Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Slipa prismor på svarv

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

skogsgurra

#16 » 20:15:13, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mera erfarenhet av mätmaskiner än av svarvar. Gamla SIP skavdes ungefär vart femte år. Det tog tid och det var bara folk från fabriken (i Schweiz) som tilläts göra det. För det arbetet fick man betala ungefär fem gånger en hyfsat bra hobbysvarv. Det var bara auktoriserade mätplatser som hade råd med sånt. Och de tog ut priset från sina kunder när de kontrollmätte passbitar i den.

En helt annan värld än en verkstad. Men principen att fläcka och skava mot en plan referensyta borde man kunna klara själv. Handlar det om tiondelar i slitage så kan man nog använda litet motordrivet verktyg i stället för skavstål i början. Väldigt försiktigt. Och sedan skava till önskad avvikelse sista biten.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Bleke (trådstartaren)

#17 » 20:59:18, 08-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu är jag färdig med att vela fram och tillbaka och kommit fram till att jag trots allt inte vill ha en svacka på 0,6 mm i prismorna.

Bild
Indikatorklockan åker på dubbdockan som spänns fast vid varje mätpunkt.

@magnusk750 Vilket flott erbjudande! :) Det är ingen omedelbar brådska. Jag har skickat en förfrågan till det engelsktalande företaget. Får se vad de säger.
45€/timme låter överkomligt tycker jag. Tycker inte att det borde ta mer än ett par tre timmar att bearbeta sex ytor. Även om det tar sex timmar så är det bara knappt 3000:-

@roland 1970 Jag borde göra det. Köpte en del fina stänger när en firma som tillverkar hydrauliska ventiler flyttade till Kina. Tyvärr ligger de undanstoppade i ett förråd som jag för närvarande inte har tillgång till.

@anders.olsen Intressant! En sak som jag har funderat på när det gäller slipning, Slits inte slipstenarna medan man slipar? I så fall borde resultatet bli högre mot slutet när slipstenarna är lite mindre.

@skogsgurra Motordrivet redskap.. menar du en Biax? https://www.biax-germany.com/en/produkt ... ry=schaber Visst skulle det vara kul, men den billigaste varianten kostar dubbelt så mycket som svarven. :) Hade det varit en flat bädd (typ Myford) så hade jag känt mig lite mer bekväm att skava, men med lutande prismor känns det inte som ett nybörjarprojekt. Men det är något jag skulle vilja prova på nån gång. Om Richard King dyker upp här i krokarna kanske man borde gå på kursen.
Användarvisningsbild
Bleke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:25:56, 18-07-2014
Ort: Sala
Sverige
Maskin: Svarv, Myford Tri-Leva
Kipphyvel, okänd
Svets, Parweld XTI 202

anders.olsen

#18 » 22:00:36, 08-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, 0,6 mm skulle jag inte vilja ha på en maskin, läge att göra något.

Stenar som slits:
Jag använde "slipskålar" med rätt stor diameter, tror dom var 120 mm eller så
Grov liknande denna:
https://www.esska.se/shop/Slipskal-A-30 ... 1550-19950
Fin som denna:
http://automatic.jetshop.se/slipkopp-10 ... c-627.aspx
Fast inte vit utan rosa.

Skärpte med diamant av och till, särskilt den grova ville sätta igen snabbt av allt gjutjärnsdamm.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

heimlaga

#19 » 03:29:39, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant skavade om prismorna på sin slitna svarv för hand. Det var oerhört arbetsdrygt men resultatet blev fullgott.

Förr var det alldeles normalt att skava om prismat på svarvar.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Toost

#20 » 09:40:29, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

att skava in slider på verktygsmaskiner är nog tyvärr en utdöende kunskap.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#21 » 09:58:24, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bleke skrev:Köpte en del fina stänger när en firma som tillverkar hydrauliska ventiler flyttade till Kina.


Vilken firma var det?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

anders.olsen

#22 » 21:59:11, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men inte kan man väl skava 0,6 mm?

Det är väl finjustering efter slipning eller något man gör långt innan det blivit sådana gropar i prismat?

M.v.h

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Bleke (trådstartaren)

#23 » 01:57:39, 22-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Bleke skrev:Köpte en del fina stänger när en firma som tillverkar hydrauliska ventiler flyttade till Kina.


Vilken firma var det?


Karlsson Spools


anders.olsen skrev:Men inte kan man väl skava 0,6 mm?

Det är väl finjustering efter slipning eller något man gör långt innan det blivit sådana gropar i prismat?


Det håller jag fullständigt med om. :)

anders.olsen skrev:Skärpte med diamant av och till, särskilt den grova ville sätta igen snabbt av allt gjutjärnsdamm.


Intressant! Hm. Om man sätter diamanten på önskade nivån på sprismorna och sänker ner slipstenen i den (istället för att föra in diamanten i slipstenen) så borde det bli bra till slut.


Företaget i Estland har inte svarat, men nu har jag genom Jan Sverre Haugjord fått tag på en firma i Norge som kan tänka sig att göra det här. Uppskattat pris är ca 6000 nok och 1200 nok för slipskivorna. Plus moms, så omkring 10000:-

Tyvärr är det reseförbud för alla svenskar utom Gotlänningar, men framåt hösten kanske det går.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bleke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:25:56, 18-07-2014
Ort: Sala
Sverige
Maskin: Svarv, Myford Tri-Leva
Kipphyvel, okänd
Svets, Parweld XTI 202

Erik.karlsson.82

#24 » 20:35:44, 20-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Hur har det gått med svarven? Jag har en köping s10 jag skulle vilja renovera. Ä skulle oxå vilja slipa prismorna
Erik.karlsson.82
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:16, 01-12-2021
Ort: Finspång
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brell och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se