Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kallsåg sajo RC45

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Roger.D (trådstartaren)

#1 » 16:01:44, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla! ny medlem på forumet.

Jag har nyligen införskaffat en kallsåg av min granne som tömmer logen. en RC45 från -49

efter lite tvätt och fix så går den, med blir inte klok på hur den ska funka, får för mig att den ska lyfta "huvudet" men det hoppar bara lite, den har den lilla armen som ska trycka o stänga av den när den gått upp i önskat läge så tycker den borde har "höjningsfunktionen" har provat att trycka o dra i pinnen brevid vredet som justerar sågtrycket, o den lilla "luftaren" brevid verkar det bara komma olja ur..

har googlat runt o läst de trådar jag hittat här på forumet men ingen större lycka. har haft ur hydraulpumpen o tvättat allt jag kan och fyllt på med ny olja.

kan tycka att tätningen på kolven ser för sjaskig ut och den verkar trycka förbi lite olja där, men inte hittat nånstans man kan få fatt i nån ny, är det tillverka egen som gäller? isf i vad för material?



väl mött och tacksam för svar :)

Mvh/Roger
Roger.D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:58, 07-03-2020
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PerÖ83

#2 » 18:28:11, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Roger.D (trådstartaren)

#3 » 20:36:22, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! men det hjälper mig föga tyvärr. :sad:
Roger.D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:58, 07-03-2020
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#4 » 20:41:01, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska väl inte höja själv? Du lyfter väl upp den och sen sjunker den i den takt du justerat in kolven på? Kolven är bara till för att bromsa sänkningen. Så var det då på min kallsåg som det finns en tråd om här på maskinisten.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander

#5 » 20:41:48, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

63an

#6 » 20:46:51, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lyfter en liten aning! Behövs inte så mycket, var de inte garn i de äldre sågarna sen måste man nog lyfta upp den för hand vid ladda ny sågning men de är snart 65 år sedan jag körde en gammsåg :vissla: ...
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Roger.D (trådstartaren)

#7 » 20:57:31, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svar!

om jag lyfter upp den, ca 45 grader, så tar det 2-3 "varv" så är den i botten igen o går som på videon, oavsett om jag jag skruvat blödaren i botten eller inte..

jag såg denna , förvisso en RC30, men tycker inte det borde skilja så mkt mellan dom?


är ny på sånna här maskiner så :klia:
Roger.D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:58, 07-03-2020
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#8 » 08:16:34, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stänger du ventilen som reglerar sänkningen ska den gå uppåt. Du har förmodligen en dålig kolvtätning.
Annars ska den vid avslutad sågning gå upp till läget där den slår av brytaren bakpå (justerbart läge). När du börjar såga så ska du ställa in önskad sänkhastighet på vredet. "Pinnen" lyfter du uppåt för att starta sänkningen.
Den sågar dragande, alltså när bygeln är på väg mot sågens bakände, sen lyfter den bladet några mm på återgången.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

mimeck

#9 » 19:53:53, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min går upp efter avslutad sågning. Motorn ska egentligen slås av automatiskt om man aktiverat den funktionen. Funkar sådär..
Det är alltså vid nedersta läget som strömbrytaren aktiveras. Ibland iallafall.

När sågen går i botten trycks höjningsventilen in och sågen matar sej uppåt. (som filmen ovan. "metal cutter") Man kan även lyfta den för hand om man inte orkar vänta.

Jag tycker att sågarna på filmerna ovan är ganska lika min såg. Det är bra sågar om man har lite tålamod. Använder min på riktigt grovt material som är svårt att skära bra med rondell.


