk) och göra så att de sitter bättre fast än om det bara ligger och "skvalpar" i en grop till samman med lite olja, så slitaget på motstående sida misstänker jag kommer att öka. :klia:

Turkite som till stor del är PTFE ("teflon") inbakat i POM (acetal plast, Delrin) är också mjukare än stål/gjutjärn, men det är gjort för applikationen (och då är epoxin bakom, och inte glidyta) : https://www.tss.trelleborg.com/sv-se/pr ... -b-slydway

https://www.aetnaplastics.com/products/d/Turcite

men det finns även rulon som är något liknande,

https://www.seals.saint-gobain.com/prod ... -materials

eller att man använder någon form av brons/"mässing"
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Mattias Petterson

#77 » 16:25:20, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bättre med tex kemisk metall än epoxy ( har aldrig själv lyckats åstadkomma något bra med epoxy )
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#78 » 17:15:56, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var faktiskt det jag menade, på de engelska forum jag kollar verkar dom blanda på de begreppen, men kanske det är striktare på svenska
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#79 » 17:17:23, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moglice kanske vore något....
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#80 » 17:37:35, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är säkert ett bättre val, tror inte vanlig epoxy eller kemisk metall fungerar bra i den applikationen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA (trådstartaren)

#81 » 09:00:06, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror du om att bara låta det vara? Iallafall en stund... Jag har tagit bort ev. grader med en speciell fil som inte biter på annat än sånt som sticker upp.

P.S.
Det slår mig att man behöver inte bygga på med någon material alls om man inte vill. Man kunde fräsa bort den skadade metallen, sedan skava för oljeretention och genom att fräsa bort lika mycket på "bak-plattorna" så passar det. Då blir ju allting litet mindre. Men kanske det håller 50 år till då innan man behöver applicera turcite eller annat.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#82 » 18:56:32, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, vist kan du köra som det är en stund....bara se till att smörjningen börjar fungera igen.

Alternativet att fräsa ned och applicera material, eller bara fräsa ned "lite smart" så inget nytt material behövs....finns ju kvar för senare åtgärder om det visar sig behövas. ( det är ganska mycket jobb att fräsa och skava oavsett metod, så det är absolut minst jobb och säkrast resultat att lämna det som det är. (efter att uppstickande delar avlägsnats, och smörjningen återställts.) :thummar:
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA (trådstartaren)

#83 » 12:24:07, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lite förnödenheter igår från Tyskland. Oljorna är väl inget speciellt förutom att man fick dom i 2,5 liters förpackningar istället för 20. Spindelfettet var väldigt dyrt i större förpackningar, kostade mer än en av oljedunkarna för så lite. Oljesiktglasen var så billiga jag köpte lite extra.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/Rjf3aWZ.jpg


En annorlunda designaspekt med Deckelmaskiner är att den vertikala spindeln så har inga lagerbanor, bara rullar. Själva spindeln och höljet agerar som banor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#84 » 10:56:20, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här veckan har jag mest forskat och rengjort, inga bilder värda att visa. Det känns lite som jag inte kommer så mycket längre nu, eller jag vill inte börja demontera sadeln riktigt ännu innan jag har fått skadan i det vertikala bordets glidyta fixad så jag kan sätta undan det. Det kommer bli ett utsatt ställe för skräp så det behöver fyllas i innan den börjar nyttjas. Jag funderar på att tillverka egna torkare i filt där som extra skydd, som på en svarv. I orginalkonfiguration är det bälgar monterade på bordets sidokåpor för att hålla ut skräp men dessa finns inte längre och nya är över 1200kr styck.

Jag har kontaktat denna vecka Moglice både i USA och Tyskland, ett annat företag i Tyskland (SKC Technik) som även tillverkar sånahära produkter, och jag kollar även på Devcon, som tillverkar produkter för detta ändamål.Hittat Devcon i 500g förpackningar, det är säkert 400g mer än jag behöver dock. Belzona 1161 vore även ett intressant val men kan endast köpas i 1kg förpackningar för 2000kr...

