Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

TUDA Pros svarv - något att ha?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

scheriffen (trådstartaren)

#1 » 10:25:53, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder.

Har en budget på ca 40kkr + moms, har kontakt med en dansk handlare som har en TUDA Pros jag kan ha levererad och klar hos mig för drygt 37+moms. Maskinen ska vara i bra skick, men jag har inte möjlighet att köra till Jylland och titta direkt.
Svarvdiameter 400, dubbavstånd 1060. Japansk maskin, verkar ha rätt bra rykte förutom dreven till gängväxellådan.

Någon som har använt en TUDA-svarv?
Hört något om dem?


Alternativet är väl att buda på en Storebro GK på auktion, men jag skulle gärna "bara köpa" en svarv.

Skulle någon I södra halvan av landet ha en vettig likvärdig svarv stående som man vill sälja, så blir jag inte ledsen om jag får ett PM ;-)

/Lillsmeden

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets



pevet

#2 » 13:40:34, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvalitetsfabrikat liksom alla Japanska supportsvarvar. Att dom inte säljer så mycket nu för tiden beror dels på att många helt gått över till att tillverka styrda maskiner och dom som fortfarande gör manuella maskiner har en prisnivå som inte ger några stora volymer

Enda tveksamheten är väl hur man får tag i maskinspecifika reservdelar om det skulle behövas

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

scheriffen (trådstartaren)

#3 » 14:33:32, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Kvalitetsfabrikat liksom alla Japanska supportsvarvar. Att dom inte säljer så mycket nu för tiden beror dels på att många helt gått över till att tillverka styrda maskiner och dom som fortfarande gör manuella maskiner har en prisnivå som inte ger några stora volymer

Enda tveksamheten är väl hur man får tag i maskinspecifika reservdelar om det skulle behövas
Tack! Har fått denna uppfattning själv med!
Har jobbat rättså några år i kugg och transmissionsbranchen så jag har hyfsat med kontakter inom splines/kugg. Det mesta sånt går nog att lösa.

Känns nog som en rätt vettig maskin I alla fall.

/Lillsmeden

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg

2 personer gillar det här inlägget.
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets

scheriffen (trådstartaren)

#4 » 22:17:59, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu en annan svarv på gång. En Spansk Torrent T72.52. Vet någon något om dessa? Har tittat på denna personligen, och den är i fint skick.

Tittade också på en BMP Voghera, en italiensk maskin, lite större maskin. Mycket mer tillbehör till maskinen också.

Spanjoren har 5.5hp motor. Ska gå att köra på mina 16a säkring, om inte annat med en mjukstart från Ahlsell... Tyvärr direktstartad, och inte så man startar en motor först och sen startar spindeln med en koppling.

Italienaren hade tyvärr 7.5hp motor, så lite kinkigare med elen där. Funderar på om man skulle köpa den och byta ner motorn till 4kW/5.5hp. Tror Makinistens samlade geni att det räcker med en YD-start/mjukstart för att köra denna på 16A?

Priset är ungefär samma, men i övre kanten av min budget så jag har inte mycket pengar att lägga på motorbyten och VFDer och så...

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets

rospigg

#5 » 22:21:23, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min svarv har 7,5 hk, direktstartad, inga problem med 16A säkring,
Fräsmaskinen har 10 Hk, där håller säkringarna en gång när högsta växeln ligger i. Även den direktstartad.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

scheriffen (trådstartaren)

#6 » 22:34:10, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Min svarv har 7,5 hk, direktstartad, inga problem med 16A säkring,
Fräsmaskinen har 10 Hk, där håller säkringarna en gång när högsta växeln ligger i. Även den direktstartad.
Ojoj, nu sätter du griller i huvet på mig igen... Så om du kan direktstarta din på 16A, så borde jag ju i absolut värsta fall klara mig med en mjukstart...

Har rätt mycket belysning i lokalen som går på ena fasen. Kanske skulle kunna byta till LED-lysrör om det krisar. Hade en stooor svets för några år sen som bara gick att slå på med lyset av. Sen kunde man tända, och svetsa på halv kräm.

Kanske skulle prova att ta hem den stora maskinen. Står hos en bekant så vi kan nog lämna tillbaka den Eller hjälpa honom sälja den vidare om det skiter sig.

Mycket tankar. Gillade verkligen den italienska maskinen bättre. Kändes proffsigare.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets

pevet

#7 » 00:01:27, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har TUDAN fallit bort ?. Känns som mer kvalité än bägge dom två andra
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

scheriffen (trådstartaren)

#8 » 00:25:26, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Varför har TUDAN fallit bort ?. Känns som mer kvalité än bägge dom två andra
TUDAn har inte fallit bort, men ligger lite i bakgrunden.

Pratade med en japansk verkstadsmekaniker, som hävdade att just TUDA och Tsuda (Tsuda var företaget, TUDA var varumärket) var klart i nedre delen av det japanska segmentet, och att han kanske skulle tänkte till en extra gång om man inte har möjlighet att prova grejerna.

Sen saknas snabbfäste på den japanska maskinen, så det får man ju köpa till. Inte gratis i den storleken tyvärr, så där överskreds budgeten.
Detta ingår till de båda andra maskinerna. Bergström i båda fallen, med flertalet sidohållare.

