Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp med snäckdrivning TOS rundslip

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

L.Svedberg (trådstartaren)

#1 » 23:39:09, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har blivit ägare till en gammal rundslip av typen TOS 1UD, årsmodell ca 1959. En vacker och gedigen pjäs, som jag gärna pryder verkstan med! Fick maskinen gratis mot avhämtning, ägaren var i stor brådska att lämna lokalen, och ville inte köra maskinen till metallåtervinningen. Den verkar ganska OK, har inte testat den ännu, men den har ett stort bekymmer; en familj gnagare av okänd art tycks ha använt maskinen som bostad under en tid.

Detta har resulterat i rejält mycket rostangrepp på en kritisk punkt i matningen av slipdockan. Denna består av en stor fin vev, med diverse finesser som tusendels matningssteg, hög/låg matning, snabbgång av slipdocka med mera. Till veven, via en växellåda, är kopplat en snäckaxel med tillhörande snäckhjul, vilka är de som fått smaka på råttpisset...

Jag demonterade diverse delar och dränkte de sammanrostade komponenterna i Ferroform rostlösare under några veckor, tills det slutligen gick att avlägsna de skadade delarna utan våld.

Problemet nu är att jag måste ersätta/reparera denna snäckaxel/drev med nya delar, annars tror jag att det kommer att bli en ganska oprecis matning framöver. Jag undrar om det finns någon vänlig själ som är duktig på att identifiera liknande komponenter? har läst en del om saken, men det är ju rena grekiskan!

Bilder och mått kommer, men gnugga genikölarna redan nu, gott folk. Inte min maskin på bilden, men snarlik.

Ha det gött! /Lasse
Bild


Gå till lösningen

3 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000



L.Svedberg (trådstartaren)

#2 » 23:57:44, 28-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder på maskinen, och de råttpissade delarna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Snäckaxeln är totalt 550mm lång, varav 183mm utgör själva snäckan. Denna har en diameter på 49mm. Över en sträcka av 175mm har vi 28 "gängvarv", vilket ger en stigning på 6.25mm. Skruven har en ingång, och är dragen i vänstervarv.

Snäckhjulet har en diameter på 135mm, en bredd på 30mm och 62 tänder.

Nån som klarar av att tyda dessa mått och översätta till "snäckskruvspråket", dvs. alla de mått jag behöver för att kunna tillverka eller beställa nya delar? Kan såklart ta fler mått vartefter detta krävs.

/Lasse
Senast redigerad av L.Svedberg 19:38:29, 30-01-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#3 » 23:59:58, 28-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delarna är som synes blästrade, något jag självklart inte skulle utsatt friska delar för, men i detta fall nödvändigt för att alls kunna mäta på dom.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

X-IL

#4 » 09:47:30, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte tum då? 1,5" 4tpi?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#5 » 10:10:26, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du mekanisk precision i matningen? Kan du sätta digitaler på den axeln istället?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

L.Svedberg (trådstartaren)

#6 » 10:57:48, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Behöver du mekanisk precision i matningen? Kan du sätta digitaler på den axeln istället?



Jag har tänkt att montera ett mätsystem, men i detta fallet krävs att matningen åtminstone är jämn/konstant. Skadorna är så allvarliga att detta kommer att bli helt omöjligt; på vissa delar av snäckan, och på en stor del av snäckhjulet är rostangreppen så hemska att det inte kommer att gå att mata fram enheten utan "hopp".
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#7 » 11:05:48, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Det är inte tum då? 1,5" 4tpi?


Inte helt omöjligt, men måtten stämmer inte så bra..? Har sökt som en galning på märkliga tjeckiska forum motsvarande Maskinisten, men tyvärr är just min maskin nån slags hybrid av två generationer rundslipar, och denna slipdocksmatning tycks mer eller mindre unik. Alla de vanliga 1UD-sliparna har en vanlig TR-ledarskruv med en halvmutter som för över vridrörelsen till linjär rörelse fram/back. Tror att det beror på att min har en vridbar slipdocka. Se bifogad bild på ritningen som fanns i dokumentationen till min maskin, stämmer ej med verkligheten.
Bild

B5112 är då ledarskruven, som i mitt fall är en snäckskruv.
Senast redigerad av L.Svedberg 18:01:57, 29-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

