Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Spännhylsor till gammal Åsbrink-svarv

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

misterstarshine.tobbe (trådstartaren)

#1 » 23:55:07, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.


Jag har en Åsbrink-svarv av typen "BS II".

http://www.asbrinks.info/bilder/banksvarv-1940-talet-2.jpg

Dock saknar jag spännhylsorna till den. Är det någon som vet vilken typ av spännhylsor som skulle kunna passa till den? Jag har kvar hållaren till spännhylsorna och den har invändiga gängor med en stigning som är ungefär 1mm. Gängans innerdiameter verkar vara runt 15mm. Jag lyckas inte så bra mäta med gängmätaren på invändiga gängor. Spännhylsornas gängor är följdaktligen utvändiga och verkar ha en ytterdiameter på ungefär 16mm samt en stigning på runt 1mm. Inga andra gängor på svarven är metriska så det skulle lika gärna kunna vara en 5/8" fingänga på spännhylsorna.

Jag vet att spännhylsorna även passade till min fräsmaskin som är av märket Högboholms Mekaniska.

https://images.auctionet.com/uploads/item_523071_664c49a903.JPG

Spännhylsorna kom bort i transporten av maskinerna. I övrigt har jag allt som behövs till maskinerna.

Tack på förhand.


/Tobbe
misterstarshine.tobbe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:38, 12-05-2019
Ort: Haninge, Stockholms län
Sverige



anders.olsen

#2 » 07:24:33, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Gissar att det kan vara samma som till Blomqvist-svarvarna, i så fall är det MK3

Har sett sådana till salu på Blocket/Tradera några gånger (på 10 år) men dom brukar bli dyra.
Finns "standard" för dragstång men då kan man ju inte sticka igenom långa stänger
https://www.chronos.ltd.uk/cgi-bin/sh00 ... l#a7610864

Jag har tänkt svarva till en adapter för ER-hylsor att sätta där chucken gängas på.
Upptäckte precis att det finns att köpa färdigt:
https://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Lat ... llets.html

För fräsen borde väl en motsvarande för MK3 funka men tar förståss plats jämfört med hylsor direkt i spindeln
https://www.chronos.ltd.uk/cgi-bin/sh00 ... a410110151

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

X-IL

#3 » 08:08:52, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt lathes.co.uk så kan det vara 3C eller W16.5-hylsor. Ska se om jag kan hitta en mailkonversation jag hade med en säljare av en Högbofräs förut.

EDIT: Hittade mer info på nätet att 3C och W16.5 är samma sak. Och tydligen har OTDTools kunnat få fram 3C-hylsor tidigare iaf.
EDIT2: 3C stämmer också med vad motsvarande svarvstorlek (SouthBend 9) använder. Jag hade tyvärr inga hylsor till min Åsbrink när jag hade den, men har för mig att spindeln har en MK3-kona, och då kan du också köpa den typ som Anders Olsen länkar, men då får du göra en ny dragstång (rör). MK3-konor bör också kunna gå upp till lite större diametrar.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

misterstarshine.tobbe (trådstartaren)

#4 » 13:31:10, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo 3C hylsorna verkar stämma eftersom det står att det ska vara 26 gängor per tum vilket ligger väldigt nära 1mm stigning. Ska göra några fler noggranna mätningar innan jag beställer något.

Stort tack för hjälpen!
misterstarshine.tobbe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:38, 12-05-2019
Ort: Haninge, Stockholms län
Sverige

misterstarshine.tobbe (trådstartaren)

#5 » 00:05:01, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte lätt att hitta 3C hylsor och billigt blev det inte heller. Jag gjorde en egen omvandlare från MK3 till 3C eftersom även omvandlaren var fruktansvärt dyr. Jag har indikerat med indikatorklocka och konstaterat att konan i spindeldockan är perfekt. En smart grej jag såg på en YouTube video var att man kan använda indikatorn för att ställa in vinkeln för konan vilket skulle bli väldigt svårt att göra på gradskivan eftersom vinkeln är 1.4377°. Tyvärr verkar det ändå inte som om den hemgjorda omvandlaren är perfekt. Den måste sitta i samma läge som den gjorde när hålet svarvades annars avviker centreringen med 5 hundradelar. Jag har markerat ut läget med en märkpenna. När jag använder hylsorna då omvandlaren sitter i rätt läge så stämmer det på hundradelen varvet runt. Jag funderar på att göra mellanhylsor för metriska mått. Borde fungera med mässig till exempel.

IMG_20190616_224804.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
misterstarshine.tobbe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:38, 12-05-2019
Ort: Haninge, Stockholms län
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se