Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Antal tänder på sågblad?

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Holger (trådstartaren)

#16 » 13:02:11, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, flisar och trasar sönder gör den inte för mig, men den vandrar i sidled, jag fick alltså en båge, MOT ANHÅLLET, när jag sågade 60-80cm
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



dc_lindberg

#17 » 13:28:13, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skev/skadad tand, räcker med en enda.

Mina motorsågskedjor brukar bete sig så där... efter de samtalat med sten, spik eller skruv... nedrans besvärliga då! Bågsågarna har också en benägenhet att skapa krökta såg spår...

Bra att du slipper flistuggandet som min dyra klinga åstadkommer, men krökt sågspår är minst lika illa det (oanvändbart resultat).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#18 » 13:39:37, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill fördjupa sig i ämnet är Tekno's träindustrins handbok snickeri arbete en bibel från 1950 bandsågs blad sidan 758 och fel vid sågning med bandsågblad sid 776 och för cirkel sågar klingor sidan 729
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

BM425

#19 » 17:17:08, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte min cirkelsåg gav fula snitt, 25 tänder (övre klingan på bilden) så jag köpte en ny, 40 tänder (den undre klingan). Den nya klingan sågar fina raka snitt även i plywood och har bra avverkning.
Bild

Här är data på den nya klingan läg märke till skärvinkel 10 grader samt hur skären är slipade.

Bild

Här ett exempel på klinga med negativ skärvinkel, den ger väldigt fina snitt men låg avverkning. Sitter i min Stenbergs kombimaskin o används mest för klyvning.

Bild

Data på klingan.

Bild

Till sist köp en klinga med hårdmetallskär, de håller länge......värt sitt pris :thumme:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2

#20 » 21:19:58, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på den här tråden innan idag och funderade på om det nämnts betydelsen av materialet i sågtänderna. Kom hem och såg att BM425 tagi upp det av en annan anledning än jag tänkte på.

I vilket fall som, det påstås att en "vanlig" klinga av bra kvalité ger ett snyggare skärsnitt än en likadant utformad HM-klinga. Dock kräver den mer underhåll och slipning oftare. Nu är jag inte så duktig snickare utan personligen kör jag med HM-klingor... :mrgreen:

Om sågen går snett så låter det som antingen en för vek klinga eller ett skränkningsfel / tandfel. Personligen gissar jag på vek klinga.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#21 » 21:41:07, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Block" på tandspetsen är pålödd hårdmetall, skulle säga omöjlig att piffa upp med handhållna verktyg, småklingorna r 95% HM idag.

Dessa håller skärpan tillräckligt länge så att vi köper nya när dessa är slöa, nedbrytningen av skärpan sker vid varje snitt, är virket bemängd med slipämnen typ ek eller klickgolv är klingan slö efter ett snitt, snarlikt med mjuka spikar och klammer, kör man in i hårdare stål typ stålspik eller ankarskruv, rf trallskruv kan HMklingan bli skrot vid första mötet med stålet på grund av skador på den spröda HMblocket som är pålött.

Ett foto på klingspetsen visar snabbt om du har varmgång i klingan, det ger en omedelbar skevhet i snottytan, ska du klyva limträ måste du hålla koll på hur hårt motorn jobbar och hur varm klingan blir.

Mångtandad klinga i klyvning skapar extremt mye mer värme än en fåtandad klinga, det är ca:100 till 200% mer friktion per sekund inuti virket och spånet som ska transportera ut värmen beckar ihop och kan inte bära bprt värmen tillräckligt bra i dammform, det krävs flisor och hastighet i klyvsnittet.

Virket kan vara fullt av inbyggd spänning som återsluter snittet, nyper omkring klingans baksida och skapar värme, här får man då slå in kilar för att hålla klingan fri från onödig friktion.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#22 » 21:49:08, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar alltså att klingan måste hållas så kall som möjligt, skapar hmblocken och skränkningen inte tillräcklig stor spalt är det lönlöst att fortsätta klyva, en metod kan vara att köra dubbla klyvsnitt en tum i taget, då får klingan chans att återhämta varvtal och lite extra kylning.

Ska fota av en slut klinga så får du se.
Senast redigerad av Michael Meier 22:02:30, 30-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger (trådstartaren)

#23 » 21:54:29, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist jag sågade limträ rök det så varm blev klingan, och TRÖGT gick det.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#24 » 22:10:16, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt klinga, köp en grovtandad och en fintandad, skärpan ger graden av finhet i snittet, lågt pris betyder att du kan byta oftare, håll reda på vad du har kapat i tidigare .
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger (trådstartaren)

#25 » 22:11:18, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ska jag göra.

Tack allihopa, mycket intressant!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

BengtER

#26 » 20:35:05, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått lära mig att man ska sträva efter att ha ungefär samma antal tänder i materialet, dvs om du ska såga tjockare saker ska du ha grövre tänder. Nu gäller detta för metall men helt fel borde det inte vara för trä heller. Grejen är att om du har för små tänder hinner inte spånorna ut och då blir det varmt. Kör du i metall förstör du lätt ett fintandat sågblad på det sättet.

2 personer gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

Michael Meier

#27 » 08:43:47, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänder i metall ska man helst inte jämföra med tänder i trä även om man lätt kan göra det.

Har med matningshastighet och periferihastighet, angreppsvinkel kap eller klyv, spårsnitt, helt hur man hanterar klingan att göra och skärpan i varje tandspets, tätheten och fuktighetsgraden.

I trä är det snittets utseende som räknas och tänderna är den hårda sidan, i metall är det tänderna som är den ömma ytan som ska räddas från onödigt slitage, skärvinkeln hämmar klingan från att gå ned i materialet, i trä är det hastigheten på motorn som bestämmer.

Med rätt motoreffekt är det inga problem att få en vedkapsklinga genom en ekstock eller 3mm plyfa och med rätt skärpa och mothåll får man även fin snittyta av den klingan, dock så väljer vi klena motorer och mindre klinga i handhållna och små bordssågar, kap och klyv.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan Palmkvist

#28 » 13:03:55, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en nålfil med diamantbeläggning är det inga problem att fixa till HM-skär, Biltemas duger fint till detta.
Alla typer av skär jag använder hålsågar, kapklinger, svarvstål och även betong borr går fint att skäpa till med diamantfilar.
Jag justerar även stickstålen i HSS till svarven med dessa.
HADE Stefan

1 person gillar det här inlägget.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se