Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ännu en StenHöj DS2 med problem

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

TomasLarsson (trådstartaren)

#1 » 20:30:14, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en nybliven (o)lycklig ägare till en Stenhöj DS2 , 2Ton typ 630 från 1976.

Efter lite montagestrul så fick jag den att fungera, går problemfritt att obelastad köra upp och ned.
Säkerhetswire mm fungerar som den skall.
Dock, om man belastar den med en bil, så låser sig slavpelaren och blir fullständigt orubblig, när man kört upp liften till ca 50%.
Blev lite jobbigt att få ned bilen. (domkraft och sänka en bit, nytt domkraftstag, etc)

Har undersökt den, och märker inget som helst glapp i kulmuttrarna, avståndet mellan dem är runt 25mm, Inställt genom att lyfta på oket och vrida på muttrarna så de passar in i okets styrning.

Problemen är egentligen två:
Det första, varför låser sig slavpelaren när den är belastad.

Nästa fråga är, låsklacken som tittar ut i nedersta läget, hur skall den egentligen fungera, som jag tolkat det skall den på något sätt påverkas av den V-formade plåtbiten på säkerhetsmuttern, men den låser onekligen när man kör oken i botten (löst med en en bit 2"2 för tillfället).
Dock vill jag om möjligt ha funktionen riktig.

Någon här som har Ideer?
TomasLarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:49:42, 16-04-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 22:45:21, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit, Tomas!
Det första, och då menar jag det absolut första, som du ska göra är att plocka bort säkerhetsspärrarna. Hoppar de in vid fel tillfälle och du är ouppmärksam så kan du skrota lyften! Har hänt mer än en sådan. :huh:
Funktionen är tänkt att vara som följande:
Kroken är fjäderbelastad utåt. På kroken sitter en liten spärr som, när kroken trycks inåt, faller ner och låser kroken i "öppet" läge. På säkerhetsmuttern sitter en V-formad tunga rakt under krokens spärr. Så länge avståndet mellan lyft- och säkerhetsmuttrarna är korrekt kommer inte tungan åt spärren, men om lyftmuttern pajar och faller ner på säkerhetsmuttern så lyfts spärren och kroken fjädrar ut. När man hissar ner i botten kommer kroken ut i ett låshål och förhindrar att lyften används mer. Problemet är om spärren släpper trots att det inte är något fel på lyften så kan man försöka lyfta när spärren har låst, och detta är mycket obra.

Jag vet inte vad som gör att pelaren låser sig, men det är inte några jätteavancerade konstruktioner. Föst och främst, är skruven låst mot muttrarna så den inte går att rubba, eller är det någon annan stans? Koppla loss kedjan i bottenbalken och känn om det går att dra runt skruven. Om du inte vill ha en bil på lyften när du experimenterar så kan du kanske ställa upp en IBC-container fylld med vatten. Går allt åt skogen kan man tappa ur vattnet och lyfta ner containern för hand.
Jag gissar alltså på att det är något fel på antingen skruven eller muttrarna, eventuellt båda. Men det kan vara lagren som skruven hänger i, kedjetransmissionen i balken, lagerfel i lyftoket som kärvar vid belastning osv. Försök ringa in vilken del som kärvar så hittar du felet.

Lycka till, och glöm inte att rapportera här hur det går.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1

#3 » 06:41:18, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas, kan du nån bild eller två? (så vi andra ser och förstår också...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se