Har 'råkat' köpa en ny-för-mig svarv utav märket Storebro. Gjutgodset har märkningen "BA SA 205B" vilket jag antar är modellnamnet. Vet någon vart man kan hitta mer information om dessa gamla svarvar? Intresserad av allt möjligt så som årsmodell, manualer, specifikationer och så vidare.
Har sökt runt en del på nätet men verkar mest hitta nyare årsmodeller där spindeln ser helt annorlunda ut, såvida inte denna maskin saknar någon "kåpa"?
¨
Ska ordna fram bättre foton ikväll när jag fått hem den.
Mejlade Storebro men dom hade tyvärr ingen info att ge utöver att maskinen slutade tillverkas för ca 60 år sen, så maskinen är alltså äldre än 60 tal, passar bra med min fräs från 1946. Tydligen stått oanvänd hos säljaren i 20-25 år. Ska gå igenom allt som ska rengöras och smörjas sen blir det nog uppstart och lista ut vad alla spakar gör! Bara mängden chuckar jag fick med är säkert nog för att få ett riktigt bra ryggskott.
Finns ju vissa likheter med den här maskinen. Ny fast gammal svarv! sitter någon knepig förhöjningssats på den här. Maskinist medlemmen kanske vet någon mer om din maskin
Såg den tråden tidigare idag och nu när jag kan jämföra detaljer så verkar det vara exakt samma maskin, förutom hans galna spacers då! Ska lusläsa den och plocka så mycket information som möjligt. Intressant att veta att det är whitworth skruvar, får nog läsa på lite om dom också.
Kan konstatera att det var mycket roligare att pilla på "nya" svarven än att sova.. Lite WD-40 och en trasa så hittade jag denna, 1938 är tydligen tillverkningsåret! Rätt fräsch 82-åring!
Pillar lite här och var med ett rakblad, lagom tjockt lager skit!
Gjorde en snabb invändig rengöring och inoljning av tailstocken(vad det nu heter på svenska, självlärd på engelska) Jösses vilket fint och snabbt resultat!
Kikade runt på släden. Blått är matning längs med bädden. Gul är korsmatning. Röd är matning längs bädden fast med hjälp av skruven(lila linjen) istället för kraftaxeln(orange linje) Hade förväntat mig att skruven skulle vara för gängning men blev inte riktigt klok på hur mycket den matade per varv på spindeln.
Grönt och röd är typ växelspakar. Det är en liten växellåda bakom skylten under röda spaken. Den gröna spaken är otroligt mjuk och smidig, den röda är raka motsatsen, behövs milt våld för att växla. Jag tror den röda har gafflar för att växla och det är en hel del stelnat fett/gegg i lådan som troligtvis hindrar allt. Den orange brytaren är 2-hastighets brytare med fram och back. Gul spak är fram/back på matningen, påverkar både kraftaxel och skruv. Något jag upplever jäkligt konstigt är att skruven och kraftaxeln matar åt olika håll. Till exempel, utan att ändra något så vill skruven dra släden åt vänster men kraftmatningen vill dra åt höger.
Sen finns den här spaken ... Mansaxels svarv verkar inte ha denna alls och att den är skyltat "Arenco"(mek verkstad) borde väl tyda på att det är gjort någon gång efter tillverkning. Kanske denna svarv varit driven via rem från tak innan med tanke på dessa ålder? Hursom helst så verkar det vara en mekanisk växellåda i denna, känns som det när man roterar spindeln för hand och "växlar". Detta med 2 stegs brytaren ger då totalt 6 hastigheter, vilka modernigheter!
Här är nåt jag inte förstått alls än. Den röda spaken flyttar det gula kugghjulet så det kommer i kontakt med ett kugghjul på spindelns axel, och totalt låser allting. När denna är "aktiv" så går det inte röra spindeln överhuvudtaget, oavsett hur alla andra spakar står. Känns som det är något jag missar..
Häftig gammal maskin. Storebro BA (Bruks Aktiebolag) är tillverkaren, SA205B är modellen men det är väl redan utrett. Kan vara så att någon monterat "ett kugghjul för mycket" i drevningen till ledarskruven. Kanske så att någon gängat en del vänstergängor som sista jobb?
Röda spaken/gula kugghjulet är 99% säkert bakväxel (googla lathe backgear), för extra låga varvtal. När man kopplar in denna behöver ofta något annat kopplas ur. På Blomqvist drar man ut en sprint ur ett klickläge när man kopplat in bakväxel till exempel.
Kolla gärna min Instagram @lillsmedens för roliga projekt och verktyg
Den bakre spaken är lågväxel, du får då 3x2x2 = 12 olika hastigheter, brukar sitta någon liten sprint som ska lossas imellan spindel axeln och remskivetrappan.
Det finns två sorters människor: De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...