Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Har skaffat en svarv. Vilken olja till växellådorna?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

jstck (trådstartaren)

#1 » 14:42:18, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag nyligen flyttat till ett hus med anständigt stort garage har jag gått och skaffat mig en ordentlig svarv. En tjeckoslovakisk pjäs från början av 80-talet (tror 1983), en TOS Trenčín SN40B. Den är i vad som verkar vara bra bruksskick, har haft ett förhållandevis lätt liv hos en vapensmed i många år. Enligt säljaren hade en tekniker mätt upp den förra året och inte kunnat hitta något mätbart slitage i gejder eller spindellager. Har inga planer på att renovera den och göra den snygg, vill bara ha den fullt funktionsduglig.

Såhär ser pjäsen ut. Har den mitt framme på garagegolvet fortfarande (fick den av trailern med tvåpelarlyften, vilket gick utmärkt) för att komma åt alla hörn och för att fixa upp elen, ska baxa den på plats snart.
Bild

Jag har aldrig "haft hand om" och behövt underhålla en så stor, avancerad eller gammal svarv förut (bara nyare enklare mindre maskiner), och är lite fundersam på vilka smörjmedel jag ska ta till. Tänkte passa på att byta oljan nu då jag kommer åt bra (även om den verkar fräsch, och de sa att den var hyfsat nyservad), och så vet jag att det är rätt nivå överallt. Den har tre separata växellådor; spindeldockan, matningsväxellådan och växellådan i förklädet. Spindeldockan har en sorts olja (12L), de två senare en annan sort (totalt runt 10L). Typerna av olja som nämns är lite gammaldags, och jag undrar lite vad som är rätt att köpa nuförtiden. För spindeldockan säger manualen Mobil DTE Medium, Shell Vitrea 27 eller BP Energol HP15. För matning/förkläde säger den Mobil DTE Heavy/Medium, Shell Vitrea 33 eller BP Energol HP20. Just de oljorna är lite svåra; I den mån de fortfarande existerar hittar jag ingen som säljer dem i Sverige till privatpersoner på 20L-dunk (vill slippa ha ett helt fat, helst vill jag köpa en dunk över disk i Stockholmstrakten).

Till "allt annat" (prismor, glidytor, matningsskruv, dubbdocka) nämner de nåt som verkar vara vanlig gejderolja, vilket är vad man hade kunnat förvänta sig.

Lite googlande säger att oljan för spindeldockan motsvarar hydraulolja med viskositet 46 (enl. ISO), och de två andra lådorna 68. På Swedol kan jag köpa "Q8 Handel" 46 och 68, och hos Granngården finns Agrol Hydraul SHS 46 och SH 68. Andra svarvar jag använt har haft någon sorts hydraulolja eller växellådsolja, men de har såvitt jag minns haft samma i alla växellådor (ofta samma låda för spindel och matning), och har ofta inte haft kopplingar eller bromsar i sig. Hursomhelst, rätt viskositet, iallafall ungefär rätt olja, och går att köpa i närheten. So far so good.

Jag har också hittat ett par andra dokument gällande oljors viskositeter (bl. a. den här, sista sidan har en snajsig tabell): https://cdn.opieoils.co.uk/pdfs/viscosities.pdf
Där verkar det som att också SAE 80W växellådsolja har ungefär samma viskositet (den kommer ju gå ganska kall, så det är väl "vintervärdet" som är det relevanta).

Lite frågor jag har, som nån kanske vet mer om:
  • Är det hydraulolja jag ska ha, eller borde jag ha nåt annat specifikt för växellådor?
  • Spindeldockan verkar ha en koppling i sig (om jag förstår manualen och ritningarna rätt är det en lamellkoppling inuti växellådan, så det är väl en "blöt koppling"). Iallafall i bilar (t.ex. i LSD) brukar ju sådana ibland kräva speciella oljor för att funka bra. Betyder det också att det ska vara nån annan sorts olja där? Läser man om de oljor som nämns står inget särskilt om detta, så jag antar att det är "inget speciellt" på den fronten.
  • Finns det nån sorts olja som är lämplig för att använda till alla tre växellådorna? Ingen stor sak, men det skulle göra det lite enklare med färre olika oljedunkar.

Hos granngården finns ju hela Agrol-sortimentet med diverse olika transmissionsoljor, och några av dem nämner våta bromsar/kopplingar. Dock har de oftast angiven viskositet ISO 68, d.v.s. lite högre än vad som egentligen föreskrivs för spindeldockan.

Vilken olja är lämpligast? Vilka egenskaper är de viktigaste? Kort sagt, vad borde jag köpa och hälla i svarven?
jstck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:21, 09-03-2020
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jstck (trådstartaren)

#2 » 07:28:49, 04-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, för att uppdatera världen: Mer noggrannt googlande om de av manualen specificerade oljorna säger att det är "alldeles vanlig" hydraul/turbinolja (inga speciella tillsatser för kuggdrev eller annat), så det blir vad jag kör på med för tillfället. Det var mycket enklare att tömma spindelväxellådans olja ur pluggen på baksidan innan svarven baxades på sin plats (vilket skulle ske igår kväll) så jag åkte och köpte det som fanns i lager inom en kort biltur. Det blev olja från Swedol, Q8 Händel 46 och 68.
Det visade sig vara nästan ingen olja alls i förklädet, och på tok för lite i spindelväxeln (dock tillräckligt för att pumpa runt), men nu är oljorna bytta och påfyllda till korrekt nivå. Har bara hastigt provkört den lite, men än så länge beter den sig. Den bullrar lite mer när man kör framåt jämfört med bakåt, så jag gissar att något av dreven är lite slitet, men det låter överlag inte så farligt (det är mest att den är märkligt tyst när den kör baklänges). Nu åker mätverktygen fram då det är dags att parallellställa allting så noga jag är kapabel till.

3 personer gillar det här inlägget.
jstck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:21, 09-03-2020
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm

#3 » 08:28:25, 04-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fakta!

Har en likadan svarv som vi haft i många, många år.
Kördes en del förr men har stått oanvänd länge.
Står i ett garage där man skruvade för 15 år sen, nuförtiden är det endast förvaring där.
Nu är det dags för flytt till annat garage, så framöver kommer den bli använd.
Hade tänkt göra en rejäl service på den, så det var bra att veta vilka oljor det ska vara!
Ska även monteras mätskalor på den, det klarar man sig inte utan när man vant sig med det.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

jstck (trådstartaren)

#4 » 09:15:46, 05-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter mätskalor på denna, har bara inte hakat in displayen ännu. Behöver göra en lite mer permanent elinstallation (nu sitter den på ett uttag så sladden är lite i vägen), och ska sätta upp ett uttag för DRO:n också. Ska också justera fötterna så allt är så nära vågrätt som möjligt innan jag ger mig på att finjustera svarven.

Jag kan inte påstå med säkerhet att det är sån här olja det "ska vara", men det är min bästa gissning utifrån tillgänglig information. Sen säger manualen att det ska bytas halvårsvis, men det är väl vid "full produktion". Jag kommer ju kolla nivån då och då, men så mycket som jag kommer använda den blir det väl oljebyte nån gång per decennium.
jstck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:21, 09-03-2020
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se