Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering Deckel FP2

321 inlägg • Sida 21 av 22
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#301 » 16:53:40, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var lat och köpte riktig märkfärg på ebay, men måste ju vänta på det. Men orkade inte börja blanda något eget denna gång.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



christianmoller

#302 » 19:54:10, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag har provat färga drevet, provade med blå oljefärg först som man nyttjar då man skavar osv. men det funkade inte så bra, sen provade jag med Dykem eftersom jag läste man kunde nyttja det. Gick väl sisådär.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/jgfcnq1.png


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/5lSwKwg.png


På den konkava ytan ser man tydliga spår där färgen nötts bort. På den konvexa sidan är det lite svårare men det verkar vara där framme som det ligger på. Baserat på det och dokumentet ovanför måste drevet ifråga komma längre bakåt.

Hej ,
Utan att kunna vara och känna på det skulle jag vilja ha "fläcken" mer mot mitten, kanske lite mer mot centrum av drevet(eller hur man skall säga :???: :huh: ) och lite djupare i kuggen, det ser ut som om du har ganska stort spel(Back lash).

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

DennisCA (trådstartaren)

#303 » 20:52:27, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft och kollat på delaran ikväll hur dom sitter ihop och det är så att jag kan bara justera drevet in och ut med hjälp av tunna brickor, upp och ned riktning finns inte.. Går inte att flytta upp eller nedåt. Jag provade ta bort en av de två brickorna men det lät inte alls bättre. Så jag undrar om jag alls kan lita på märkerna. Jag inväntar den gula märkfärgen som förhoppningsvis gör det enklare att se.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

nimrod_pro

#304 » 11:57:20, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill ha lite mer information om kontaktmärken så kan du slå en titt i bifogad fil. Har du så du kan reversera spindeln kan det vara en idé att kolla hur det ser ut på andra sidan flanken.


Ladde upp filen hit:
Sierra differential repair and installation instructions
/Holger
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#305 » 08:36:51, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde med färg. Sunkigt nog så märkfärgen jag köpte på ebay var värdelös... Bättre resultat med färg från CO.

Originalmönster, shimsat til 1mm dvs:
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/4klwyxe.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/TgCYGU7.jpg


Upprepar testet med ena ringen borta (-0,5mm)
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/wkdG4gO.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/4ezA9SX.jpg


Jag beställde en hög med distansringar 0,2mm och jag provade olika möjliga konfiguraitoner men inget blev bra.

Så till sist tog jag bort spindeln ur det vertikala huvudet och tittade in på dreven helt enkelt, då jag kunde se med egna ögon så blev det mycket klarare.

Jag tog en video med drevet shimsat till 0.8mm (hade 1.0mm från förra ägaren) och det ser ganska glappigt ut:


Sen med 1.8mm, provade 2.0mm också men då gick det inte runt.


Mycket mindre glapp men klickljudet som kommer då man roterar spindeln är inte borta, det hörs inte på videon så ni får ta mig på mitt ord på den punkten. Men jag tycker problemet är uppenbart nu då jag ser det med egna ögon. Drevet till vänster (det som finns i det vertikala fräshuvudet) måste komma neråt, det är för högt uppe nu och det gör ingen skillnad hur jag justerar det andra så länge det ligger sådär opassligt.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/mrMGPRZh.jpg


Om ni kollar på de röda pilarna så ser ni också att det ser skadat ut. Jag tror detta är orsaken till oljudet, eftersom drevet ligger får långt uppe så tar dessa kanter i det andra drevet och det är orsaken till ljudet och skadorna. Man kan också se på fettet i tänderna på drevet att det inte gör kontakt hela vägen ner. Så bevisen är starka enigt mig att detta drev måste shimsas. Jag har beställt distansringar igen som ska passa drevet ifråga, 0,1 och 0,2 mm, 10x av varje. Nu är det bara att vänta på dom.
Senast redigerad av DennisCA 10:38:50, 11-02-2020, redigerad totalt 2 gånger.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PeterR

#306 » 10:31:02, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet



Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

DennisCA (trådstartaren)

#307 » 10:37:44, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK detta har jag länge blivit irriterad på att forumets youtube tagg bara funkar med "https://youtu.be/" länkar.

Varför då?? Varför ska det vara på det viset. Ser ingen orsak till detta, det enda som behövs är ju videons ID nummer.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

MrCrankyface

#308 » 16:35:45, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäkligt spännande att följa detta. Maskinen kommer vara i närmast nyskick när du är klar! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

jörgen.ottosson

#309 » 20:25:26, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inte bara hur dreven ligger i förhållande till varandra, det man justerar med shims är kuggflanks spelet och ingreppsbilden.

