OK, säger jag. Med 1500 rpm synkronvarv skulle jag utan tvekan styra den mellan nära noll och 3000 rpm.
Om du kopplar den för 220 V så går det att få ut mera moment vid höga varv. Men då måste man läsa på lite och ställa omriktaren så den lämnar 220 V vid märkvarv och 380 (eller 400) vid slutet av varvtalsområdet. Motorn kan då leverera ca 1,7 kW vid fullvarv i stället för 1 kW.
Man måste se upp lite med kylningen vid låga varv (fläkten ser ut att sitta på motoraxeln och då blåser den dåligt vid låg hastighet). Lagren klarar utan vidare den höga hastigheten. Lite filter för att hålla ner vassa kanter på omriktarspänningen kanske man ska sätta in. Men troligen inte nödvändigt i den här tillämpningen (korta kablar, kort
rotor och axeln har troligen
kontakt med
jord via kedja och lager (om jag tolkar första bilden i första inlägget rätt).
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.