Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Maho MH600C

81 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

pevet (trådstartaren)

#31 » 10:15:14, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Olika maskinhandlare kanske, typ Gnosjö maskin..


Du kan ju alltid gå in på deras hemsida och titta på olika maskiner för dom har oftast många maskiner av den här typen till försäljning. Men jag är rätt övertygad om att prisnivån dom håller inte är den nivå du är intresserad av. Du måste försöka komma över en maskin innan dom hamnar på lagret hos en större maskinhandlare

Generellt sett billigare om det är annat styrsystem än Heidenhain

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige



Mattias Petterson

#32 » 10:47:17, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan en combi mill vara något?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#33 » 12:59:58, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan det säkert, jag vet inte vad jag ska ha... :vissla:

Saken är som så här. Jag har ingen nämnvärd erfarenhet av skärande bearbetning. Har fräst lite, lite grann i pelarborrmaskin, svarvat några bitar och borrat en massa hål. Ingen verkstadsteknisk utbildning (vad jag är avundsjuk på er som har det) utan gick på naturvetenskaplig linje. Har däremot arbetat en hel del med industriell plåtbearbetning och kört laserskärmaskiner i ett antal år inklusive det mesta av beredning och all programmering. Har ritat en del i 2D-CAD.
Som kanske framgått av min andra inlägg tycker jag om att bygga och reparera allt från gamla diskoljuseffekter till stora entreprenadmaskiner, så behov och önskemål om fräs har varit stort i ganska många år.

Anledningen till att jag funderar på CNC istället för manuell är (än så länge) framför allt möjligheten att fräsa cirklar och radier vilket jag tror kan vara lite jobbigt i en helt manuell. Tyvärr har jag inte tillgång till laserskärning längre så vill även kunna fräsa fram lite mer avancerade plåtdetaljer. Än så länge tror jag att jag klara mig med att skriva programmen direkt i G-kod, mer avancerade detaljer blir det inte i början även om man snart nog vill få igång möjligheten att rita CAD som man skickar direkt över till fräsen.
Anledningen till att jag tittade på just Maho är dels för flera trevliga trådar här på M, dels för jag har (kanske felaktigt) fått för mig de var billigare pga styrsystemet.

Storlek på maskin inbillar jag mig att en bearbetningsyta som MH600 på ca 600*450*450 bör jag klara mig ganska bra med, även om större inte är någon nackdel. Jag har möjlighet att få in ganska stor maskin (inbillar mig än en gång att dessa är billigare pga mindre efterfrågan än på mindre maskiner), och får jag inte in maskinen så får jag väl bygga till... :mrgreen:

Så, försök att hjälpa en komplett gröngöling. Vad ska jag ha, vad är trevligt att ha men inte nödvändigt och vad ska jag låta bli att titta efter? Både basmaskin och framför allt utrustning.
Jag har letat lite efter försäljningsbroschyrer för just Maho för att försöka förstå var det är för skillnad på de olika modellerna. Läste på något utländskt forum att E-modellen var lågprismodell, men det finns en massa olika och det vore bra att förstå modellbeteckningarna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pevet (trådstartaren)

#34 » 14:06:21, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket möjligt att E-modeller var billigare som nya maskiner. Men det har jämnat ut sig genom åren så det är nog ingen större skillnad prismässigt på 30-40 år gamla maskiner. Även om E-modeller var billigare så är det fullt OK kvalité för dom flestas behov. Det är ju trots allt en tysktillverkad Maho

Maho levererades både med Heidenhain och Philips styrsystem men Philips var absolut vanligast. Maskiner med Philips är också betydligt billigare nu för tiden på grund av sämre uppbackning med både service och delar. Philips la ner sin styrsystemstillverkning mitten 90-talet som sedan köpes upp av Grundig och sedan av Heidenhain som inte direkt har prioriterat support för Philipssystemen. Så billigare men sämre support

Ofta sitter det ett Philips 432 styrsystem på Maho från den här tiden. Om du hoppas kunna köra långa program via drip feed så småningom så måste maskinen ha Philips 432/10 styrsystem med softwarelevel 500 och uppåt. 432/10 identifierar du med 5 st. softwareknappar (F1-F5) längst upp på panelen under bildskärmen. Vilken softwarelevel ser man säkrast när man startar upp maskinen men litar man på att det är korrekt original maskinkonstantlista till maskinen så står det även på den

