Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Har släpat hem en TOS 1U slipmaskin

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

christianmoller (trådstartaren)

#1 » 17:51:28, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,
Har släpat hem en TOS 1u slipmaskin från tidig Vendeltid :ohnej: .
Sen tidigare har jag en planslip som används med ojämna mellanrum och då föddes ett behov av en rundslip :mrgreen: .
Ser lite medtagen ut och slipmaskiner är ju som bekant självförstörande :huh: men priset och stället den fans på var rätt.
Nu hör det till saken att jag inte kört rundslip sedan skolan och det var ju ett tag sedan..... :cool:
Har letat manual på en dylik men inte hittat något förutom nått på främmande språk(mycket främmande :grin: ).
Jag lägger in lite bilder på knappar och spakar om någon vet vad deom används till, lite har jag klurat ut men har igentiligen bara snurrat inner och ytter slip och fått den till att mata fram och tillbaka men vet egentligen inte vad jag gör :huh: .
Slipspindlarna till innerslipen är svenska UVA och saknar konor/låsningar till slipstift, går det möjligen att hitta någonstans?
Det följde med två slipspindlar och den ena håller 50mm i diam den andra är 60mm och det är tillverkat en form av distans för att den skall passa i maskinen, är det så man gör?
sedan var det ju det är med oljor, sitter en skylt (näst nedersta bilden) men hur tyder man den?
Lite bilder på skönheten :photograph:

/Christian


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74



Mattias Petterson

#2 » 18:39:17, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med steffeb här på forumet, har för mig han har en komplett tos rundslip med manualer.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

christianmoller (trådstartaren)

#3 » 19:02:13, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kolla med steffeb här på forumet, har för mig han har en komplett tos rundslip med manualer.

Tack för tipset :thummar: :buga:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

torbjorn_forsman

#4 » 23:35:22, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljeskylten ska tolkas som att viskositeten ska vara 2,5 °E (englergrader) vid +50 °C.
Englergrader är ett gammalt sätt att ange viskositet, men det borde gå att hitta omräkningstabeller till modernare enheter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#5 » 11:07:45, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att Ottar himself fick njuta av denna sköna maskin.

Att det sitter en UVA-spindel på den är ju häftigt. Då kan du nog renovera lagerbanor i vilket kullager som helst. Tror att du kan styra profilen på lagerbanorna också.

Bra porrfaktor på den. Variabla varvtal verkar det också vara.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

christianmoller (trådstartaren)

#6 » 11:28:51, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var två UVAspindlar med dock inget verktyg till dom, får forska vidare i detta.
Hittade ett företag i karlstad som grejar med UVA verktyg, känns spontant som svindyra saker........
Får jag bara lärt mej litegrann så är det ett klart plus mot att gnida med fil i svarven.

/Christian

Edit, dom ligger inte i Karlstad utan Karlskoga http://www.grindtech.se/
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

christianmoller (trådstartaren)

#7 » 20:47:26, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit och pillat lite,bytt nivåglas till drivdelen för axlarna och även bytt olja (Hysol 68).
Även provat lite spakar och har nog klurat ut vad dom gör.
Gul är matning i sidled av/på
Röd är hastighet matning sidled
Grön sätter hur länge den stannar innan den vänder
Vit sätter någon form av inbromsning innan den vänder
Brandgul är matning och hur mycket stenen skall mata in varje komplett slag(steglös med den nedre brandgula).
Blå har jag ingen aning om men den som sitter i ratten skulle kunna vara någon form av frikoppling men den sitter fast.
Sen tror jag det är 5/1000 mellan dom långa strecken.

Bild
Bild
Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

skogsgurra

#8 » 20:57:31, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore alldeles sensationellt. Men du har nog rätt. Jag tolkar det ännu mera sensationellt: 10 streck motsvarar 0,005 - då blir det en halv um mellan huvudstrecken. Det känns häftigt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

christianmoller (trådstartaren)

#9 » 21:08:22, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åker till garaget imorgon och sätter dit en mikrokator ok kollar.
Hmmm, det borde innebära 1,5mm per varv :huh: kanske eller........
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

christianmoller (trådstartaren)

#10 » 21:10:04, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, jag saknar en MK 2 dubb att sätta i dubbdockan, har man fasta eller roterande?
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

skogsgurra

#11 » 21:29:34, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll i dig! Jag får det till 75 um/varv. Tror inte själv på det men verkar vara så:
150 skd/varv och 5 um på 10 skd. Då borde man få 15*5 dvs 75 um/varv.

Mycke veva blire. Har du en mikrokator? Grön med gult "sifferblad"? Var rädd om den. Eller är det en vanlig klocka med hundradelar?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Ivar Risslén

#12 » 21:32:47, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan minnas sedan jag körde en liknande makapär på -70 talet så var det fasta dubbar.
När du kör igång den så stå inte mitt för slipskivan om den skulle explodera. Exploderar skivan så kan risken vara stor för allvarliga skador.

Du kommer att få en ny uppfattning om ytjämnhet när du slipar ytorna som du tycker är jämna efter att du har svarvat dom.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

christianmoller (trådstartaren)

#13 » 21:56:39, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Håll i dig! Jag får det till 75 um/varv. Tror inte själv på det men verkar vara så:
150 skd/varv och 5 um på 10 skd. Då borde man få 15*5 dvs 75 um/varv.

Mycke veva blire. Har du en mikrokator? Grön med gult "sifferblad"? Var rädd om den. Eller är det en vanlig klocka med hundradelar?

Jo, jag har en, den har inte används flitigt men ibland har den åkt fram :grin:

Ivar Risslén skrev:Vad jag kan minnas sedan jag körde en liknande makapär på -70 talet så var det fasta dubbar.
När du kör igång den så stå inte mitt för slipskivan om den skulle explodera. Exploderar skivan så kan risken vara stor för allvarliga skador.

Du kommer att få en ny uppfattning om ytjämnhet när du slipar ytorna som du tycker är jämna efter att du har svarvat dom.

Jo det är det jag vill åt att göra mer exakta saker, visst funkar det ofta att slipa putsa i svarven men det här blir mer på riktigt.
Det här med att stå framför skivan tänker jag på.
Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

skogsgurra

#14 » 22:39:16, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se!
Har en själv. Jobbade på Måttis för länge sedan...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

L.Svedberg

#15 » 22:50:10, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul med en till TOS rundslip!

Min hittades i Kungsbacka, och tycks vara av en aningens tidigare generation än din (1959). Har du vridbar slipdocka på din?

Här är en liten tråd om när jag reparerade z-matningen som var trasig då jag fick maskinen

Hjälp med snäckdrivning TOS rundslip

Vi kanske kan dela erfarenheter av att köra maskinerna senare, själv är jag bara van vid nya axelslipmaskiner i 20-miljonersklassen, och kan inte ett smack om dessa gamla pjäser..!

Mvh/Lasse
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se