Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Planslip bänkmodell

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

KalleL (trådstartaren)

#1 » 21:43:31, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!



Jag kom över denna lilla planslipmaskin för bänkmontage för ett tag sedan och har sedan dess både försökt att hitta info om den samt putsa upp den lite för att få igång den.

Bild
Bild




En av anledningarna till att den fick min uppmärksamhet var att jag tidigare hade sett den i en av Tekno´s gamla handböcker för metallindustri.

Bild
Bild



Bild

På en plåt står det RAMIT AB FR. Ramström
Någon som känner igen den? eller har en liknande?



Hur som helst började jag med att koppla in den och köra igång motorn för att lyssna på lagren osv.
De lät inget vidare, så jag tänkte att jag byter dem och samtidigt plockar isär den och putsar lite rost.

Bild
Bild


Det jag inte riktigt blir klok på och där jag är nu handlar om just motorn och hur ursprungs konstruktionen har sett ut.

Det finns nämligen en finjustering på motorn där man genom att vrida en graderad hylsa kan sänka rotorn max 2 mm.

Rotorn var uppsatt med två vanliga spårkullager ett upptill i hylsan och ett nertill på rotoraxeln. Det verkade som att det nedre var "flytande" och det i hylsan var fastspänt med en fjäder(?!).
Hylsan är gängad och nedskruvad i den övre "motorkåpan". Den har även ett spår med en slags radiell fjäder av något slag. Rotoraxeln var även förlängd.

När jag körde igång den vibrerar den så pass att hylsan snurrar med...inte mycket till finjustering där.


Bild
på bilder ser man alla delar för finjusteringen av rotorn. Där ser man en ny förlängning som jag gjorde i hopp om att kunna använda ett dubbelradig vinkelkontaktlager för att minska på det axiella glapp som finns i spårkullager och kunna ta upp de axiella belastningarna lite bättre.


Bild
Hylsan med en ring för infästning

Bild
Förlängningen på rotorn

Bild
vänstergängad M8 spårskruv :ohnej:

Bild
I hylsan satt ett spårkullager med en fjäder på

Bild
Principskiss på hur det såg ut när jag plockade isär motorn


Det jag undrar är hur orginalkonstruktionen kan ha sett ut med lager och dyl. Hur är det tänkt att den ska fungera? För inte kan väl detta vara orginal? Varför en fjäder? Varför en förlängning? Någon som har en ide?


Mvh
Kalle

2 personer gillar det här inlägget.
KalleL
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:38, 28-01-2017
Ort: Stockholm
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 22:07:27, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn ser ut som en Asea från 1930-40-talet. Kan det tänkas att maskintillverkaren har köpt in en standardmotor och sedan modifierat den för just den här tillämpningen? Och under årens lopp är det väl inte helt omöjligt att någon mindre lyckad modifiering har gjorts i efterhand.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

KalleL (trådstartaren)

#3 » 22:03:24, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teknos boken är ifrån 1958.

Visst är det en Asea motor!

Bild

Det låter troligt det du säger att maskintillverkaren köpt en standardmotor och modifierat den.

Frågan är hur jag kan modifiera den för att få den att funka bättre. Tror jag skulle försöka placera den där fjädern under hylsan, tryckande uppåt, för att eliminera glappet i gängorna sen spänna in ett dubbelradigt vinkelkontaktlager stumt i hylsan.

Tänkte ett tag om jag skulle köpa en ny motor och göra/köpa någon slags slid som den sitter på samt en justeringsskruv.

Kalle
KalleL
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:38, 28-01-2017
Ort: Stockholm
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nimrod_pro och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se