Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Origo verkstadspress - hydraultätningar?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

w9816 (trådstartaren)

#1 » 09:53:01, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför kan man inte bara köpa nya, fungerande saker? :huh:

Bild

Drog hem detta projekt. Cylinder/pump till en Origo 20 tons press. Skitigt och eländigt, men borde gå att rädda tänkte jag. Stötte dock på patrull vad gäller tätningen till den större pumpkolven.

Bild

Originalet hade ID 12mm, OD 28mm. Fanns inte på min lokala hydraulbutik, men de hade en med ID 10mm så jag tog den och modifierade kolven därefter. Men, men. Vid montering smulades tätningen sönder, har aldrig sett nåt liknande. Urgammalt lager? Tillbaks till butiken och de kunde inte erbjuda nåt annat än pengarna tillbaka.

Fråga: vet nån var man kunde hitta en 10/28 tätning? Verkar vara ovanlig storlek. Annars blir det att modifiera lite till så att jag kan använda en tätning med större innerdiameter, t ex 14/28 tycks vanligare.
w9816
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:54, 30-04-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 10:57:30, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för oljetryck i den där samt vad är tätningarna specade för?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

w9816 (trådstartaren)

#3 » 11:20:17, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad är det för oljetryck i den där samt vad är tätningarna specade för?


Torde ligga på 80, kanske 100 bar max. För att utveckla lite: jag köpte tre olika tätningar, två i blå polyuretan (antar jag) som gick att montera utan problem men den tredje i nåt ljusbrunt material (samma som originalet) sprack sönder helt vid montering. PU-tätningar ska väl hålla betydligt mer än 100 bar men exakt vet jag inte.

Hittade i Sverulls katalog en 12x28x9 UNP 1501202809 som kunde ha funkat före jag modifierade kolven, går förstås att modifiera den en gång till som sagt.. :ohnej:
w9816
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:54, 30-04-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se