Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp mig bestämma mitt nästa köp! (Svarv/fräs)

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 14:33:24, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inför mitt nästa n
Köp till min maskinpark. Mitt förra var en Arboga pelarborr E100S som jag är extremt nöjd med.

Det jag fattas till min maskinpark är fräs och svarv. För att ge lite info så kommer jag inte använda det till några större saker. Säg att diametern på svarvämnen är max 100mm och 400-500mm i längd. Fräsarbeten kommer nog vara ett max 20mm ner i ämnet skulle jag tro och själva ämnet inte större än vad jag använder i svarven.

Det som är viktigt däremot är att jag kan svarva/fräsa hårt stål.

Mina funderingar är väl de här:

1. Kan man köpa ett koordinatorbord och använda min pelarborr till fräs. Jag vet många säger detta är en bit no-no men då jag inte ska göra det i industriell skala utan mest för en del hobbyprojekt kanske den kan klara de om man kör försiktigt. Arbogamasinerna är ju byggda som tanks.

2. Jag har sett kombinerade svarv och fräsmaskiner på globaltools för ca 30k. Men de ser ganska klena ut. Är de värda köpet eller är de bara skräp?

3. Jag har fått erbjudande om att köpa storebro örn svarv vilket verkar vara en fan så mycket mer stabil grej. Är det bättre att köpa en sån än de här kombinerade grejerna som globaltools säljer?

Skulle uppskatta all hjälp då jag är nybörjare när de gäller metallbearbetning.

Sen kan jag tillägga om någon i Skåne vill bli av med något ja söker skicka gärna ett PM!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



kingfreddie (trådstartaren)

#2 » 16:14:02, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad rekommenderar ni mellan en Blomqvist Mod bs 600
Och en storebro bruk örn gk185/12 ?

Har möjlighet att köpa båda men ingen aning vilken jag ska gå på?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Hidsmekolek

#3 » 16:46:40, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort svar, koordinatbord är bra till att sätta ut hål, men fräsa i en Arboga, mnja.. Svårt att få morsekonan att "hålla taget" vid sidobelastning... Jag hade nog valt Örnsvarven, men absolut inget ont om Blomqvist.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#4 » 17:46:56, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kingfreddie skrev:Vad rekommenderar ni mellan en Blomqvist Mod bs 600
Och en storebro bruk örn gk185/12 ?

Har möjlighet att köpa båda men ingen aning vilken jag ska gå på?

Har du möjlighet att köpa båda så är det ju lätt, köp båda!
Har själv både motsvarande örn och blomqvist ... de kompletterar varandra bra :thummar:
Om du prompt måste välja så ta örnen, lättare att köra litet i en stor svarv än tvärtom. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Christian.Sundström

#5 » 22:09:32, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kingfreddie skrev:Vad rekommenderar ni mellan en Blomqvist Mod bs 600
Och en storebro bruk örn gk185/12 ?

Har möjlighet att köpa båda men ingen aning vilken jag ska gå på?


Blomqvisten är guddomligt bra med tanke på storlek o vikt.

Dvs går att flyta i en kombi ensam. Kräver inget betonggolv o går att ta i trappor enkelt.

Har du plats och möjlighet att transportera hem en större svarv, gör det istället.
"Trying is the first step towards failure"

2 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

kingfreddie (trådstartaren)

#6 » 23:31:28, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu u blir jag osäker. Örnen väger 900-1000kg, betonggolv har jag iofs men att flytta hem den kommer ju bli ett projekt.

Som jag sagt kommer jag inte arbeta med ämnen större än 100mm diameter och 500mm långt. Det enda jag är orolig för är i så fall att Blomquist ska vara för svag. Jag kommer arbeta i hårt stål så maskinen måste klara det.

Och båda har jag inte plats med. Speciellt inte med tanke på att det verkar som jag behöver en fräs också.

Vad tycker ni om de kombinerade svarv-fräsarna man kan hitta på globaltools för ca 25-35k. Är detta nåt att satsa på?

Mitt intryck är att de är extremt klena och verkar mer för att arbeta med mjuka metaller som silver/mässing/etc än stål.

Är det nån som har erfarenhet av dem?

Vet nån vad en gammal fräs från 50-70talet kostar på begagnat marknaden?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#7 » 23:38:36, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian.Sundström skrev:
kingfreddie skrev:Vad rekommenderar ni mellan en Blomqvist Mod bs 600
Och en storebro bruk örn gk185/12 ?

Har möjlighet att köpa båda men ingen aning vilken jag ska gå på?


