Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kallsåg sajo RC45

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

mimeck

#16 » 17:32:54, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte min!! Kanske nått är felmonterat eller så är den bara annorlunda jämnfört med era sågar??
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Bushido

#17 » 20:33:38, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min RC230 fungerar såhär: När du startar sågen och har pinnen bredvid tryckskruven nedtryckt så lyfter den sågarmen av sig självt. När du sedan lyfter upp pinnen så börjar den såga sig nedåt, och då ställer du trycket/hastigheten med tryckskruven. När sågbladet når botten och armaturen trycker ner pinnen går sågen återigen uppåt, och när den når toppen så slår den av huvudströmbrytaren automatiskt. Om du tryckt ner pinnen och den ändå inte går uppåt så skulle jag gissa på dåligt tryck i hydrauliken, antingen behöver systemet luftas och fyllas upp med olja eller så kan det vara så illa att kolvringarna är slut.

Såhär ska sågen bete sig med fräscha ringar:
https://www.youtube.com/watch?v=S-sIr2aeNoA

Som du ser på filmen så ska sågen lyfta automatiskt när pinnen trycks nedåt. RC230 eller RC45 ska inte spela någon roll, de ska bete sig på samma sätt. Gör den inte det så är det något som är knas.
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Stiller

#18 » 20:25:44, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en Sajo 230 som har just trasiga kolvringar, som omtalas i i Bushidos inlägg och i filmen han länkar till. Är det någon som vet var man kan få tag på nya? Kolven är 45 mm i diameter och har två ringar. Höjd 2.5 mm tjocklek 2mm. Material är stål.
Stiller
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:00, 29-04-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se