Går din såg åt rätt håll? Motorn alltså. Kan finnas en film på min såg på forumet men annars finns det ju fler filmer. Kolla även på "metal cutter" filmen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#10 » 20:20:00, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strömbrytaren aktiveras inte vid nedersta läget, det är sänkningsfunktionen som avaktiveras, och då höjs bygeln upp till inställt läge där den påverkar strömbrytaren.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

63an

#11 » 20:38:53, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick en ny Sajo på verkstan närmre 1960, gick fint å finessen var att den startade högst uppe å sänkte ner till ämnet gjorde jobbet å höjde till uppeläge å stannade,,, vi gav oss aldrig tid att studera närmre de skulle bara funka, fanns ju riktigt gamla med en vikt som öka/minska tryck på bladet! Tror du nåt är fel så undersök ditt objekt själv! Är ju enkla grejor :thumme: Såg någon undrade om inkopplingen kan gå typ baklängnes ... :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Roger.D (trådstartaren)

#12 » 21:06:46, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Min går upp efter avslutad sågning. Motorn ska egentligen slås av automatiskt om man aktiverat den funktionen. Funkar sådär..
Det är alltså vid nedersta läget som strömbrytaren aktiveras. Ibland iallafall.

När sågen går i botten trycks höjningsventilen in och sågen matar sej uppåt. (som filmen ovan. "metal cutter") Man kan även lyfta den för hand om man inte orkar vänta.

Jag tycker att sågarna på filmerna ovan är ganska lika min såg. Det är bra sågar om man har lite tålamod. Använder min på riktigt grovt material som är svårt att skära bra med rondell.


Går din såg åt rätt håll? Motorn alltså. Kan finnas en film på min såg på forumet men annars finns det ju fler filmer. Kolla även på "metal cutter" filmen.



nej, min verkar gå baklänges, får kasta om faserna lite :)

jag har egentligen inget jättestort behov av den, men kan ju va bra o ha o fick den till ett riktigt bra pris, o nått ska man väl kunna kapa :)

PerJohansson skrev:Stänger du ventilen som reglerar sänkningen ska den gå uppåt. Du har förmodligen en dålig kolvtätning.
Annars ska den vid avslutad sågning gå upp till läget där den slår av brytaren bakpå (justerbart läge). När du börjar såga så ska du ställa in önskad sänkhastighet på vredet. "Pinnen" lyfter du uppåt för att starta sänkningen.
Den sågar dragande, alltså när bygeln är på väg mot sågens bakände, sen lyfter den bladet några mm på återgången.


tack för funktionsbeskrivningen :)
det gör ingen skillnad på om ventilen är stängd eller inte, undra om det kan ha med rotationen att göra.
Roger.D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:58, 07-03-2020
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#13 » 18:44:25, 12-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Strömbrytaren aktiveras inte vid nedersta läget, det är sänkningsfunktionen som avaktiveras, och då höjs bygeln upp till inställt läge där den påverkar strömbrytaren.


På min sajo aktiveras strömbrytaren längst ner under förutsättning att mekanismen är i rätt läge. Då bryts alltså strömmen.

Den hydrauliska reglage spaken trycks också ner när sågen går ner i botten. Då börjar den mata sej uppåt om inte strömmen bryts innan det sker.

Det kan säkert vara olika på årsmodeller och typ av såg.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#14 » 21:22:23, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
PerJohansson skrev:Strömbrytaren aktiveras inte vid nedersta läget, det är sänkningsfunktionen som avaktiveras, och då höjs bygeln upp till inställt läge där den påverkar strömbrytaren.


På min sajo aktiveras strömbrytaren längst ner under förutsättning att mekanismen är i rätt läge. Då bryts alltså strömmen.

Den hydrauliska reglage spaken trycks också ner när sågen går ner i botten. Då börjar den mata sej uppåt om inte strömmen bryts innan det sker.

Det kan säkert vara olika på årsmodeller och typ av såg.


Låter mer som du har reglaget på fel sida excentern. Halvautomatiken ska fungera på sättet att bygeln är uppe när man börjar cykeln. då är av-knappen intryckt av stången. Man viker då bort stången så att den inte påverkar av-knappen och startar sågen samtidigt som man aktiverar sänkningen. Sen vrider man tillbaka stången och när sågningen är avklarad så trycker bygeln på spaken som avaktiverar sänkningen. Bygeln vänder då och matar uppåt tills stången påverkas av excentern och slår av motorn. Då är det färdigt för att flytta arbetsstycket och börja om.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerÖ83

#15 » 22:15:37, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så gör min också :thumme:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se