Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp med snäckdrivning TOS rundslip

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

L.Svedberg (trådstartaren)

#31 » 18:27:37, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Vad är det för gängstål?
Inponerande jobb du gör! :thummar: :thummar: :thummar:



Tack!

Jag tog en rombiskt skärplatta som var helt slät, dvs. utan spånbrytare. Slipade till denna i en diamantslipmaskin till rätt form. (Den var på 35 grader från början, skulle ner till 24 grader totalt) Ganska udda snäckgänga, tycks det, bara 12 grader mot normala 14,5-20 grader. Formen hittade jag genom att i ett mikroskop tolka mot den gamla delen där gängorna var oskadda. Slipade sen till släppvinklarna och körde. Funkade bra, ytorna blev så bra de kan bli tror jag. Rev till smala remsor av putsduk och snyggade till det sista i gängorna.

Verkar inte finnas färdiga plattor att köpa till dessa märkliga gängor. Att tillverka en sån här del i svarven är ju en bonnalösning, egentligen skall den ju slipas eller möjligtvis fräsas i en styrd maskin...

3 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000



texas5020

#32 » 18:37:27, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är i så fall den finaste "bonnalösning" jag sett nån gång ! :buga: :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

braha

#33 » 09:00:31, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev två bonnapärlor.
Dels för utförandet, dels resultatet.

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

L.Svedberg (trådstartaren)

#34 » 14:16:43, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den blivande snäckaxeln och fräshobben färdigbearbetade och härdade. Dags att tillverka ämnet till snäckhjulet!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#35 » 09:01:05, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit ett snäckhjul! Allt funkade fantastiskt, och bilderna talar bra för sig själva. Jag tror nog att det kommer att krävas ett antal försök innan diametermåttet på detta hjul är riktigt bra, då jag inte kan mäta vettigt i själva slipmaskinen där delarna skall sitta, och det hjul jag vill kopiera är i uselt skick. Nu är ett första hjul i alla fall tillverkat och skall så småningom testas i maskinen med sin nya snäckaxel, så får jag se om det är för litet, för stort eller lagom..!

Kvar att tillverka är en bussning för själva axeln, samt att foga samman nya axeln med sin polygonformade ände som jag stack av ifrån den trasiga.

Nästa skärning av snäckhjulet kommer jag att utföra med fräsverktyget i horisontalspindeln på fräsen istället; då kommer jag att kunna nyttja vridningen av x-bordet för att åstadkomma rätt form på kuggarna. Nu i vertikalspindeln var det mycket svårt att mäta in sig så att fräsverktyget hamnade någorlunda i hjulets centrumlinje vid tiltningen av vertikalhuvudet, och jag fick en skada på ena sidan av kuggarna som kan ses om man kikar noga.

Men själva fräshobben funkade helt fantastiskt bra trots helt frigissade geometrier vad gäller släppvinklar etc, klart det underlättar att ämnet inte är i verktygsstål utan mjukare gods också! Men ytorna blev faktiskt bra, bara lite lite grader att avlägsna efteråt, frågan är hur man gör detta på bästa vis..? Kanske en mjuk roterande stålborste istället för fräshobben i samma uppspänning?

/Lasse, sjukt nöjd med mitt första "kugghjul" :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#36 » 09:08:15, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade visst att ta bild på när jag notchade hjulämnet i delningsapparaten. För att den hemgjorda fräshobben skall kunna driva runt ämnet och skära rätt antal kugg måste man skära till "spår" som hobben kan börja jobba med. Detta gäller endast vid sådan här bonnig frihobbning, dvs då ämnet får rotera driven av hobben och inte av en egen styrd axel som i en riktig kuggfräsmaskin.

Var lite otålig, och notchade med en slitsfräs av ungefär rätt diameter, men mycket bättre vore att ha en liten modulfräs för att ha formen på kuggluckorna mera "färdig". Nu funkade det bra ändå, men jag var lite orolig över om hobben skulle klara att få till en bra drivning av ämnet...

Z=62 ger vridningen 60 hål i hålskivan med 93 hål för övrigt =)

2 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

tortap

#37 » 09:26:35, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt bra jobbat!

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

L.Svedberg (trådstartaren)

#38 » 09:05:07, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått en bättre idé! Det syns lite dåligt på bilderna, men när själva kuggfräsningen görs sitter ämnet uppspänt mellan dubbar på sin axel mellan delningsapparaten och dess dubbdocka.

Självklart skall tiltningen i slutfasen av fräsningen utföras på så vis att man höjer och sedan sänker dubbdockan för att åstadkomma den lilla vinkelförändring (ca 1 grad) som behövs för rätt kuggform. Då kan ju x-måttet hela tiden ligga kvar, och jag kommer automatiskt att ligga rätt i centrum av ämnet! Bara att sätta en indikatorklocka på axelns ovansida på dubbsidan vid justeringen för att veta när det är lagom.

Typiskt sånt som uppenbarar sig sekunderna innan man somnar på kvällen..!

3 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

christianmoller

#39 » 15:54:37, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fint det blir :thummar:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

L.Svedberg (trådstartaren)

#40 » 13:25:54, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade att skruva ihop maskinen med första provsnäckhjulet, och fick en glad överraskning! Vridenheten för Z-axeln, som överför matningen från rotation till linjär rörelse gick att flytta några tiondelar i sina skruvhål, och därigenom få en perfekt glappfri snäckväxelfunktion på mina hemgjorda delar. Efter injustering får jag brotscha om ett par konpinnehål och smacka i nya konpinnar, så är reparationen klar sedan :thummar:

Tyvärr har skruvarna, som är 5/8" x ca 40mm lågskalle insex kommit bort då tidigare ägaren plockade isär grejerna, så jag får skaffa nya innan jag kan komma vidare nu.

För att sammanfoga snäckaxeln med den gamla trekantiga polygontappen som jag inte kunde tillverka satte jag en nollpassning och limmade helt sonika ihop delarna med höghållfast cylindrisk fastsättning. Tappen som limmades har ca 120mm instick och en diameter på 30mm, så det borde sitta fast tills jorden går under..!

4 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se