Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

modig 190hf spindelkona

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

J.hjelm (trådstartaren)

#1 » 13:50:08, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en modig 190hf och undrar om det är någon invändig kona i spindeln på den? är sugen på en collet chuck men det kanske är bättre att montera den på en chuckplatta?
Mvh Johan
J.hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:41, 08-01-2017
Ort: Vaggeryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF
Myford super 7
prema 03 kipphyvel
meba bandsåg



pevet

#2 » 14:47:29, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl mycket troligt att det finns en invändig kona på maskinspindeln. Vad visar manualen ?

Men jag tycker inte det är speciellt smidigt att använda den för en hylschuck. Antar att du redan har en vanlig 3-backchuck. Det blir en del jobb varje gång du ska byta mellan att köra 3-backchuck och hylschuck. Dessutom kan det hända att du får svårt att nå in med verktygen ända in mot spindelnosen beroende på hur rörelseområdet ligger i förhållande till spindelnosen

Ska man bara spänna in korta bitar i en hylschuck så är det mycket smidigare att använda en hylschuck med cylindriskt fäste och bara spänna upp den i 3-backchucken när den ska användas

Finns lite olika varianter att välja på. Vilka diametrar vill du spänna med hylsor ?
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

J.hjelm (trådstartaren)

#3 » 18:34:16, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det framgår inte vad jag kan se i manualen vad det är för kona tyvär! jag har tittat lite på c5 chuckar på ebay, dom verkar prisvärda tänkte att man kunde skjuta in hylschucken när svarvschucken är monterad men det kanske är en dålig idéer! Det är ju rätt smidigt att montera av svarvschucken och ha hylschucken monterad på en chuckplatta med L00 kona. jag vill helst ha hylschucken monterad direkt i spindeln utan att spänna den i svarvchucken
J.hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:41, 08-01-2017
Ort: Vaggeryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF
Myford super 7
prema 03 kipphyvel
meba bandsåg

Mattias Petterson

#4 » 20:16:57, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker starkt att du har en mk5 kona, det har jag på min örnsvarv av motsvarande storlek med L00 spindelnos
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

pevet

#5 » 20:27:23, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vill du inte spänna i chucken ?. För dålig chuck som kastar för mycket ?

Om du svarvar in mjuka backar blir det nog rätt bra ändå

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

J.hjelm (trådstartaren)

#6 » 11:16:47, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kastar o kastar, vore bara smidigt att slippa klocka upp den varje gång man behöver hylschucken
J.hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:41, 08-01-2017
Ort: Vaggeryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF
Myford super 7
prema 03 kipphyvel
meba bandsåg

pevet

#7 » 14:19:51, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet i och för sig inte vilken 3-backchuck du har och hur tilltänkt hylschuck ser ut i bakänden

Men om man utgår från hur man jobbar i en styrd svarv där man har mjuka backar insvarvade efter diametern på en slipad eller svarvad centrerad yta man ska spänna på så är det ju bara att trycka på knappen efter man bytt till dom mjuka insvarvade backarna och spännt fast

Bör det inte kunna fungera på samma sätt med en manuell centrerande chuck i en manuell svarv förutsatt att man har tillgång till mjuka backar ?. Eller tänker jag fel ?
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

J.hjelm (trådstartaren)

#8 » 15:11:57, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, det är klart men jag har ju tyvär inga mjuka backar, jag kör med vad jag tror är originalchuck med l00 kona bearbetad direkt på chuckkroppen
J.hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:41, 08-01-2017
Ort: Vaggeryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF
Myford super 7
prema 03 kipphyvel
meba bandsåg

pevet

#9 » 15:49:36, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Hur ser "chuckplattan" du nämner ut ?. Så det inte blir en begreppsförvirring
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

J.hjelm (trådstartaren)

#10 » 18:06:56, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, alltså det heter nog chuckfläns nu när jag tänker efter. en sådan man montera svarvchuck på fast istället för svarvchucken så monterar man en hylschuck
Bild
J.hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:41, 08-01-2017
Ort: Vaggeryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF
Myford super 7
prema 03 kipphyvel
meba bandsåg

pevet

#11 » 11:29:20, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

God fortsättning :razz: . Nu förstår jag vad du menar. Såg någonting annat framför mig när det stod chuckplatta

Googlade lite och såg att samma chuck går att köpa med helt cylindrisk kropp diam. 3" för att spänna i chuckbackar. Tycker fortfarande att det är den smidigaste lösningen om man bara då och då vill använda hylschuck

Men går inte det att lösa så är lösningen med en standard 5c hylschuck och chuckfläns också bra. Det blir ju helt klart den stabilaste lösningen i alla fall

Tänk bara på att om du ska köra annat än korta färdigkapade bitar så måste du ha reduceringsrör i maskinspindeln med innerdiameter strax över stångdiameter. Annars kan det hända tråkiga saker
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se