Blomqvisten är guddomligt bra med tanke på storlek o vikt.

Dvs går att flyta i en kombi ensam. Kräver inget betonggolv o går att ta i trappor enkelt.

Har du plats och möjlighet att transportera hem en större svarv, gör det istället.


Har du själv kört med en sån svarv? Hur pass stark är den? Kan man köra hårda stålämne i den utan den lackar ur? Jag ska ju inte svarva jättestora grejer men jag vill ju att den klarar samma saker som örnen. Samt att den kan än ta 100mm i dia och 500mm långt ämne.

Problemet ja har är att båda maskinerna är 40-60 mil bort så jag kan inte åka dit bara för o kolla utan måste veta så mycket som möjligt innan.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#8 » 23:44:13, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten en sak till! Jag är nybörjare på svarvar. Därför undrar jag om ni experter kan berätta för mig vilka tillbehör som är ett måste,eller så gott som pga priset och svårigheten att få tag i de om de fattas, att de finns med bland tillbehören till svarven.

Om ni har en bild på tillbehöret ni menar så uppskattar ja de annars googlar ja fram de själv.

Svarvarna är som sagt storbro bruk örn gk 185/12 Samt Blomqvist mod bs 600.

Tack på förhand!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Mattias Petterson

#9 » 23:59:15, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte svarva 100mm diameter, 500 mm långt i min blomqvist, det går säkert men det känns för stort/ tungt.. blomqvisten finns också med olika styrkor på motorn, den klenare på 0,33 kW. .. väldigt trött men det är ju lätt att byta om man vill.
Du kan dessutom avverka mycket mer i varje tag med örnen.
Du bör få med 3 backschuck med både in och utvändiga backar, 4 backskiva, fast stöddocka, medlöpande stöddocka, stålhållare och alla drev för olika gängstigningar!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kingfreddie (trådstartaren)

#10 » 12:54:17, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Jag skulle inte svarva 100mm diameter, 500 mm långt i min blomqvist, det går säkert men det känns för stort/ tungt.. blomqvisten finns också med olika styrkor på motorn, den klenare på 0,33 kW. .. väldigt trött men det är ju lätt att byta om man vill.
Du kan dessutom avverka mycket mer i varje tag med örnen.
Du bör få med 3 backschuck med både in och utvändiga backar, 4 backskiva, fast stöddocka, medlöpande stöddocka, stålhållare och alla drev för olika gängstigningar!


Som nybörjare när de gäller svarvar undrar jag om du kan förklara för mig vad drev för olika gängstigningar betyder?

Jag har en Arboga pelarborr och då ändrar man hastighet genom att byta drev , är det nåt liknande på gamla svarvar?

Jag såg nån svarv som hade remmar som man flyttade mellan olika hjul, som en fläkrtrem på bil ungefär. Men de känns som väldigt dålig konstruktion jämfört med drev. Remdrivna pelarborr är ju kraftigt underlägsna de med drev så borde ju vara samma.

Förlåt för alla frågor men är som sagt grön som gräs nr de gäller svarvar.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#11 » 13:15:19, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har även fått ett erbjudande på denna munktell svarven. Nån som vet mer exakt va de är och hur den står sig emot de andra svarvarna jag nämnt? (Örnen och blomqvist)
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Hidsmekolek

#12 » 14:51:26, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Munktells svarvar är mycket stadiga prylar, men ganska låga varvtal och ofta glidlagrad spindel.
Som det låter på dina önskemål är nog örnen det du kommer att bli nöjd med..
Gängning i svarv.. Äldre maskiner kan sakna inbyggd växellåda (nortonlåda) till gängstigning/matningshastighet,
då måste man ha en drevsats för att kunna få till alla utväxlingar för gängskärning. Kan vara 15-20 olika drev.
Örnen behöver man nog bara flytta runt drev för att byta mellan tum och millimeterstigning.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Christian.Sundström

#13 » 22:51:21, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du med hårdstål menar riktigt svårbearbetade stål så är inte Blomqvisten särskilt lämpligt (och inte nån annan maskin heller under tonnet).

Går går det, men inte lämpligt. Är mera gjort för modellverksamhet.

Kombimaskinrna är allmänt klena o också enbart för modellverksamhet med begränsat utrymme.

Men har du begränsningar så det enbart går att ha en Blomqvist eller liknande, ja, då går det!

Jag håller tex på o bygga en verkstad, såfort den är färdig så ska jag leta upp en köping S10 istället. Vill kunna ta grova skär! Då blir Blomqvisten enbart för pilljobb.
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, Öset Jönsson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se