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

nimbus

#35 » 14:23:51, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För reparationer är en manuell fräs att föredra bara att sätta upp och köra, cirklar o dyligt kör du med ett ursvarvningshuvud. Cnc blir mer omständigt. 40 kona är det vanligaste i dessa maskiner. Köp en så tung maskin som möjligt för bäst stabilitet och för att undvika vibrationer
Några av dom äldsta maskinerna har rätlinjestyrning, går i en axel i taget. Med endast en servomotor till alla axlar, kan vara bra att veta
Heter styrningen tnc 145 eller högre(heidenhain) så är den antagligen kurvlinjestyrd
Sen är det bra att plugga på lite teori så du inte kör sönder dom dyra vändskärsfräsarna, sandvik har en onlinekurs
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

pevet (trådstartaren)

#36 » 13:07:16, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis, här har du en trevlig 4-axlig :!: flerop till försäljning i Skåneland. Visning på tisdag

https://psauction.se/item/view/738743/vertikal-flerop-fadal-wmc

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Stridis2

#37 » 17:12:34, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för tipset. :shake_hands:
Fadalfräsens pris passerade tyvärr min smärtgräns. :sad: Slutade på 38.000 kr. Tyckte relativt mycket blev relativt dyrt på den auktionen. Var nästan inget folk på visningen.

Fortsätt gärna ösa på med fler tips.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pevet (trådstartaren)

#38 » 17:50:57, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra kämpat i alla fall :thumme:

Priset blev väl som väntat skulle jag säga. Fadal är rätt eftertraktade som begagnatobjekt och den här var ju dessutom mycket välutrustad och troligen i helt OK skick

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

pevet (trådstartaren)

#39 » 17:13:40, 21-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På det igen Stridis. Flerop i Simrishamn i samma storlek som Fadalen

https://psauction.se/item/view/737855/flerop-bridgeport-interact-720-88

En driftsäker och tålig trotjänare om den inte är riktigt misskött

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

pevet (trådstartaren)

#40 » 20:42:55, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick för totalt 33.550,- + moms. Bra pris om maskinen är i OK skick
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Stridis2

#41 » 21:30:53, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mina ögon borde Fadalen varit mycket mer prisvärd. Den fick man i alla fall titta på innan, mycket verktyg samt en del annan utrustning följde med plus en styrd delningsapparat. Var losskopplad, relativt lätt att lyfta ut och fanns truck på plats som kunde lyfta maskinen utan problem. Uppskattat marknadsvärde har jag för mig var ca 50' kr och gick för 38' plus ytterligare ca 6' i slagavgift.

Bridgeporten fick man inte titta på innan, ingen info om hur svår den var att lyfta ut och ingen lyfthjälp på plats. 13 år äldre, ingen utrustning över huvud taget följde med. Uppskattat marknadsvärde 25' och gick för 31' plus 2550 i slagavgift.

Kan säga att mitt bud var mycket närmare vinnande budet på Fadalen än på Bridgeporten... :mrgreen:
Men det är bara att fortsätta leta.

Edit: Fel av mig, det är bara 9 års åldersskillnad på fräsarna. Fadalen är från -97 och Bridgeporten från -88.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pevet (trådstartaren)

#42 » 23:42:12, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade du om du fick åka och besikta maskinen ?. Om du uttryckligt inte fick det så var det nog helt rätt att hålla buden låga

Annars så det som gör att Bridgeporten blev relativt dyrare sett till årsmodell och utrustning är att det är ett mer känt fabrikat med kända grejer som Heidenhain styrning och Fanuc motorer/drivare. Fadal har också bra support men kunskapen och delarna finns ofta på längre avstånd på andra sidan pölen
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

L.Svedberg

#43 » 14:21:06, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står en söt liten Bridgeport på Gnosjö maskin. Kanske kan vara värt att fråga vad dom vill ha för den. Uppgivet pris är 45000, men det går nog att göra en hel del på det. Var där för ett par tre månader sen och kikade lite och tyckte den såg rätt fin ut. Har för mej att det var TNC155 på den, lättjobbat och bra support i Sverige.
Senast redigerad av L.Svedberg 14:24:33, 29-01-2021, redigerad totalt 1 gång.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg

#44 » 14:22:38, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg

#45 » 02:48:00, 30-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller denna!

https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner ... -15b-00681

Om allt funkar är det ju ett bra pris!
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se