Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skavstål, var köpa?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#16 » 13:30:49, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAg har funderat kring radiusen på de lånade stålen, enligt det jag läst är den vanligaste radiusen och den som rekommenderas för nybörjare 60mm, även 20 och 40mm finns när man vill skrapa ännu finare och bara plocka av de höga punkterna på en nästan färdig skrapad yta. Jag mätte ett av stålen och det är förmodligen större än 120mm. Det krävs nog exceptionell muskelkontroll för att träffa på mitten med denna radie och inte kanterna som det gör för mig. Men jag vill inte gå och modifiera nån annans stål så detta gör det bara mera viktigt för mig att fixa min egen.

Bild
Originalets URL: https://c1.staticflickr.com/5/4858/45216356895_c9d20f38b9_c.jpg


Jag har märkt då jag läst diskussionerna på nätet att det har funnits två sorts läger kring radiusen, vissa har menat den ska vara rak eller nästan helt rak. Men denna synpunkt verkar ha förlorat nån gång i historien och alla jag sett som nu håller på med skavning förespråkar dessa radiuser, 20, 40, 60, 90, 120 och 140. Jag undrar om de största är tänkta för maskinellt skrapande och grovavverkning.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#17 » 13:33:53, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en PDF från Biax, från sidan 6 kan man se sådär grovt hur dom rekommenderar man skavar en yta
http://biax-germany.com/biax-wAssets/do ... ber-en.pdf
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mike.Erlandsson

#18 » 16:16:44, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

Mike.Erlandsson

#19 » 16:17:55, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

dc83

#20 » 12:48:32, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor radie grunt brett skär, liten radie djupt smalt skär

Som du redan märkt är det lätt att skära med hörnet när skäret är platt men man kan ju runda av dom lite.

Jag har fler skär än jag behöver om någon vill ha, brukar sälja dom för 150kr/st.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

heimlaga

#21 » 13:15:33, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Radien är litet i största laget på mina skavstål men jag har ingen diamanttrissa att slipa om dem med och att slipa om med diamantbryne tar en evighet. Om du vill får du gärna minska radien en aning så den närmar sig 100 eller 110 mm men eftersom jag har vant mig vid att skava såhär vill jag ha ganska stor radie.

Laakeripalvelu på cirkelvägen i Vasa säljer skavstål.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

DennisCA (trådstartaren)

#22 » 13:28:08, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte förra veckan av ryssarna efter jag läste på en annan sida att de ryska skavstålen lär ha riktigt bra kvalitét. Men ska ha det i åtanke. Jag kommer förmodligen vilja ha ett med större radie och ett med mindre.

Enligt Richard King ska man alltid gå ner till mindre radius mot slutet för att bryta upp större punkter till mindre och skava ner individuella höga punkter. Han delar ut en metallbit på sina kurser, i mitten är en 1-tums fyrkant som används för att se hur många PPI man har, alltså "punkter per inch". Det ska va runt 25 st. Upp till 40 kan man gå, sen blir det riktigt svårt att öka tätheten. På utsidan finns fyra olika vanliga radiusar för skavning.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

NiklasMotor

#23 » 01:10:11, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder dessa samt sandviks. Märker ingen skillnad rent kvalitétsmässigt.
https://www.hoffmann-group.com/SE/sv/ra ... a/p/837600
NiklasMotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:06, 13-09-2015
Ort: Blekinge / Kyrkhult
Sverige

MrCrankyface

#24 » 11:40:27, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Det ska va runt 25 st. Upp till 40 kan man gå, sen blir det riktigt svårt att öka tätheten. På utsidan finns fyra olika vanliga radiusar för skavning.

Lite offtopic kanske.
Tror även man behöver väga in 'storleken' på punkterna, kommer inte ihåg vad Richard K kallar det för men det är något procentuellt med hur stor del av ytan som faktiskt tar upp last(skillnaden mellan 25 små punkter och 25 lite större "fält") dock skall det vara lite balans här så du fortfarande har bra plats för en oljefilm i lågpunkterna.
Sen kan man gå ner lite i punkter om det är något som inte ska glida mot en annan yta, t.ex en gibb där ena sidan kommer ligga 'fast' och den andra kommer glida mot vad som nu rör sig. Då kan man klara sig med 10-15 på den ytan som är fast och gå upp mer på den ytan som ska glida för att få längre livslängd.
Jag har förstått det som att man börjar med större radius och mer tryck för att grovavverka och nå planhet fortare, sen börjar man gå ner i radie för finarbetet, dock tycker jag det är lätt att råka gå för djupt med liten radie, man får ha lite känsla. :mrgreen:
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

DennisCA (trådstartaren)

#25 » 11:09:11, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag satt ihop en provisorisk slip för hårdmetall. Negativ 5 graders vinkel. Ska väl förfina designen sen nån gång...

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se