I fallet TUDA ingår planskiva och backs kiva utöver det som sitter på.
I fallet BMP ingår ett skåp med mycket verktyg, backar, bommar, stål, hållare, mm.
I fallet Torrent ingår chuckbackar, hållare och en chucknyckel.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets

pevet

#9 » 09:05:57, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, köpa utan besiktning innan är ju ingenting att rekommendera om man inte litar väldigt starkt på säljaren av olika anledningar. Eller om man har så gott om pengar att man kan ta en miss med en klackspark :smile:. Ju längre bort från Sverige säljaren finns desto mindre behöver han bekymra sig om eventuellt dåligt rykte

Vad gäller Italienskt mot Spanskt så håller jag nog generellt Italienskt som snäppet vassare på verktygsmaskiner. Men leveranser på reservdelar kan strula oavsett vilket land i Sydeuropa man talar om
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

scheriffen (trådstartaren)

#10 » 09:35:16, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Ja, köpa utan besiktning innan är ju ingenting att rekommendera om man inte litar väldigt starkt på säljaren av olika anledningar. Eller om man har så gott om pengar att man kan ta en miss med en klackspark . Ju längre bort från Sverige säljaren finns desto mindre behöver han bekymra sig om eventuellt dåligt rykte

Vad gäller Italienskt mot Spanskt så håller jag nog generellt Italienskt som snäppet vassare på verktygsmaskiner. Men leveranser på reservdelar kan strula oavsett vilket land i Sydeuropa man talar om
Känns lite så.

Den italienska maskinen har stått på en lokal industri, har nog inte misshandlats så värst. Företaget lades ner efter inte allt för lång tid och maskinen köptes av en anställd. Står i hans villagarage och har inte använts så mycket. Ser och känns bra i gejder och lager är riktigt stabilt byggd. Har dessutom heltäckande gejderskydd. Plåtar som täcker gejderna hela vägen för våld uppifrån. Man ser gejderna från fram och baksidan så man kan se att de är rena och bra.

Den spanska svarven är inte dålig på någon punkt, men känns lite mindre bra på alla om man säger så. Säljs av maskinhandlare, så där är ju ett påslag på 10000 på priset bara där. Svarven har dock stått i serviceverkstan på IFÖ Sanitär, så den är ju inte använd i produktion. (kan ju vara en riktig skitsvarv med tanke på IFÖ, haha). Härdade prismor även på denna maskin.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets

pevet

#11 » 13:38:09, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Victors supportsvarvar brukar annars vara rätt omtyckta. Men man måste givetvis kolla upp status och skick på maskinen

https://psauction.se/item/view/701320/svarv-victor-400x1000-med-tillbehor-1979
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 13:43:15, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

scheriffen skrev:Har rätt mycket belysning i lokalen som går på ena fasen. Kanske skulle kunna byta till LED-lysrör om det krisar. Hade en stooor svets för några år sen som bara gick att slå på med lyset av. Sen kunde man tända, och svetsa på halv kräm.


Om du har gammaldags lysrörsarmaturer med drossel och glimtändare, så kolla att de är faskompenserade (dvs att det sitter en faskompenseringskondensator i varje armatur, typiskt ca 1 uF per 10 W lysrörseffekt, exakt värde brukar stå bland den finstilta texten på drosseln). Det gör mycket för att få säkringarna att hålla, om man slipper den extra reaktiva belastningen från okompenserade gamla lysrör. Saknas faskompensering i några armaturer, kan du summera vad de kräver för kapacitans och sätta dit en enda stor kondensator för att ersätta dem med. Kan också vara bra att kontrollmäta gamla faskompenseringskondensatorer och kolla att de fortfarande håller rätt värde.

Det kan vara bra att försöka fördela belysningen jämnt på alla faserna, det minskar också risken för olycksfall pga stroboskopeffekt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

scheriffen (trådstartaren)

#13 » 14:36:34, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nu tagit ett beslut kring svarvköp. Vi kommer köpa den italienska BMP Voghera - svarven. Är den för kraftig, har vi nog en köpare av den som garanterat kan köra den. Men då blir nog skåpet med verktyg kvar hos oss på vägen.

Mycket bra påpekande ang. belysning, det hade jag ingen aning om! Hur ter sig kostnad för detta utbyte av kondensatorer jämfört med byte till led-rör? Hjälper det att byta till led-rör? Har grossistpriser på både rör, armaturer och annat genom dagjobbet. Äger inte lokalen i fråga, utan hyr, så att lägga några större pengar på det är nog inte aktuellt.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets

pevet

#14 » 14:56:19, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då väntar vi bara på foton på pärlan :thumme:
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

scheriffen (trådstartaren)

#15 » 14:59:55, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Då väntar vi bara på foton på pärlan :thumme:
Absolut, kommer så fort den inte står längst in i ett villagarage, bakom andra maskiner och honungsburkar :D

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg

1 person gillar det här inlägget.
scheriffen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 04-03-2016
Ort: Skåne/Vinslöv/Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CZ F2U fräs, SAJO kallsåg, Arboga pelarborr, Kemppi MasterTIG svets


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se