Devcon verkar enklast att få tag i.
https://www.xtrack.nl/en/product/devcon ... -500-gram/

Tillägg:
Fick svar från Belzona, dom sade inte bu eller bä på min förfrågan om det fanns 100g kit att köpa men riktade min fråga vidare till en finsk ÅF, får se om han har något att erbjuda annat än 1kg kit då. Belzona är ganska intressant då det är extra oljetåligt. Var en finsk maskinist som rekommenderade den produkten åt mig annars.

Och Moglice i tyskland (diamant) kan jag nu även avskriva, dom sade helt enkelt dom inte längre säljer direkt till privatkunder.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#85 » 12:14:17, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började rengöra det vertikala bordet till fräsen. De här smågrejerna här under så är till för att automatiskt stoppa X-matningen på fräsen, finns en på varje sida. Dom hakar i en spak som finns på själva sadeln.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/a2DAGJb.jpg


Den här saken i mitten av bordet vet jag inte exakt vad den gör.
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/9fCgoQO.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/aKkKX1F.jpg


Fått bort det mesta och värsta, Cillit Bang och 0000 stålull (inte på glidytorna dock, bara papper där) tar bort väldigt bra. Jag bytte även ut träbitarna bordet vilar på mot metall eftersom träet kan dra i sig fukt och vatten och orsaka rost. Allting oljades in efteråt. Nu väntar jag bara på materialet jag beställt för att reparera skadan i en av glidytorna, svårt att fota det... Det blev Devcon ialllafall.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/1ZxMCrM.jpg


Jag kollade lite noggrannare annars på själva skalan till bordet och den säger 50cm. Jag gissade det var så men det var svårt att kontrollera med den i smådelar. Men det tyder på att den här Deckeln har 500mm X-rörelse istället för det vanliga 400mm. Deckel tillverkade FP2orna i allra första början med 400mm rörelse, sedan 500mm en stund för "andra generationen", sedan 400mm igen där på 60 talet då motorn även flyttades så den sticker ut på baksidan. JAg är mer nöjd över att jag fick en med intern motor än att den har extra 100mm kapacitet. Utstickande motor stjäl mycket utrymme.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#86 » 12:39:30, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tyvärr övertygad om att du snart behöver 420mm slaglängd till något fräs arbete. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#87 » 12:43:01, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du läste fel eller så skrev jag slarvigt, jag menar den här maskinen har sannolikt 500mm X-rörelse.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#88 » 15:12:12, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag plockade av det vertikala huvudet men fick sätta tillbaka det. Min kran så kommer inte åt bordet jag tänkte lägga den på, benen går inte in under . Har för lite utrymme och stödbenen sticker ut för mycket... Kan bli att modifiera kranen igen, kanske bygga en ny sats med kortare stödben eller något... Suck man börjar ha för lite platser att lägga allting.

Tyckte jag hade sett en kranmodifikation tidigare som kändes relevant... Kunde vara ett utgångsläge.

Tips & tricks i verkstaden
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#89 » 21:56:54, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bildlös uppdatering, men idag har jag applicerat den här special-epoxyn på skadan. Det krävdes att jag fördjupade skadan med dremel (det var ganska nervöst) samt avfettade i flera omgångar och även värmde den lite med låga för att "svetta" bort eventuellt fett. Hoppas det håller. Jag gjorde med dremeln slitsar i en vinkel som gör att epoxin borde låsa sig i hålet som en laxstjärt.

Detta moment har krävt sin tid med förberedande arbete eftersom epoxin kräver 16 graders arbetstemp och min verkstad hålls vid 5C på vintern. Så jag har väntat på mildare väder samt ökat tempen där inne, och då även det har tagit flera dagar så all utrustning får suga i sig värmen och stabilisera tempen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#90 » 12:23:50, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär blev det, kunde ju ha blivit bättre säkert, men jag tror det är bättre än innan iallafall.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/2Yzpi4Gh.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: chreri och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se