anders.olsen skrev:Det finns en annan svarv som är väldigt lik Blomqvist, "Boxford"
Rätt lätt att hitta delar till dom i England, ebay.co.uk exempelvis, gäller väl att passa på innan Brexit!
Ska omedelbart kolla.
Det visade sig att två tänder på kugghjulet som driver lågväxeln var av. På det motsvarande mindre hjulet på lågväxeln var en kugg av. Ska försöka svetsa det hela i dag och se om man kan fräsa ut nya kuggar.
anders.olsen skrev:Vad gäller att lossa chucken har jag alltid gjort det med bakväxeln ilagd men det kanske är lurigt då?
Drar iofs aldrig åt särskilt hårt, byter ofta så hålla på med brädor som kläms känns inte som ett alternativ.
Oljefiltergrejor brukar ju vara rätt flexiga, känns mer som chucken behöver en "knyck" för att lossna men ska absolut prova!
Jag tyckte det såg ut som en bra idé med att klämma fast på baksidan där spindelaxeln kommer ut. Jag tänker bygga en motsvarande fast i järn. Alternativet är kanske att bygga in en spindellåsning där på baksidan? Kan vara något att fundera på...
anders.olsen skrev:Om man köper en VFD/frekvensare/frekvensomvandlare av lämplig modell kan man både köra sin svarv på enfas och ställa startmomentet så lågt att det inte gör något om man glömmer bakväxeln i spärrat läge, dessutom behöver man varken använda bakväxel eller flytta remmar särskilt ofta.
Brukar gå att hitta på Tradera eller ebay för rimliga pengar, dom är inte jättedyra nya heller längre.
/AO
Beställde i går en frekvensomriktare till svarven. Eftersom jag bara har enfas i garaget så behöver jag det för att hålla nere strömmen. Ska bli skoj att testa...