Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Dragstång, spännhylsor, Emco Maximat V10P

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:23:45, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inspirerad av annan tråd här på M om just spännhylsor tänkte jag fråga också. Har tillgång till en Emco Maximat V10P. Denna har spännhylsor men dragstången har förkommit. Eftersom jag inte ens vet vad sortens spännhylsor heter så är det ganska svårt att leta efter en dragstång till denna. Någon som vet var man kan köpa en sådan, eller måste man tillverka en själv?

Ytterdiametern på gängan är 12,9 mm och har en stigning som liknar vanlig M-gänga 1,0


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Som jag tolkar den senaste bilden borde spänntängerna (eller i alla fall konan) heta L2040 - 826. Stämmer det, eller vad ska man söka efter?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



X-IL

#2 » 10:13:44, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännhylsan på bilden är inte en L20 som det verkar vara till Maximaten original, och som verkar stämma med din dokumentation. De ser ut så här: https://www.nielsmachines.com/en/emco-l ... ement.html
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 21:00:17, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack för infon. Då får jag kolla närmare på svarven om dessa konor passar eller om det bara har råkat följa med. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Cat johann, Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se