Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp med bild på kallsåg SAJO RC30

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

haraldj (trådstartaren)

#1 » 20:34:25, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att renovera en SAJO RC30 kallsåg. Det har tagit lite tid, men det börjar närma sig nu. När man börjar ett projekt är man alltid alltför ivrig att riva och börja fixa. Telefonens kamera är ett utmärkt verktyg för att dokumentera. Om man bara kunde komma ihåg att ta upp den lite oftare.... Så här såg originalet ut och här står jag idag.

Bild
Bild

Det mesta verkar gå ihop sig... det blir inte fler delar över än när man monterar en IKEA bokhylla... Dock har jag ett problem. Det gäller den fiffiga avstängningsanordningen som stoppar sågen när den har gått i övre ändläget efter sågning. Inget av de bilder jag själv har tagit, eller som jag hittat på nätet visar hur själva änden på avstängningsstången går mot kammarna på den maskindel som sitter på bommens axel. Därför, om du har en RC30 eller RC45, kan du ladda upp en bild som visar hur det hänger ihop!


Bild

Det är alltså vad som ska sitta i det inre hålet på stången och som påverkar motorskyddets knapp som jag är intresserad av! Tack på förhand!

3 personer gillar det här inlägget.
haraldj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:47:34, 30-03-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarvning med deValliere H140, Harrison M350, VMA U1



haraldj (trådstartaren)

#2 » 11:14:09, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått en bild från Lars som visar precis det som jag är ute efter. Den visar att jag har uppfattat hur delarna ska sitta på rätt sätt, men av någon anledning ser det inte ut som att stiftet skulle räcka fram. Får se när jag lyft på bommen. Ibland är ögonmåttet inte det bästa.....


Bild


Lars, tack för hjälpen!
haraldj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:47:34, 30-03-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarvning med deValliere H140, Harrison M350, VMA U1


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se