Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Blivit med svarv! Boxford vsl 500

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

magirus

#16 » 23:33:47, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus
 



tomasbjork (trådstartaren)

#17 » 18:20:11, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hunnit svarva en hel del nu och gillar verkligen svarven. Nu senast gjorde jag en solid verktygshållare som verkligen förbättrade avstickningen. Jag kan fortfarande byta om jag måste ställa skäret i någon vinkel. Jag har inte provat gänga något än med den men ska testa. Har annars bara kört med toppsliden ställd 30 grader och det fungerar ju kanon.

Jag gjorde hållaren av en bit 100mm mysteriestål som jag svarvade en tapp på för att passa ner i originalfästet. Sen borrade och gängade jag 3 hål i tvärsliden och bultade fast den.

Ovansidan gängade jag en invändig m18 och en m18/m16 pinnbult tillverkades som försänktes ned i klumpen med presspassning. Midjan på pinnbulten är glappfri i verktygshållaren.

Se tog jag en stump från 100mm stången och sågade ut en vinkel som skruvades och försågs med styrpinnar ned i klumpen. Från sidorna monterade jag 2 stoppskruvar som förspänner verktygshållaren och förhoppningsvis håller den stum. Sen klockades verktygshållaren in parallellt och i vinkel med bädden.

Ett plus blev att jag nu kan använda monsterstål, 16mm (...), då dom innan var några mm över centrum i lägsta läget. Detta löstes genom att göra den nya 3mm lägre.

Överlag väldigt nöjd med svarven. En perfekt storlek för hobbyverkstaden.

Bilder kommer senare. Telefonen vill inte ldadda upp dom
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tomasbjork (trådstartaren)

#18 » 18:00:51, 24-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tomasbjork (trådstartaren)

#19 » 18:03:02, 24-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tomasbjork (trådstartaren)

#20 » 18:04:36, 24-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom ett gäng bilder. Efter detta har jag hunnit snygga till vinkeln som låser verktygshållaren. Drog bara av den med slipskivan.

1 person gillar det här inlägget.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se