Dvs om spelet är rätt ( vad det nu ska vara... :klia: 0,5 till 1mm ) men ingreppsbilden är fel (= inte huvudsak i mitten på kugghjulet), får man shimsa båda kugghjulen ( tabort shims från ett och lägga till på det andra)


Är både spelet förstort och ingrepsbilden fel, får man lägga till shims på det kugghjul som har ingrepsbilden längst ut.

är spelet förlitet och ingrepsbilden fel, får man ta bort från det som har ingrepbilden längst in.

Du får absolut inte försöka får "0" spel, då kommer du att sabba något.....speciellt när maskinen blir driftsvarm.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

christianmoller

#310 » 20:48:41, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:det är inte bara hur dreven ligger i förhållande till varandra, det man justerar med shims är kuggflanks spelet och ingreppsbilden.

Dvs om spelet är rätt ( vad det nu ska vara... :klia: 0,5 till 1mm ) men ingreppsbilden är fel (= inte huvudsak i mitten på kugghjulet), får man shimsa båda kugghjulen ( tabort shims från ett och lägga till på det andra)


Är både spelet förstort och ingrepsbilden fel, får man lägga till shims på det kugghjul som har ingrepsbilden längst ut.

är spelet förlitet och ingrepsbilden fel, får man ta bort från det som har ingrepbilden längst in.

Du får absolut inte försöka får "0" spel, då kommer du att sabba något.....speciellt när maskinen blir driftsvarm.

:thummar: gott att någon som kan förklara lite bättre än mej svarade :grin: .
Jag hade nog vågat gå ner lite till i flankspel(0,30 0,40)med tanke på diametrarna ser ut att vara 100-150mm.
I videon ser det ut som om det är närmare 2mm i spel.
Jag hade nog undvikit fett på kuggarna och haft torra kugghjul för att få ett noggrant mått.

Keep up the good work :grin:
Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

DennisCA (trådstartaren)

#311 » 06:42:40, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte tänkt försöka få 0 spel, jag vet att det är något man inte gör. Jag är också medveten om att man justerar både spel och ingreppsbild med shimsen. Deckel själva specifierar ett spel på 0,07 - 0,12 mm. Jag tänker börja justera rent visuellt först och tills missljudet försvinner och spelet ser ditåt ut. Sen rengör jag dreven och kör med färg för finjustering. Sen får jag slutligen verifiera spelet.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#312 » 07:07:44, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA (trådstartaren)

#313 » 09:32:51, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen kom distansringarna! Otroligt vad länge det tog för dom att komma från Tyskland. Men nu har jag suttit och testat mig fram och dessa är de bästa mönstren jag fått. Men oljudet är helt oförändrat, ingenting jag gör spelar någon roll. Så jag hade väl fel får jag konstatera att oljudet kom från dessa kugghjul, borde ju höra nån sorts ändring i oljudet isåfall.

Jag tog bort det vertikala huvudet helt och startade maskinen och den hade oljud men inte lika högt, detta hade jag konstaterat förr att åmtinstone en del av ljudet kom från de raka kugghjulen som ligger längre bak. Men denna gång provade jag lägga lite belastning på hjulet med en läderbit och ljudet steg omedelbart till samma nivå som med det vertiakala huvudet monterat. Så jag kan väl konstatera att oljudet kommer från de raka kugghjulen, får leva med det tills jag kan göra ett nytt drev, då i brons. Ska också prova att lägga OPG, "Open gear lube" och se om det får ner oljudet. Det är något jag borde skaffa ändå till svarven som inte har något oljebad för spindeldockan.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/DFtuGf2h.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/e8owyGnh.jpg


Jag har inte kollat hur mycket spel jag har nu, men något finns det nog.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#314 » 06:35:37, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu installerat en ny oljepump för att centralisera smörjningen av X och Z leden. Med fördelaren kan jag styra vart oljan ska gå.

Bild

Den tredje tuben går här, jag har testat med självhäftande kabelkanal för att hålla den på plats. Ser ut att funka.

Bild

Ilördags så blev det premiär i liten skala. Tog de första skären med maskinen. Improviserad setup men mitt första projekt blir att fixa riktiga klämmor att hålla fast skruvstrycket med. Också beställt T-muttrar.

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#315 » 20:49:12, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avverkar lite större mängder nu. Har hållit på och ställt in diverse saker på maskinen och den uppför sig bättre.



Bild

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se