Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Rosenfors bruk AB svarv RS-20 från 1950. Behöver hjälp och input inför köp!

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 20:01:37, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Glad hobbymaskinist från Skåne här!

Har fått koll på en Rs-20 från Aktiebolaget rosenfors bruk. tillv.år 1950.

Det känns som en lite stor maskin för mig men får den billigt. Den går igång o så som den Ska. Det enda som oroar mig var en spak som inte funka som jag TROR är "för manövrering av lamellkoppling i spindellådan".

Snubben sa att de va nåt med frikoppling och med och om man ska använda den för gängning. Han skulle på semester så inte tid att fråga så mycket om den just då. Men är detta nåt som är lätt att laga? Eller nåt man kan klara sig utan?

Sen var där även ett extra tillbehör till den som satt fast på den. En en fyrkantig elektrisk sifferpanel med display (tror jag), typ 20x20cm, som han så funkat innan transporten men han trodde nån givare pajjat under vägen. Nån som vet vad detta är och om givare är lätt att laga? Går det att få tag på reservdelar?

Själv ska jag mest använda svarven till mindre projekt. Säg att jag inte ska svara stycken större än 150mm brett och 800mm långt. Om ens så stor, kanske bara 100mm x 500mm.

Men jag får denna för ett hyfsat pris samt hjälp med att få hem den. Är detta nåt jag borde satsa på eller gå nåt lite mindre? Om nån vet nån mindre metallsvarv till salu som inte kostar en mindre förmögenhet.

All info medtagen med glädje! Fickstpor hjälp med min Arboga pelarborr så hoppas på samma nu!

Mvh Fredrik
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



Mattias Petterson

#2 » 20:30:52, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hittat trådarna här på maskinisten?
Verkar kompetent men stor.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Göran Ekman

#3 » 21:07:57, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns något som heter downloads du hittar det i den orangalisten långt upp på sidan där finns det en instruktionsbok till den svarven, om någon kan ordna en länk vore det vackert.
Allmänt tror jag man anser att Rosenfors var bra maskiner . Om storleken kan man säga som så , att det man kan svarva något litet på en stor svarv men inte svarva något stort i en liten svarv . Mindre svarvar verkar vara dyrare än stora svarvar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

kingfreddie (trådstartaren)

#4 » 18:51:15, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hitta en instruktionsbok som handla om oljeskifte och vad de olik spakarna gjorde.

Om det finns En mer utförlig instruktionsbok att ladda ner skulle jag bli evigt tacksam!!!

Om d e där nå som äger en rs-20 och använder den skulle jag bli tacksam för kontakt. För de känns som jag kommer nehöva en del hjälp. Självklart kommer jag kompensera om det är något dom tar tid från som du ej har.

Skulle bara Vara så underbart att få en gammal 50tals svarv tillbaka till livet. Som sagt då kör den men nåt litet fel dom jag har mindre koll på. Killen e hemma i början på nya året och få ska ja ta foto samt fråga ut mer exakt vad som ej funka.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se