X-IL

#8 » 16:09:00, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att eftersom du mätt efter blästring(?) så kanske måtten inte är helt hundra, plus att de var slitna från början. 6,25mm är ju ingen vanlig stigning heller om man säger så, men 6,35mm/1/4" är det. Men det är väl relativt osannolikt med en så pass "ny" maskin från Tjeckien att de blandat mm och tumstigningar, hur ser andra skruvar ut på samma maskin?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

L.Svedberg (trådstartaren)

#9 » 17:57:30, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Tänkte att eftersom du mätt efter blästring(?) så kanske måtten inte är helt hundra, plus att de var slitna från början. 6,25mm är ju ingen vanlig stigning heller om man säger så, men 6,35mm/1/4" är det. Men det är väl relativt osannolikt med en så pass "ny" maskin från Tjeckien att de blandat mm och tumstigningar, hur ser andra skruvar ut på samma maskin?



Allt är metriskt på maskinen vad jag sett hittills, förutom på just denna snäcka, där gängan i bakänden till infästningen av cylinderns kolvstång faktiskt är en Whitworthgänga...men angående blästringen, så är det en glasblästring, och har bara gått på ordentligt där det var kraftigt rostskadat. Måtten jag tagit är från de friska områdena, där delarna såg helt nya och ej slitna ut, och inte kan jag tänka mig att jag avverkar en tiondel/gänga i härdat gods på ett par sekunders svep. Hade det varit 6.35mm hade jag ju fått ett mått på 177.8mm över mina 28 varv, och så mycket fel mäter man ju inte. Knepigt, detta. Snäckans geometri mäts ju i helt andra termer än vanliga gängor, så jag svävar i ovisshet om vad jag skall kalla denna dimension...en idé jag har är att testa bland alla gängstigningar i svarven för att se om jag hittar rätt. Gör jag det kan jag tillverka en ny snäckskruv, samt en snäckfräs/hobb att skära till ett nytt hjul med. Har tillgång till svarv, fräs, härdning genom nitrokarburering, delningsapparat, så en övning i "free hobbing" är ju genomförbar.

ironiskt nog jobbar jag på ett ställe där det bland mycket annat tillverkas tusentals olika kugghjul varje vecka, men att be nån i produktionen om hjälp med detta är nog tyvärr meningslöst. Rätt verktyg samt ett fungerande NC-program trollar man inte fram hursomhelst :sad:

3 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#10 » 18:56:27, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det ju så att teoretiskt sett kan jag ju skära till nåt som bara är nästan rätt vad gäller stigningen, och det skulle säkert fungera. Men då kommer ju de underbart vackra graderingarna på matningsratten, och de små snärtiga "snäppen" som motsvarar en tusendels millimeters matning inte att stämma längre, vilket vore synd tycker jag.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

G-son

#11 » 23:04:22, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte räkna ut vilken stigning den måste ha, för att faktisk matning ska stämma överens med rotation på matningsratten etc?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

L.Svedberg (trådstartaren)

#12 » 23:51:31, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Går det inte räkna ut vilken stigning den måste ha, för att faktisk matning ska stämma överens med rotation på matningsratten etc?


Det gör det säkerligen. Jag törs dock inte lita på att (den ytterst detaljfattiga)dokumentationen/ritningarna stämmer med min maskin gällande de olika hjulen i matningsväxellådan, och att ta isär den är inget jag längtar efter. Det är ett speleverk utan dess like bakom frontkåporna.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

esundqu1ist

#13 » 09:08:28, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sitter i samma båt. Har en gammal svarv där ett av snäckdreven har tappat tänderna. Kollade med oem motor i hultsfred och ett nytt drev skulle kosta mellan 15-20 tusen.
esundqu1ist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:01, 20-10-2019
Ort: Kisa Östergötland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos/gravely 814

Stefan1972

#14 » 10:04:08, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att få fram ritningar via TOS då? Fast oavsett angrepp på delarna. Jag skulle nog rengöra allt och bara montera ihop och testköra. Kanske räknar du inte med uppdrag för flygindustrin och resultatet kanske är godtagbart ändå..........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nisse

#15 » 15:29:47, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med Kibo ifall dem kan hjälpa till på något sätt http://www.kibo.se/sv/foretaget.htm
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se