Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Torshälla svarv skalor

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

valberga

#16 » 20:43:22, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

emilar3 skrev:Ang olja i växellåda så ringde jag och frågade storebro mashine tools och han sa vanlig hydraulolja så det fick bli handel 46 okq8.
Och till gejdrarna så fanns gejderolja okq8 Wagner NS 68.
Det kör jag med i alla fall. Köpte olja från swedol.
Lycka till


Nja vanlig hydralolja skulle jag nog inte vilja ha i lådan. Lådan är ju full av div drev o lager och för att gå tyst o med en oljefilm mellan dreven, så tycker jag att man bör ha kombiolja eller motorolja.
Hypoidolja är ju ett annat alternativ, som man har i drev med sneda belastande kugghjul. Men svarven har ju rätt "råa" drev.

Men tack för svaret.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



redheat

#17 » 06:25:20, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

har för mig att jag hällde i 80 /90 olja GL 1 , i min Torshälla
eftersom det kan vara rödmetaller i , så skulle det vara GL 1
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

Stefan1972

#18 » 08:55:20, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

emilar3 skrev:Nej jag fick inga drev till svarven. Ska försöka ta kontakt med TKM service Ang om dom har något ligger på hyllan. :grin:


drev är nåt som många ggr saknas och brukar vara hårdvaluta..........ett par nya drev kan många ggr kosta mer än hela maskinen. Så det brukar löna sig att leta maskin som är komplett än att tycka att man kan komplettera senare.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

emilar3 (trådstartaren)

#19 » 18:53:26, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat med Bengt på tkm idag och han sa att det jag hade var en skolsvarv. Men jag har bara 2 alternativ antingen A-B men för mm gängning så skulle spakläge C också finnas med men det gör det inte. Vissa har utrustats så pga billigare pris samt enligt honom att det var för invecklat då enligt skolnämden med gängning på det viset. Skulle bli dyrt att bygga om men jag klarar mig ändå nu i allafall. man vet till nästa gång vad man ska titta om :grin:
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: paulrisberg och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se