Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Frekvensstyra min gamla örn

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Raukman (trådstartaren)

#1 » 21:03:37, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis fått in min ”nya” örnsvarv i verkstan, håller på o rekondar den o putsar gör den fiiiin. Eller, finare i allafall...
Kom av en händelse även över en frekvensare! Funderar på å använda den till örnen.
Är det nån annan som frekvensstyrt en örn med original 2 fartsmotor? Hur har ni gjort med inkoppling? O inställning av motordata i frekvensaren?
Frekvensaren i fråga är en Altivar 31.

Mvh Peder
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 21:31:38, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går i samma tankar med min örnsvarv. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Rubert

#3 » 22:46:27, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört min örnsvarv med frekvensomriktare i många år.
Omriktaren och motorn måste passa ihop är det gäller spänning och ström.
För att ställa in parametrarna så är nog tillgång till en manual bra om du inte har erfarenhet av frekvensomriktare sedan tidigare.
Viktigt är att max frekvens och max ström är anpassade till motorn.
Om omriktaren har elektronisk bromsfunktion och den ska användas så är det viktigt att bromstid inte är för lång och bromsström inte är för hög.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Raukman (trådstartaren)

#4 » 08:43:33, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog hittat en manual till den. Den ska fungera bra till denna motor i fråga om spänning o ström.
Jag jobbar visserligen en del med frekvensare, men dom är i regel färdigkonfigurerade när jag får dom!
Använder du broms på din?
Kör du med original dahlandermotor? Är du bara inkopplad på hög fart eller?
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rubert

#5 » 09:35:00, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min svarv är i originalutförande när det gäller det gäller den elektriska installationen, tvåhastighet med fram/back.
Jag har en mekanisk omkopplare på ingående matning så jag kan välja matning från frekvensomriktaren eller som reserv direkt från nätet.
Jag kör normalt i läge "låg" vid normala jobb med växellådan i läge1300 r/m och 81? r/m när jag gängar.
När jag kör med låg frekvens ut från omriktaren längre tid så måste jag hålla koll på motorns temperatur, den osar lite som varning.
En kylfläkt på motorn skulle nog inte vara helt fel.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Raukman (trådstartaren)

#6 » 11:43:06, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, låter bra. Jag har en bypassomkopplare inbyggt i omriktarens låda(med kontaktorer). Hur ställde du in Max ström då? Den drar ju olika på hög o lagfart. Vad har du satt som högsta frekvens? Min är ju lite äldre så jag har ju bara 1050rpm som högsta varv...
Många dumma frågor här...
//Peder
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rubert

#7 » 12:39:56, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde att svara på en av dina frågor.
Jag kör alltid med broms, det är praktiskt när man gängar och så stannar spindeln snabbt vid nödstopp och det känns bra.
Jag kör altid i lågläge eftersom jag är lite rädd om spindellageren.
Max frekvensen har jag satt på 100Hz men där kör jag bara undantagsvis (typ backning vid gängning)
Max ström är väl inte så kritiskt om man inte kör lång tid vid max belastning.
När man gör den här typen av modifieringar så är nog bra om man är observant motorns värme vid olika lasttyper.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#8 » 16:07:00, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn går varm även vid lätt belastning, så tyder det på höga tomgångsförluster och i så fall vore det bra om man kan sänka utspänningen från frekvensomriktaren vid given frekvens. En sänkning på 10 % kan nog göra god nytta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Raukman (trådstartaren)

#9 » 21:54:47, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har förstått att bilder är ett måste på detta forum...

/Peder
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#10 » 22:28:19, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tyvärr meddela att matningen inte funkar på din svarv i nuvarande utförande...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Raukman (trådstartaren)

#11 » 21:18:08, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är det du säger!
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Raukman (trådstartaren)

#12 » 21:20:14, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nån hjälpa mig med lite motordata såsom ström varvtal etc, så jag kan programmera frekvensaren.
Har ingen typskylt kvar på motorn.

/Peder
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PJA

#13 » 22:58:30, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bypassen ngt fabrikskopplat eller ngt du själv gjort. Är nämligen inte säkert frekvensaren tycker om backspänning in på motorsidan så den bör frånkopplas innan bypassen slår i. Kan ev behövas tidsfördröjning innan bypassen slår i också.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

Raukman (trådstartaren)

#14 » 07:33:21, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fabrikskopplat.
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Raukman (trådstartaren)

#15 » 08:32:57, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta det korthuggna förra svaret...
Den är fabrikskopplad, den är kopplad med kontaktorer, har inte granskat inkopplingen men antar de sitter på frekvensarens utgång, och bypass växlar till en annan kontaktor som sitter direkt på inkommande.
Bypassen har även ett ”off”-läge som man alltid går förbi när man växlar mellan reglering och bypass, så har man inte jättebråttom så blir det ju en viss fördröjning där.
Det fungerar åtminstone bra i det sammanhang vi tidigare använt den, vakuumpumpar.
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se